وزیربهداشت گفت: بخش خصوصی در جذب گردشگر سلامت با کشورهای منطقه رقابت کند.

بخش خصوصی در جذب گردشگر سلامت با کشورهای منطقه رقابت کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین ،سید حسن هاشمی در همایش روسای بیمارستانهای دارای واحد پذیرش بیماران بین الملل با موضوع گردشگری سلامت گفت: بر خلاف انتظارات، وزارت بهداشت، انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی در حوزه توریسم سلامت، کار خود را به خوبی انجام داده اند و سرمایه ای بسیار افتخار آمیز را برای کشور ایجاد کردند که امروز میراث گرانبهایی در اختیار داریم .همکاران عالم، ماهر، مجرب و فداکار ما در جامعه پزشکی، در منطقه کم نظیر هستند و افسوس که تمام دانش و مهارت آنها در مرزهای دانش کشور، محبوس شده است.

وی افزود: دوران انقلاب، 8 سال دفاع مقدس و ایران هراسی در منطقه، مشتاقان کشورهای دیگر را از دریافت خدمات درمانی، محروم و همکاران ما در کشور، برای تشخیص و درمان بیماری مردم سایر کشورها، امکان فعالیت پیدا نکردند.

وی تاکید کرد: نظام سلامت ایران نیروهای تخصصی و فوق تخصصی مناسبی تربیت کرد که می تواند در بازاریابی سلامت تاثیر مثبت زیادی داشته باشد زیرا وقتی با کشورهای همسایه مقایسه می کنیم می بینیم که آنها بودجه، امکانات و ساختمان های شیک دارند اما هنوز هم با ایران، از نظر نیروی انسانی فاصله قابل توجهی دارند.

وزیر بهداشت گفت: برای تقویت گردشگری سلامت، نقش وزارت بهداشت، امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی تسهیل گری است اما مهمترین نقش را بخش خصوصی دارد و در این زمینه در مقایسه با کشورهایی که نه ثروت و سرمایه پزشکی و نه توان و جاذبه های ایران را دارند، پیشرفت چندانی نکرده ایم.

هاشمی با اشاره به اینکه توریسم سلامت به آسایش و رفاه و قیمت خدمات توجه دارد و بخش خصوصی باید برای جذب توریسم سلامت، قیمت خود را با کشورهای منطقه ای به گونه ای تنظیم کند که جاذبه داشته باشد، گفت: برای آسایش و رفاه گردشگر سلامت، نیاز به آژانس هایی داریم که گردشگر را از مبدا تا مقصد همراهی کنند و بخش خصوصی با همکاری بیمارستانها و سازمان نظام پزشکی، باید در کشور های مبداء، دفاتری ایجاد کند.

به گفته وی ، اگر از کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و اروپایی می توانیم گردشگر سلامت را بپذیریم، باید دفاتری را به همین منظور در سفارتخانه ها و بیرون از آنها برای بازاریابی ایجاد کنیم و لازم است که آموزش های لازم را در این زمینه ببینیم و سفرای ایران نیز، راهنمایی و تبلیغ کنند و خدمات گردشگری سلامت در قالب یک بسته شامل خدمات هوایی، حمل و نقل، اسکان و گردشگری در جاذبه های ایران، ارائه شود.

وی اظهار داشت: اگر توسعه توریسم سلامت را از وزارت بهداشت انتظار دارید، مطالبه درستی نیست، زیرا این رشته، علمی و تخصصی است در کشورهای مختلف برای بازاریابی و هتلداری، دوره های تخصصی برگزار می شود.

هاشمی افزود: بیماران زیادی در دنیا علاقه مند هستند که برای درمان خود به ایران سفر کنند اما بخش خصوصی حضور کم رنگی دارد و افرادی مربوط یا نامربوط، چشم انداز توریسم سلامت در کشور را تیره و تار می کنند و ثروت و سرمایه پزشکی‌ ایران را به باد می دهند.