قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته بدون تغییر خاصی عرضه شد.

قیمت گوشت امروز 2 مهر 1400  +جزئیات جدید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت گوشت در بازار امروز اعلام شد. قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل حدود ۷۴ هزار تومان و ۸۷ هزار تومان بوده است. قیمت گوشت دوباره در بازار افزایش یافت.  قیمت گوشت  گوسفندی طی دو هفته اخیر حدود ۱۰ هزارتومان افزایش قیمت پیدا کرده است. آخرین تغییرات قیمت گوشت در بازار را در ادامه بخوانید.

 

قیمت گوشت

 

قیمت انواع گوشت قرمز در بیست و سوم مرداد ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

نام محصول

قیمت واحد کیلوگرم (تومان)

راسته با استخوان گوسفندی

۱۴۷,۰۰۰

ران کامل ممتاز گوسفندی

۱۶۹,۰۰۰

کف دست گوسفندی با ماهیچه

۱۶۳,۰۰۰

ران پاک کرده گوساله

۱۶۵,۰۰۰

سر دست پاک کرده گوساله

۱۶۴,۰۰۰

گردن گوسفندی

۱۳۲,۰۰۰

قلوگاه گوساله

۱۴۶,۰۰۰

گردن گوساله

۱۲۸,۰۰۰

قلم گوساله

۱۵,۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۶۴,۰۰۰

سردست گوسفندی

۱۱۹,۰۰۰

ماهیچه گوساله

۱۶۲.۰۰۰

دمبالیچه گوسفندی

۹۰,۰۰۰

نیم شقه سردست گوسفند

۱۲۶.۰۰۰

شقه لاشه گوسفندی

۱۲۸,۰۰۰

نیم شقه ران گوسفندی

۱۳۶,۰۰۰

ایوب حاج آقاپور فرشکار با اشاره به افزایش قیمت‌ گوشت قرمز و گوشت مرغ در طول هفته‌های گذشته، گفت: اکنون مرغ زنده در شرایط دو نرخی قرار دارد و مرغداران به دو قیمت متفاوت، مرغ زنده را به کشتارگاه‌ها می‌فروشند.

وی افزود: گروهی از مرغداران که آذوقه و دان مورد نیاز واحد خود را فقط از طریق سهمیه دولتی خریداری کرده‌اند، مرغ را به قیمت مصوب دولتی به میزان ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند و گروهی دیگر، با تامین بخشی از نهاده مورد نیاز از بازار آزاد، مجبور به فروش مرغ زنده با قیمتی بالاتر از مصوب به کشتارگاه شده و در نتیجه، قیمت مرغ در بازار از قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار تومان و یا بیشتر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: عامل دوم افزایش قیمت، میزان پایین جوجه ریزی است، چرا که به دلیل کمبود دان در مقطعی از زمان، جوجه ریزی واحدها مدتی عقب افتاد، اما جوجه ریزی که در شرایط کنونی انجام می‌گیرد، افزایش یافته و با تزریق گوشت مرغ بیشتر در زمان کوتاهی، ثبات به بازار بازخواهد گشت.

حاج آقاپور، بسته بندی و صادرات محموله‌های گوشت مرغ را دیگر عامل کاهش مرغ و افزایش قیمت گوشت مرغ در استان دانست.

وی در ادامه در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز استان نیز گفت: پس از کاهش قیمت‌ گوشت قرمز در بازار تبریز، با وقوع بحرانی جدید، قیمت‌ها اندکی افزایش یافت، به طوری که لاشه گوساله‌ای که قبلا کیلویی ۷۴ هزار تومان فروخته می‌شد، طی چند هفته گذشته، به بیش از ۸۰ تومان رسیده و نزدیک به ۱۰ هزار تومان افزایش داشته است. 

وی با اشاره به افزایش قیمت در گوشت‌ دام سنگین وزن گاو و گوسفند، افزود: افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه‌های گذشته با تزریق نهاده دامی به واحدهای تولیدی، برای مدتی برطرف شد، اما مشکل گاوداری‌ها قابل قیاس با مرغداری‌ها نیست.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ تبریز افزود: یک مرغدار معمولا حداکثر طی ۵۰ روز، می‌تواند یک مرغ را تولید کرده و به بازار عرضه کند، اما یک گوساله برای عرضه به بازار باید ۲.۵ سال نگه داری شود تا به حد کافی رشد کند. 

وی در خصوص دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز، گفت: دامدارها از اوایل سالجاری با بحران تامین آذوقه رو به رو بودند، تعدادی از دامداران هم برای جلوگیری از ضرر ناشی از تلف شدن دام از کمبود دان، اقدام به کشتار کردند و اکنون نیز با کاهش دام جهت کشتار مواجه هستیم؛ هم‌چنین تمامی نهادها و سازمان‌هایی که از گوشت منجمد استفاده می‌کردند نیز به دلیل نبود این نوع گوشت در بازار، اکنون به سمت مصرف گوشت گرم سوق یافته‌اند.

 

 

 

وی با بیان این‌که گوشت گرم برای مصرف مردم در حالت عادی به حد کافی داریم، گفت: اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان گوشت قرمز استان به دلیل این‌که قیمت گوشت قرمز در تهران نسبت به تبریز بالاتر است، محصول خود را به تهران برده و می‌فروشند. در نتیجه این بحران‌های متعدد در بازار هم، به صورت زنجیروار، مشکل افزایش قیمت گوشت به وجود آمد. 

حاج آقاپور متذکر شد: بسیاری از دامداران استان که طی ماه‌های گذشته در ضرر بودند و نگه داری از دام، برایشان صرف نمی‌کرد، حتی اقدام به جمع آوری واحدهای خود کردند. چرا که وقتی گوساله‌ای هر روز ۲۰۰ تومان دان مصرف می‌کرد و نهایت رشد روزانه‌اش ۵۰ تومان بود، باعث ضرر دامدار می‌شد، چون هزینه آذوقه با درآمد تولید تطابق نمی‌کرد.

وی با اشاره به گرانی نهاده دامداری‌ها، گفت: در این راستا عده‌ای از فرصت طلبان هم در ماه‌های گذشته، اقدام به قلع و قمع گاوهای ماده برای تهیه گوشت کردند، در حالی که این امر باعث کاهش نسل این حیوانات شده و در آینده ضرر آن را خواهیم دید.

وی در خصوص راهکار تعدیل بازار گوشت قرمز، گفت: دولت باید گوشت قرمز را در روزهای آتی به بازار  و به خصوص نهادهای دولتی تزریق کند، وگرنه با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم بود.

رئیس اتحادیه گوشت و مرغ تبریز در بخش دیگری از سخنان خود، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را عامل دیگر افزایش قیمت گوشت عنوان کرد و متذکر شد: یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز و مرغ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند. در بازرسی و بررسی فروشگاه‌های بزرگی که اقدام به توزیع گوشت می‌کنند، می‌توان دید که قیمت گوشت‌های بسته‌ بندی شده، نسبت به غیربسته بندی شده بسیار بالا است.

حاج آقاپور فرشکار افزود: گوشت‌های بسته بندی شده در ظرف یکبار مصرف با وزنی معادل ۱۰ گرم، حداکثر باید ۲۰۰۰ تومان، نسبت به نمونه غیربسته بندی شده گرانتر باشند، اما می‌بینیم که این اختلاف قیمت حتی به ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان می‌رسد و متاسفانه کسی هم پیگیر این مسئله نیست. 

وی اظهار کرد: این فروشگاه‌های بزرگ با هدف حمایت از مردم با عرضه محصولات با قیمت پایین فعالیت می‌کنند اما می‌بینیم که حتی محصول را با قیمتی بالاتر از قیمت اتحادیه می‌فروشند.  

وی در خاتمه از درخواست این اتحادیه برای عرضه گوشت قرمز با قیمت مصوب و ثابت خبر داد و گفت: درخواست کردیم تا با کسب اجازه از ستاد تنظیم بازار، پس از آنالیز و ارزیابی کامل بازار، گوشت با قیمت ثابت به قصابی‌ها توزیع شود تا شهروندان بتوانند با قیمتی ثابت، محصول خود را دریافت کنند و پس از نظارت‌های جدی با متخلفان برخورد شود، اکنون نیز منتظر اجرای این درخواست توسط ستاد تنظیم بازار هستیم.