شینزو آبه کیست؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شینزو آبه متولد ۲۱ سپتامبر ۱۹۵۴ از دسامبر ۲۰۱۲نخست‌وزیر ژاپن است. او همچنین رهبر حزب لیبرال دموکرات است و در بین نخست وزیران پس از جنگ جهانی دوم ژاپن سومین دوره طولانی تصدی را دارا بوده‌است.

وی جوانترین نخست‌وزیر ژاپن از زمان خاتمه جنگ دوم جهانی است و در سال ۱۳۶۲ زمانیکه پدرش وزیر امور خارجه ژاپن بود و برای میانجیگری بین ایران و عراق برای پایان جنگ هشت ساله به تهران آمد، به همراه پدر به تهران سفر کرد.

شینزو آبه بعدها جانشین جونیچیرو کویزومی شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود. وی در روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۷ و در پی رسوایی‌های مالی چند تن از اعضای کابینه و ناکامی حزب در انتخابات مجلس علیای این کشور از سمت نخست‌وزیری و ریاست حزب لیبرال دموکرات ژاپن اعلام استعفا کرد.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دمکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.

او نخستین نخست‌وزیر سابق از زمان یوشیدا شیگه رو است که به این سمت بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد.

امروز آبه برای میانجگیری بین ایران و آمریکا به تهران می آید و با مقامات کشورمان دیدار می کند.