همانطور که همه ساله تعداد زیادی هواپیمای نو وارد ناوگان هوایی شرکت‎های مختلف می‎شود همه ساله تعداد زیادی هواپیما نیز دیگر قادر به انجام پرواز نمی‎باشند و نمی‎توان از آنها برای جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند استفاده کرد.

آشنایی با خرید بلیط ارزان هواپیما و نحوه بازیافت هواپیماها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخی از این هواپیماها یا دچار نقص فنی می‎شوند و یا دیگر اینقدر از عمرشان گذشته است که دیگر استفاده از آنها در انجام سفرهای هوایی می‎تواند خطرساز باشد. گاها تعمیرات هواپیماهایی که دچار نقص فنی شدید شده‎اند بسیار پرهزینه خواهد بود و رها کردن این هواپیماها در طبیعت نیز سبب وارد شدن صدماتی جدی به محیط زیست می‎شود.

با توجه به این موضوع سوالی در رابطه با این نوع هواپیماهای از رده خارج که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرو.از خارجی را داشتند نمی‎باشند چه باید کرد؟ پس با رعایت ترفندهای خرید بلیط هواپیما بهتر خرید کنید.

بعد از اینکه یک هواپیما دیگر نتوانست به انجام پرواز هوایی بپردازد و مسافران نتوانند با استفاده از خدمات آن و با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما به پرواز داخلی و یا پرواز خارجی بپردازند و عملا این هواپیما از رده خارج شده محسوب شد متخصصان فعال در این زمینه شروع به جداسازی اجزای مختلف این هواپیماها و بازیافت تفکیک شده آنها می‎پردازند تا با این کار از آنها در صنایع دیگری استفاده کنند.

 هواپیماها یکی از وسایل نقلیه پیچیده‎ای هستند که از هزاران قطعه مختلف ساخته شده‎اند و تعداد قابل توجهی از آنها قابل بازیافت می‎باشد. پس از بازیافت این بخش‎ها می‎توان از آنها در هواپیماهای جدید و یا دیگر صنایع استفاده شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با بازیافت هواپیماهای از رده خارجی شده که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند نیستند بیشتر آشنا شوید.

002

بازیافت

در هواپیماهای که با استفاده از آنها مسافرانی که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما قصد انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی دارند به مقاصد مورد نظرشان منتقل می‎شوند موادی خطرناک وجود دارد که در زمان بازیافت به طور کامل از هواپیما خارج می‎شوند.و اما چگونه بلیط خارجی بخریم و استفاده کنیم.

 این بخش‎ها می‎توانند باطری و روغن‎های موجود در هواپیما باشند. خارج شدن این نوع مایعات از هواپیما قبل از آغاز مراحل بازیافت سبب می‎شود افرادی که در این زمینه در حال فعالیت هستند مطمئن باشند که در حین بازیافت هیچ چیزی نشت نخواهد کردو به محیط زیست آسیبی نخواهد رسید.

 زمانویک از رئیسان یکی از شرکت‎های بازیافت هواپیما می‎باشد که در این رابطه چنین گفته است: ما تمامی قطعات کاربردی و مناسب هواپیما را جدا کرده و سپس آنها را برای انجام عملیات بازیافت خرد خواهیم کرد. در این شرکت همه ساله چیزی حدود 12 هواپیما به بازیافت در خواهند آمد.

علاوه‎بر این می‎توان از کابین خلبان به عنوان یک شبیه ساز پرواز استفاده کرد و از آن برای آموزش افرادی که برای فعالیت در زمینه خلبانی خود را آماده می‎کنند بکار گرفته شود. بدنه هواپیما هم می‎تواند مورد بررسی و مطالعه متخصصان قرار گیرد تا نسل‎های بعدی هواپیما با کیفیت بیشتر و یا با استفاده از تکنولوژی مدرن‎تر وارد عرصه تولید شوند و با استفاده از آنها مسافران بتوانند با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما موفق به انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی بشوند.

بدنه هواپیما حتی می‎تواند به فیلمسازان علاقه‎مند نیز کمک کند تا فیلم خود را در آن بسازند. از برخی از قطعات به جای مانده از هواپیماهای از رده خارج شده در بخشی از مناطق مبلمان تهیه می‎شود و به فروش می‎رسد. همانطور که گفته شد در هواپیماها بیش از هزاران قطعه وجود دارد که برخی از آنها را می‎توان دوباره مورد استفاده قرار داد و برخی دیگر را نه.

آن دسته از قطعاتی که قادر نیستیم دوباره مورد استفاده قرار دهیم باید آلومینیوم، تیتانیوم، سیم مسی و دیگر موارد انها از هم جدا شوند و به شکلی جداگانه برای بازیافت شدن آماده شوند. بعد از اینکه تمامی تجهیزات هواپیما جدا شد بدنه خالی آن نیز خزد می‎شود و به عنوان فلز اوراقی بکار می‎رود.

 مواردی که مورد بازیافت هستند از این وسیله نقلیه غول پیکر را به قطعات کوچک تقسیم می‎کنندو در بخش‎های مختلف گونه‎هی مختلف را نگهداری می‎کنند و بعد از آم عملیات بازیافت را برروی آنها اعمال می‎کنند.

003

البته در فرآیند بازیافت یک هواپیما نمی‎توان تمامی بخش‎های آن را بازیافت کرد اما با این حال بیش از 85 تا 90 درصد یکی هواپیما در طول فرآیند بازیافت دوباره به صنعت‎های مختلف و یا صنعت هواپیماسازی باز خواهند گشت. زمانویک و گروهش قصد دارند که این درصد را به 05 برسانند و بخش عمده‎ای از هواپیما را مورد بازیافت قرار دهند.

با این حال برخی از قطعات و یا بخش‎ها در این نوع وسیله وجود دارند که به سختی خرد می‎شوند و یا ارزش بسیار پائینی دارند که با توجه به این موارد ارزش بازیافت کردن را نخواهند داشت. امروزه قطعاتی از هواپیما که مورد بازیافت قرار نمی‎گیرند و به محل دفن زباله‎ها برده می‎شوند عایق‎ها، موکت‎ها، بالش‎های صندلی‎ها، کفپوش‎ها و قطعات موجود در سقف و یا دیوارهای بدنه هواپیما می‎باشند.

زمانویک که یک حرفه‎ای در این زمینه می‎باشد و سالیان درازی را دراین صنعت فعالیت داشته می‎گوید واقعا ارزش ندارد این همه زمان و انرژی را برای بازیافت این بخش‎ها صرف کنیم.

چالشهای موجود در این زمینه

یکی از چالش‎هایی که در این زمینه وجود دارد به گفته زمانویک وجود موارد و بخش‎های بسیار در هواپیماو ترکیب آنها با یکدیگر بوده است که همه آنها قابل بازیافت نخواهند بود و برای بازیافت آنها باید تمامی این اتصالات را از یکدیگر جدا کنیم که این کاری زمان‎بر و طاقت فرسا می‎باشد.

 برای برخی از وسایل دیگر مانند قوطی نوشابه آلمینیومی راهکاری ساده برای بازیافت آن وجود دارد و وی در رابطه با این موضع می‎گوید: قوطی‎ها دوباره به قوطی تبدیل می‎شوند آنها ذوب شده و دوباره درست می‎شوند و در اختیار مردم گذاشته می‎شوند. اما در بازیافت یک هواپیما برای جداسازی آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و تیتانیوم زمان زیادی باید صرف شود.

در این نوع هواپیماها که دیگر قادر به جابجایی مسافرانی نمی‎باشد که با خرید بلیط هواپیما داخلی یا بلیط خارجی یا بلیط ارزان هواپیما و انجام پرواز داخلی و یا پرواز خارجی  قصد انجام سفر هوایی را دارند بخش‎هایی چون موتور، ارابه فرود و شیشه جلو پنجره وجود دارند که می‎توان از آنها در هواپیماهای دیگر استفاده کرد که بعد از بازرسی و انجام تعمیرات مورد نیاز دوباره به چرخه فعالیت باز خواهند گشت.

امروزه برخی از هواپیماها مانند هواپیمای بوئینگ 757 با استفاده از فیبر کربن و یا الیاف کربن ساخته می‎شوند که بکارگیری این نوع الیاف در بدنه هواپیما سبب شده تا هواپیما از وزن کمتری برخوردار شود و برای پرواز کردن سوخت کمتری را مصرف کند. اما هنوز مشخص نیست که چگونه می‎توان این نوع از مواد را بازیافت کردو دوباره از آنها در صنایع دیگر استفاده کرد و بهره برد.

 استفاده از این نوع مواد باعث کاهش چشمگیر سوخت در هواپیماها می‎شود اما بدلیل اینکه تا کنون روشی برای بازیافت آنها بوجود نیامده است به محیط زیست آسیبی جدی خواهند زد و در دراز مدت سبب بروز خساراتی جدی می‎شوند.

 معمولا هواپیماهایی  که از رده خارج شده‎اندو دیگر قادر به انجام فعالیت نیستند را به مکان‎هایی می‎فرستند که آنها را بازیافت می‎کنند. در برخی از موارد امکان انتقال هواپیما به شکل کامل وجود ندارد با توجه به این موضوع باید هواپیما خرد شده و به این مناطق منتقل شود.

 در طول این فرآیند باید سایز قطعات دست نخورده باقی بماند و در هنگام حمل و نقل نیز آسیبی به آنها وارد نشود. حمل و نقل یک هواپیما به مراکز بازیافت می‎تواند بسیار هزینه‎بر باشد.

با توجه به گفته‎های مایکل گیل که سمت مدیر بخش محیط زیست حملو نقل هوایی را به خود اختصاص داده است در رابطه با بازیافت هواپیما هیچگونه نظارت و قانونی در این رابطه وجود ندارد و خود شرکت‎های هواپیمایی مسئول و ناظر بر چگونگی انجام این فرآیند می‎باشند اما هیچ قانونی در این رابطه در جهان وجود ندارد.