همسر دروغگو با استناد به باورهای اشتباهی که در ذهنش نقش بسته است انواع دروغ و پنهان کاری ها را در رابطه روا می دارد. در ادامه به تاثیر دروغ در زندگی مشترک می پردازیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاثیر دروغ در زندگی مشترک

روابط زناشویی از جمله روابط بسیار پیچیده ی انسانی است که چه بسا می تواند عرصه ای برای افزایش کیفیت رضایتمندی زوجین شود و یا موجبات ناخشنودی و عدم رضایت مندی آنها را فراهم کند. یکی از چرخه های معیوب زندگی زناشویی که از قضا به نظر می‌رسد شیوع فراوانی هم دارد، چرخه ی دروغگویی و پنهان کاری است. زوجینی که درگیر این چرخه معیوب هستند به خوبی طعم تلخ این چرخه تکراری را احساس می کنند.  همسر دروغگو با استناد به باورهای اشتباهی که در ذهنش نقش بسته است انواع دروغ و پنهان کاری ها را در رابطه روا می دارد. در ادامه به تاثیر دروغ در زندگی مشترک می پردازیم.

ما از ۳ یا ۴ سالگی دروغ گفتن را آغاز می‌کنیم و متوجه توانایی خاصی در مغزمان می شویم که امکان دست کاری کردن واقعیت ها را برای ما فراهم می کند. همه ما در همان سال‌های کودکی یاد می گیریم که دروغ گفتن کار بدی است ولی اغلب همچنان گاهی از این امکان استفاده می‌کنیم. بعضی از افراد دائماً در اثر اجبار و بدون هیچ دلیل و فایده مشخصی دروغ میگویند. مبتلایان به اختلال دروغگویی بیمارگونه و اجباری هیچ کنترلی بر انتشار اطلاعات غلط ندارند. آنها به دروغ گفتن عادت کرده‌اند و احساس گناه یا ترس از گیر افتادن یا آسیب به رابطه و اعتماد طرف مقابل مانع شان نمی شود. این افراد قصه گویان ماهری هستند که در موارد پیشرفته خودشان هم قصه خودشان را باور می‌کنند‌ داستان های ساختگی شان چیزی بین دروغگویی آگاهانه و توهم است.

دروغ سفید و سیاه

دروغ سفید دروغی هست که برای آسیب رساندن به دیگران گفته نمی شود و نوعی بلوف و زیاده گویی در رابطه با توانایی های شخصی و صرفاً برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران گفته می شود. اما دروغ سیاه دروغی است که با قصد و هدف مشخص و به صورت عامدانه برای کسب منافع به قیمت فریب دیگران صورت می گیرد. هر دو نوع  دروغ به یک اندازه آسیب رسان هستند به عبارتی ما با دروغ سفید فقط دیگران را فریب نمی دهیم بلکه خود را نیز فریب می دهیم.  به اندازه تصویر بیرونی ما که از واقعیت درونی ما متفاوت باشد دچار تعارض، اضطراب و تنش می‌شویم و به همان اندازه که وادار میشویم با توسل به  دروغ سیاه و در مواجهه با دیگران نقاب بر چهره بزنیم به همان اندازه از تحقق برنامه‌هایمان در توسعه روابط زناشویی و ارتقاء کیفیت آن باز می مانیم.

زوجینی که با مشکل دروغگویی در رابطه مواجه هستند غالبا از  نظر تعارض در سطح بالا و از نظر همبستگی در سطح پایینی قرار میگیرند. سلامت زیستی و آسایش همسری که دروغ میشنود آسیب میبیند. همسرانی که در روابط زناشویی مدام دروغ می شنوند و دروغ می گویند به تدریج احساس بی ارزشی، بی کفایتی و طرد شدگی می‌کنند. این احساس های آزارنده و ناخوشایند باعث می‌شود تعاملات بیشتر به دروغ های بیشتری منجر می‌شود.

 به دنبال الگوی تکراری دروغگویی شکل ارتباطی زوجین تغییر میکند. سکوت، تحمل شرایط ناخوشایند، فرار از هرگونه گفتگو، پنهان کاری های متقابل و بدگویی همسر نزد دیگران از جمله رفتارهای غالبی است که در چنین شرایطی به وفور دیده میشود.

 

راهکارهای درمانی دروغگویی در زندگی مشترک

تاثیر دروغ در زندگی مشترک

  برای درمان دروغگویی در مرحله اول می توانید به مشاوره زناشویی مراجعه کنید. همچنین موارد زیر می توانند کمک زیادی به شما بکنند.

۱)  کاهش و یا حذف احساس عدم امنیت و ناامنی در رابطه. اصراری برای شنیدن در زمان و مکان نامناسب نداشته باشید چون احتمالا شاهد دروغگویی بیشتری خواهید بود.

۲) عدم سرزنش همسر یا شریک عاطفی خود به خاطر تفاوت های موجود یا مقایسه کردن های بی مورد او با دیگران

۳) مشخص کنید که چه رفتارها یا پرسش هایی  با دروغگویی و پنهان کاری همراه است و موارد را در ۵ عبارت و به صورت فهرست شده با همسرتان در میان بگذارید و نظرش را راجع به بیان دروغ در آن حیطه ها بپرسید

۴)  دروغگویی را در رابطه تعریف کنید و از همسرتان بخواهید تعریف و باور های خود را پیرامون دروغ برای شما مطرح کند.

۵) نقل قول صادقانه به نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ این سوال را خودتان و همسرتان پاسخ دهید.

۶) فهرستی از رفتارهایی که می تواند جانشین پنهان کاری یا دروغ شود را مشخص کنید. اگر برای شما سخت است از همسرتان بخواهید در این زمینه با شما مشارکت کند.

 یک رفتار جایگزین دروغ  می تواند.............‌.‌.‌‌باشد

از همسرتان بخواهید عبارت بالا را تکمیل کند.

۷)  در طی مدتی که رفتار پنهان کاری یا دروغگویی از همسرتان مشاهده می کنید نفس عمیق بکشید و درباره  رفتارهای جایگزین و ایجاد زمینه های اجرای آن فکر کنید‌.

۸) برای بهبود رابطه خود اقدام کنید. شناخت بیشتر و گفتگو لازم است که زن و شوهر بتوانند از خواسته ها و تمایلات یکدیگر اطلاع داشته باشند. این امر مستلزم صحبت‌های صمیمانه است. اگر یکی از آنها بعضی از مسائل و جریانات را که همسرش از آن اطلاع ندارد با او در میان بگذارد، او را نیز غیرمستقیم وادار می‌کند که درباره مسائلی که با آنها برخورد داشته توضیحاتی بدهد و برخی از ناگفته ها را بیان کند.

۹) عدم کنجکاوی های نادرست و کنکاش های بی مورد همیشه موثر است. چنانچه زن و شوهر متوجه شوند که همسرشان در رابطه با موضوعی دروغ میگوید بهتر است از کنجکاوی های غیر معمول مثل چک کردن موبایل یا ایمیل خودداری کنند. روشن شدن این گونه کنجکاوی ها موجب سلب اعتماد و خرابی بیشتر رابطه می‌شود باید بدبینی را کنار بگذارید  و با صبر و تحمل در شرایط مناسب از همسرتان توضیح بخواهید.

۱۰) عدم رعایت رازداری در بعضی افراد که به اهمیت رازداری بی توجه هستند موجب سلب اعتماد همسر میشود و بدین ترتیب اطرافیان از جمله همسر ترجیح میدهند مسائلی را با او مطرح نکنند یا کمتر با او صحبت کنند و مسائلی را با او در میان نگذارند‌. این مسئله در رابطه با زن و شوهر اثرات زیادی دارد. چنانچه یکی از آنها مسئله ای را که نباید به دیگران بگوید فاش کند یا از اطلاعاتی که همسرش در اختیارش گذاشته بر علیه او استفاده کند موجب آن می شود که همسرش برخی از موضوعات را به او نگوید و فاصله بین آنها زیادتر می شود.

۱۱) خوب گوش دادن  به گفته های همسر، با دقت به چهره او نگاه کردن و برخی از گفته های او را تایید کردن موجب می‌شود که بیشتر و بهتر در رابطه با مسائل توضیح دهد. در این حالت  او متوجه میشود که همسرش به شخصیت و نظرات او اهمیت می‌دهد و با علاقه به سخنانش توجه دارد.

۱۲) در زندگی زناشویی هرچقدر کنترل گری بیشتری داشته باشید شاهد پنهان‌کاری بیشتری می‌شوید.  شما نمی توانید همچنین یک والد کنترلگر همسرتان را به عنوان یک کودک مطیع مطابق با میل و خواسته های خود در بیاورید و او را تغییر دهید متاسفانه با این شیوه او را به دروغ بیشتر سوق می دهید.

دکتر ترانه موذنی

مشاور و متخصص روانشناسی، طرحواره درمانی و آموزش مهارت های زندگی هستند، و با توجه به سوابق زیادی که در زمینه های مختلف از جمله مشاوره خانواده، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، مشاوره کودک و نوجوان و… دارند می توانند بهترین راهکارها و راه حل ها را برای شما ارائه دهند که مشکلات خود را برطرف نمایید. تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۳۷۳۱۵۲

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت دکتر موذنی مراجعه فرمایید