شفینگ دیش و اصول سرو در رستوران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در رستوران‌ها و بخش عرضه غذاها در هتل‌های بزرگ یکی از موضوعات در سرو در فاصله بین آشپزخانه تا محل عرضه غذا گرم نگهداشتن خوراکی‌های گرم است. شفینگ دیش به عنوان یکی از تجهیزات اصلی سرو دقیقا برای این منظور طراحی شده است.

شفینگ دیش چیست؟

انواع شفینگ دیش ‌ها برای گرم نگهداشتن غذا در حدفاصل بین محل پخت تا عرضه آن پای میز مشتریان استفاده می‌شوند. بنابراین انواع غذاهایی که در ظروف مختلف شفینگ دیش‌ نگهداری می‌شوند به یک میزان مناسب گرما را در خود نگه می‌دارند و این باعث می‌شود غذای سرو شده برای مشتری طعم دلچسب خود را حفظ کند.

ماده اصلی (متریال) شفینگ‌ دیش‌ها اغلب از جنس فلزات براق و صیقل‌پذیر مانند استیل است. در بعضی رستوران‌ها و هتل‌ها که می‌خواهند فضاهای سنتی را برای مشتری خود تداعی کنند بعضاً از شفینگ دیش با جنس سفال و سرامیک هم استفاده می‌شود.

ریشه عبارت شفینگ دیش به زبان فرانسوی و کلمه Chaffer به معنای گرما بر می‌گردد که همراه با کلمه dish به معنای ظرف تبدیل به ترکیبی (Chafing Dish) شده که معنی ظرف گرم کننده غذا می‌دهد.

بدنه شفینگ‌ دیش‌ها به‌ گونه‌ای طراحی می‌شود که غذای داخل آن گرم بماند. البته به موازات این اصل در طراحی شفینگ دیش‌ها (حفظ گرمای مواد غذایی) این کالا می‌بایست قابلیت شست‌وشوی راحتی هم داشته باشد تا باعث تجمع باکتری‌ها و ذرات بیماری‌زا روی بدنه آن نشود.

علاوه بر موضوعات مورد اشاره فوق شفینگ‌ دیش‌ها به دلیل اینکه در سالن سرو غذا قرار می‌گیرند می‌بایست از نظر زیبایی و هماهنگی با سایر عناصر و دکوراسیون داخلی سالن عرضه غذا مناسب باشند.

بخش گرمایشی شفینگ دیش‌ها

در گذشته رستوران‌ها و هتل‌ها از شفینگ دیش‌هایی استفاده می‌کردند که در مخزن گرمایشی آن یک قطعه ذغال گداخته قرار می‌گرفت. اما امروز شفینگ دیش‌های رومیزی ساخته شده که هرچند ساختار اصلی را حفظ کرده‌اند اما در مخزن گرمایشی آن بعضا از یک شمع تزیینی استفاده می‌شود.

این شمع هنگام روشن بودن علاوه بر اینکه باعث حفظ گرمای محتویات غذایی داخل شفینگ دیش می‌شود. بلکه به محیط و سالن عرضه غذا جلوه زیبایی هم هدیه می‌دهد.

در بسیاری از شفینگ دیش‌های کنار سالن از چراغ الکلی و وارمر استفاده می‌شود.

طبقه‌بندی اصلی شفینگ‌ دیش‌ها

5

در بسیاری از رستوران‌های امروز انواع کباب‌ها، استیک‌ها و کرب‌ها و حتی بعضی از سس‌های غذایی همچون فتوچینو و آلفردو در تجهیزات شفینگ دیش سرو می‌شود. البته حتی برخی در منازل خود این تجهیزات را تهیه می‌کنند و در مهمانی‌های بزرگ خود از آن استفاده می‌کنند.

امروز شفینگ دیش‌ها کارکردهای وسیعی دارند، از تجهیزات شفینگ دیشی که در بوفه قرار می‌گیرند تا انواع شفینگ دیش که برای قرار گرفتن روی میز مشتریان طراحی می‌شوند. شفینگ دیش‌ها به چند نوع با اهمیت تقسیم می‌شوند:

آشنایی با شفینگ دیش مخصوص سوپ و خورش

این نوع از شفینگ دیش‌ها به دلیل شکل آنها می‌بایست شکل ویژه‌ای داشته باشند. شفینگ‌ دیش مخصوص سوپ و خورش به دلیل نگه‌داری از مواد غذایی مایل و سیال می‌بایست دارای لبه‌های مناسبی باشند و برای غذاها دو جایگاه داشته باشد و هر یک توسط چراغ الکلی، و وارمز ویژه‌ای گرم شوند. در چنین شفینگ‌هایی می‌توانید انواع غذا مانند سوپ، آش، برنج و بضی از دسرهای گرم را نگه‌داری کنید.

این نوع از شفینگ دیش ها به دلیل شکل خاص و عمق مخزن آن علاوه بر زیبایی جلوه جالبی در محیط خود ایجاد می‌کند.

آشنایی با شفینگ دیش مستطیل

این نوع از شفینگ دیش‌ها شامل یک ظرف استیل بزرگ مستطیلی و بدنه اصلی است. برخی از انواع چنین شفینگ‌ دیش‌هایی را به‌وسیله چرخ بلبرینگی مجهز می‌کنند تا به راحتی قابل حمل و نقل باشد.

هرچند نمونه‌های دیگری از اشکال هندسی ظروف نگهدار غذا برای شفینگ‌ دیش‌ها تاکنون ساخته شده است، اما نوع مستطیلی طرفداران بیشتری در بازار دارد. با توجه به حجم بزرگ این شفینگ دیش‌ها در بخش گرم‌کن غذا می‌توان چراغ‌های بیشتر از یکی قرار بگیرد. به این شکل گرم‌کن غذا در شفینگ دیش با قدرت بیشتری انجام می‌شود.

این نوع از شفینگ دیش‌ها هم با توجه به بدنه آنها که اغلب از فلز استیل است به‌راحتی قابل شست‌وشو است.

آشنایی با شفینگ دیش مستطیل داری درپوش

این نوع از شفینگ دیش‌ها با ویژگی‌هایی ماننده پایه قابل حمل هستند و با کمک یک درپوش غذاها داخل آن گرم‌تر می‌ماند و از برخورد مداوم محتویات غذایی با هوای محیط جلوگیری می‌شود. این نوع از شفینگ دیش‌ها شکل کلاسیک و جاافتاده‌ای دارند.

آشنایی با شفینگ دیش گرد

نوع دیگری از شفینگ دیش‌ها مدل گرد آن است. این مدل با توجه به شکل طراحی آن مناسب هتل‌ها و سالن‌های پذیرایی شیک است. در این مدل هم بخش گرم‌کن غذا شامل یک ظرف الکلی و وارمر است که در قسمت تحتانی مخزن نگهداری غذا قرار می‌گیرد.

این محصولات مناسب سرو غذای جانبی همچون انواع سس‌ است و البته به دلیل شکل آن جلوه زیبایی به سالن سرو غذا می‌دهد.

آشنایی با شفینگ دیش بیضی

6

این نوع از شفینگ دیش‌ها هم به دلیل شکل طراحی و مدل آن برای رستوران‌ها، هتل‌ها و تالارهای پذیرایی مناسب است. برای شفینگ‌ دیش‌های بیضی همچون نوع گرد آن درپوش‌های رول‌تاب قابل نصب است. این درپوش‌ها کار سرو غذا را تسهیل می‌کند.

در این نوع هم بسته به گنجایش ظرف از یک یا دو گرم‌کن در بخش تحتانی مخزن نگهداری غذا می‌توان استفاده کرد. در این مدل هم می‌توان سرو غذای اصلی را انجام داد و شکل آن شکیل و زیباست.

باید توجه داشته باشید که شفینگ‌ دیش‌های استیلی به راحتی قابل تمیز کردن هستند اما باید به درستی و زیبایی تمیز شوند تا جلوه محصول بیشتر شود. برای این منظور بهتر است از دستمال نخی و ابر مرطوب استفاده کنید. البته باید مراقب باشید از مواد شوینده‌ای استفاده نکنید که باعث کدر شدن و رنگ‌پریدگی بدنه مخزن شفینگ‌ دیش شود. (ضد عفونی این محصولات هم مانند سایر محصولات غذایی و ظروف آشپزخانه انجام می‌شود.)

آشنایی با انوع درپوش‌های شفینگ دیش‌ها

درپوش‌های شفینگ دیش‌ها برای گرم نگه داشتن بیشتر غذا و خشک نشدن غذاهاست.

درهای گنبدی: این شکل از درپوش‌ها جلوه شفینگ دیش را بیشتر می‌کند و به محصول شکوه و ابهت بیشتری می‌دهد.

درهای شیشه‌ای: این شکل از درپوش‌ها باعث می‌شود محتویات غذا در مخزن قابل رویت شود و اشتها برانگیزی را برای سرو غذا بیشتر می‌کند. به دلیل قابلیت عایق این درپوش‌ها غذا، حرارت در این شفینگ‌ دیش‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

درهای آسانسوری: این شکل از درپوش‌ها نیز علاوه بر جلوه زیبای آن کار سرو غذا را تسهیل می‌کند.

راه اندازی رستوران با آپادانا تجهیز

شرکت آپادانا تجهیز یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تأمین و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی است. این شرکت با دو دهه تجربه در بازار ایران بهترین و با کیفیت ترین محصولات را به شما ارائه می دهد و از ابتدای مسیر نقشه آشپزخانه تجاری تا زمان راه اندازی کامل رستوران و حتی استخدام پرسنل اولیه با شما همراه خواهد بود. کافی است تلفن را برداشته و با شماره 02172307 تماس بگیرید.