استاندار تهران در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به تشریح اولویت‌های خود در جهت توسعه استان تهران پرداخت.

اولویت‌های استاندار جدید برای توسعه تهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در جلسه امروز شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که نخستین جلسه کاری وی در سمت استاندار تهران بود، گفت: باید از زحمات آقای مقیمی در استانداری تهران که با کوله‌باری از تجربه و تقوا همراه بود قدردانی کنیم. ایشان با اقداماتی که انجام داده‌اند منشاء خیر و اثربخشی مثبتی در سطح استان تهران بودند. همچنین باید از رسانه‌ها نیز قدردانی کنم که پل ارتباطی ما و مردم هستند و با انعکاس درست مشکلات به ما کمک می‌کنند تا ما وظیفه خود را برای حل و فصل مشکلات به درستی انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت خوبی در برخی از حوزه‌ها نداریم، لذا باید بیشتر تلاش کنیم. اولین موضوع حوزه فرابخشی است باید الزاماتی را برای توسعه استان مبنا قرار دهیم. هر کجا که توانستیم بر مشکلات فائق آییم و توسعه پیدا کنیم در یک بحث علمی قطعا از رهیافت‌های آمایش سرزمین استفاده کرده‌ایم. در حقیقت آمایش سرزمین هم ظرفیت‌های نسبی و هم تحولات جمعیتی را مشخص می‌کند. به این ترتیب باید فعالیت‌های ما با سند آمایش تطبیق داده شود.

استاندار تهران ادامه داد: سند توسعه استان باید مبنا قرار داده شود و بی‌تردید امروز زمان آزمون و خطا نیست و این سند که با همکاری ادارات کل استان تبیین شده است می‌تواند به عنوان مبنایی مناسب مدنظر قرار گیرد و از جزیره‌ای کار کردن جلوگیری کند. اگر از این سند استفاده نشود کاری است خطا و موجب اتلاف سرمایه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: باید سند توسعه استان در حوزه‌های مختلف تخصصی مبنا و محور قرار گیرد، چرا که این سند مشخص می‌کند در کجا قرار گرفته‌ایم و به کجا حرکت خواهیم کرد. بی‌تردید همه ما موظف هستیم برای توسعه، عمران و آبادانی استان تهران کار کنیم.

محسنی بندپی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به کاهش بودجه تهران در سال 1397 نسبت به سال 1396، ادامه داد: شاید بخشی از دلایل کاهش این بودجه این بوده که ما به دنبال کارهایی که نیاز داشته‌ایم در سطح استان عملیاتی شود نرفته‌ایم. چرا باید ملارد یک تخت بیمارستانی نداشته باشد؟ و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در حدود 20 تا 30 درصد متوقف شود؟ علت اصلی این‌ها کاهش بودجه استان بوده است. بی‌تردید مدیرکلان استان هرچه وقت برای حوزه‌های خود از من بخواهند این آمادگی را اعلام می‌کنم که برای هماهنگی و همفکری این وقت را می‌گذارم.

نرخ 12.2 درصدی بیکاری در سطح استان تهران

لزوم حضورمدیریت بانک‌ها در جلسات استانداری تهران

استاندار تهران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به نرخ 12.2 درصدی بیکاری در سطح استان تهران، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال استفاده کنیم. باید یک هویت مستقل حقوقی و مالی برای بانک‌ها در استان تهران ایجاد کنیم، لذا از این پس مدیریت بانک‌ها باید در جلسات حضور پیدا کنند، چرا که بانک‌ها ابزار کار ما هستند.

ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اولویت استاندار تهران

وی افزود: در حوزه راه و شهرسازی اولویت ما توسعه حمل و نقل ریلی است. علاوه بر بهره‌گیری از اتوبوس‌های برقی باید اولویت اصلی خود یعنی توسعه حمل و نقل ریلی را به عنوان یک اولویت پیگیری کنیم. یکی دیگر از اولویت‌های ما ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است که همه تلاش خود را باید به کار گیریم که سکونتگاه غیررسمی جدیدی ایجاد نشود و آنچه که از قبل ایجاد شده نیز ساماندهی کنیم.

نوسازی و بازسازی صنایع موجود استان

وی در خصوص اولویت‌های اقدامات استانداری در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: نوسازی و بازسازی صنایع موجود در استان تهران باید دردستور کار قرار گیرد. ما با مشکل آلایندگی مواجه هستیم. این در حالی است که تمام صنایع را در حد فاصل تهران تا کرج مستقر کرده‌ایم و وزش باد از سمت کرج به تهران است. به این ترتیب آلاینده‌ها در تهران حبس می‌شوند. اگر امکان انتقال این صنایع وجود دارد باید این کار را انجام دهیم. همچنان مجوزهای جدید تنها باید برای صنایع پاک صادر شود.

تصمیمات جدید و دقیق برای حل آسیب‌های اجتماعی استان تهران

محسنی پندپی تاکید کرد: در حوزه اجتماعی به ویژه بخش آسیب‌های اجتماعی کار بسیار زیادی داریم چرا که سرریز آسیب‌های اجتماعی در تهران است در همین راستا مکاتباتی با دستگاه‌های ذیربط انجام شده، اما باید با همکاری و همفکری تصمیمات جدید و دقیق اتخاذ کنیم. در حال حاضر برای نگهداری معتادان متجاهر ظرفیت 15 هزار نفری ایجاد شده تا با تغییر چهره شهر، تهران به شهری زیست‌پذیر و شهر اخلاقی تبدیل شود، اما برای تحقق این مهم باید چرخه درمان، آموزش و ارتقای مهارت‌ها پیگیری شود.

وی با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر فاصله حرکت قطارهای مترو در تهران هشت دقیقه است که می‌توانیم آن را تا سه دقیقه کاهش دهیم . البته باید در حوزه خرید واگن و امکانات کمک کنیم تا این کار انجام شود. تمامی شهرهای بزرگ و آلوده در دنیا با انتقال ترافیک از سطح به زیر زمین موفقیت کسب کرده‌اند و ما هم باید در این مسیر گام برداریم.

ساماندهی پسماندها در استان تهران

وی لزوم ساماندهی پسماندها در استان تهران را یکی دیگر از اولویت‌های تهران خواند و افزود: ورود شیرآبه‌ها به آب‌های زیرزمینی و نهرها و سفره‌خانه‌های زیرزمینی مخاطراتی را برای سلامت انسان به وجود می‌آورد و باید در حوزه پسماند تدابیر مناسبی اتخاذ شود.

لزوم جلوگیری از کاهش بودجه استان در بودجه سال آینده

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم جلوگیری از کاهش بودجه استان در بودجه سال آینده، اظهار کرد: در این حوزه از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا مانع از کاهش بودجه سال 1398 استان تهران شویم. قطعا اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند باعث افزایش اعتبارات ما شود و در این مسیر گام‌های موثری را برخواهیم داشت. امیدوارم گزارشی از وضعیت موجود و اولویت‌های لازم در هر یک از حوزه‌های استان تهران دریافت کنم تا براساس آن بتوان تصمیمات درستی را اتخاذ کرد.