صد آنلاین | متأسفانه با وجود قوانین وضوابط برای نصب دکل‌های مخابراتی، تعداد این دکل‌ها در شهر تهران در حال افزایش است. این موضوع علاوه بر معضلات پیش‌آمده برای منظره شهری، به دغدغه شهروندان و ساکنان همجوار این دکل‌ها هم تبدیل شده است.

ماجرای ۲۰۰ دکل غیرمجاز در تهران / خطر در کمین مردم است ؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بابایی عضو شورای شهر مطرح مکرد ؛جمعه 13 اسفند 1400 , 23:27

 

متأسفانه با وجود قوانین وضوابط برای نصب دکل‌های مخابراتی، تعداد این دکل‌ها در شهر تهران در حال افزایش است. این موضوع علاوه بر معضلات پیش‌آمده برای منظره شهری، به دغدغه شهروندان و ساکنان همجوار این دکل‌ها هم تبدیل شده‌است. در این میان نقش شهرداری‌ها به عنوان مرجع صدورمجوز نصب این دکل‌ها پررنگ‌تر از دیگر سازمان‌هاست. در آیین‌نامه‌های موجود به صراحت در مورد رعایت حریم و فاصله این دکل‌ها از مناطق مسکونی، مهدکودک‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها هشدار داده شده و اولویت محل نصب این دکل‌ها قید شده‌است. در خصوص وجود دکل‌های مخابراتی مجاز و غیرمجاز با «مهدی بابایی» عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفتگو کردیم. این عضو شورا معتقد است، کم‌کاری مخابرات و اپراتور‌ها در توسعه شبکه اینترنت ثابت سبب شده‌است تقاضا برای اینترنت همراه افزایش یابد. برای جبران کم‌کاری‌ها با نصب دکل در بخش‌های مختلف نقاط کور رفع می‌شود، ولی در مقابل بر دغدغه شهروندان افزوده می‌شود.

* چرا با وجود زیرساخت‌های مخابراتی شاهد رشد قارچ‌گونه دکل‌های مخابراتی درشهر تهران هستیم؟

هر سازه‌ای نیاز به مجوز بهره برداری دارد. سازه‌های مخابراتی مانند دکل‌های فلزی نیز، با کاربری دکل مخابراتی یا دکل آنتن یا دکل اینترنت نیز می‌بایست قوانین و مقرراتی را رعایت کنند. از این‌رو مصوبات سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت ارتباطات شهر را که متولی این امور هستند، باید از سوی اپراتور‌ها رعایت شود.

متأسفانه در کشور ما برخلاف سایر کشور‌ها که بیشتر از زیرساخت‌های اینترنتی ثابت استفاده می‌کنند به دلیل کم‌کاری و توسعه‌نیافتن اینترنت ثابت، از اینترنت تلفن همراه بهره گرفته می‌شود و ضریب نفوذ اینترنت همراه دراین بخش بسیار بالاست. بر همین اساس درخواست اپراتور‌ها برای نصب دکل افزایش پیدا کرده‌است، بنابراین شاهد افزایش تعداد دکل‌های مخابراتی در شهر هستیم.

* برخی از شهروندان در تماس با روزنامه از وجود دکل‌های مخابراتی و تشعشعات این دکل‌ها ابراز نگرانی می‌کنند. مدیریت شهری برای رفع این نگرانی چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟

شهروندان می‌توانند مسائل و مشکلات خود را در رابطه با موضوع دکل‌های مخابراتی به سامانه ۱۳۷ اعلام و کد پیگیری دریافت کنند. همچنین در شهرداری یک شرکت به نام شرکت ارتباطات شهر تهران وجود دارد و این موضوعات در آنجا پیگیری می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه شورا، کمیته‌ای برای بررسی اینکه دکل‌های مخابراتی با ضوابط و مقررات موجود تطبیق داشته باشند، تشکیل شده‌است. در این کمیته شش نفر از مجموعه شهرداری شامل نماینده شورا، نماینده معاونت شهرسازی و معماری و نماینده معاونت خدمات شهری حضور دارند و چهار نماینده هم خارج از شهرداری شامل نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست، نماینده وزارت بهداشت و درمان، نماینده سازمان انرژی اتمی و نماینده سازمان تنظیم مقررات رادیویی حضور دارند. جلسات این کمیته هر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و اگر مقررات و ضوابط رعایت شده‌باشد با درخواست‌ها موافقت می‌شود. با این حال این مسئله می‌تواند در حوزه منظر شهری اختلال بصری در سطح شهر ایجاد کند. در این کمیته همه‌جوانب صدور مجوز و رعایت ضوابط و مقررات بررسی می‌شود. تا آنجایی که من اطلاع دارم مسائل ناظر به سلامت مردم از سوی بخش‌های متولی به دقت رعایت‌شده و مد‌نظر قرار می‌گیرد. با این حال این سؤال را باید دستگاه‌های متولی پاسخ دهند.

* چه نکات مهمی باید در نصب دکل‌های مخابراتی رعایت شود تا دغدغه شهروندان کاهش یابد؟

خود اپراتور باید برای نصب دکل رضایت ساکنان محل نصب را اخذ کند و نیازی به گرفتن رضایت از همسایگان مجاور نیست. یکی از ضوابط که باید رعایت شود، این است که تا فاصله ۳۰ متری امواج دکل و تشعشعات نباید روبه‌روی پنجره خانه‌ای قرار گیرد. این میزان فاصله برای دکل‌های مخابراتی روی زمین ۵۰ متر در نظر گرفته شده‌است. اگر در قسمت‌هایی دکل‌ها به روی پنجره‌های منازل مسکونی شهروندان باشد، مجوز صادر نمی‌شود. هر چند که سعی می‌شود توسط اپراتور‌ها ضوابط رعایت شود، اما مدیریت شهری از وزارت ارتباطات می‌خواهد زیرساخت‌های اینترنت ثابت را توسعه دهد؛ چراکه هم ارزان‌تر است، هم تبعات کمتری دارد و هم سرعت بالاتری دارد.

* شهرداری در ازای صدور مجوز دکل‌ها درآمدی هم کسب می‌کند؟

در خصوص صدور مجوز برای نصب دکل مبلغ بسیار ناچیزی در‌یافت می‌شود. در مکان‌هایی هم که اپراتور دکل‌های خود را در زمین یا ساختمان‌های شهرداری نصب می‌کند، مبلغی به عنوان اجاره‌بها دریافت می‌شود. در ساختمان‌هایی که مالک خصوصی دارند، این اجاره‌بها به مالک پرداخت می‌شود.

* دکل‌های غیرمجاز هم در شهر تهران نصب شده‌است؟

در گذشته برخی دکل‌ها مجوز لازم را نداشتند و غیرمجاز نصب شدند. نسبت به این دکل‌ها یا شهروندان شکایت کرده یا شهرداری رأساً وارد موضوع شده‌است. پس از این اقدام، موضوع در کمیته مربوطه طرح‌شده و سپس در کمیسیون ماده ۱۰۰ برای دکل‌های غیر‌مجاز صدور رأی می‌شود. در حال حاضر برای ۲۰۰ دکل غیر‌مجاز رأی صادر شده‌است. شهروندان می‌توانند در صورت داشتن دغدغه با ارائه مستندات به سامانه ۱۳۷ اعلام شکایت کنند. در مجموع در دنیا اینترنت تلفن همراه یک اینترنت گرانقیمت است و اغلب شهروندان از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند؛ عقب‌ماندگی در زیرساخت‌های اینترنت ثابت باعث شده‌است فشار روی اینترنت همراه بیاید.

* چه برخوردی با دکل‌های غیرمجاز صورت می‌گیرد؟

برای هر اپراتور حدود ۱۰۰ رأی از کمیسیون ماده ۱۰۰ گرفته شده‌است که این آرا مربوط به دکل‌های قدیمی هستند. ما دو، سه اپراتور اصلی تلفن همراه بیشتر در کشور نداریم و به غیر از آن اپراتور‌های اینترنتی دیگر را نیز داریم. اغلب مشکلات قبل از تشکیل کمیته‌ای که ترکیب آن را در سؤالات قبلی توضیح داده‌است؛ به صورت انگشت‌شمار شاهد نصب دکل غیرمجاز هستیم. الان تعامل خوبی با اپراتور‌ها داریم. مواردی را که می‌دانیم نصب دکل‌ها خارج از ضوابط است، به اپراتور‌ها ابلاغ و مهلتی را تعیین کردیم که نسبت به جابه‌جایی اقدام کنند. می‌توانستیم رأساً برای جمع‌آوری اقدام کنیم، اما برای اینکه در حوزه ارتباطات مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود مهلت معینی را به آن‌ها دادیم تا نسبت به جابه‌جایی دکل‌ها اقدام کنند.

* در خصوص زیرساخت‌های شهرداری در حوزه فیبر نوری توضیح دهید.

شهرداری این آمادگی را دارد که زیرساخت‌های فیبر نوری خود را در اختیار مخابرات قرار دهد، همچنان که بخشی این زیرساخت‌ها را در اختیار اپراتور‌ها قرار داده‌است، اما صرف زیرساخت‌های شهرداری تهران برای ارائه خدمات مطلوب اینترنت ثابت در شهر تهران کافی نیست و باید وزارتخانه به صورت ویژه در این حوزه ورود کند.