شناخت بهترین راه سرمایه گذاری به افراد کمک می‌کند بتوانند از پس‌انداز خود استفاده درستی داشته باشند و علاوه‌بر حفظ به افزایش آن نیز کمک کنند. این موضوع به‌خصوص در سال‌های اخیر با رشد تورم اهمیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه با دلایل سرمایه‌گذاری و بهترین روش برای این کار بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی بهترین راه های سرمایه گذاری در ایران در سال ۱۴۰۲
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

در کنار بررسی بهترین راه سرمایه گذاری بهتر است بدانیم که چرا به سرمایه‌گذاری نیاز داریم؟ مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند افراد را از پس‌انداز پول نقد باز دارد تورم موجود در جامعه است.

با توجه به اینکه تورم می‌تواند در طی چند سال از ارزش پول ما تا حد زیادی بکاهد، نیاز داریم با استفاده از روش‌های متنوع سرمایه گذاری، در کنار حفظ ارزش پول به افزایش سرمایه نیز کمک کنیم.

همچنین درآمدهای امروزی نمی‌توانند به ما در خرید خانه، ماشین یا دیگر لوازم مورد نیاز کمک کنند به همین دلیل باید با شناخت روش‌های سرمایه‌گذاری و داشتن برنامه‌ای هدفمند برای رسیدن این موارد تلاش کنیم.

5

روش های شناسایی بهترین راه سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲

چگونه می‌توان بهترین راه سرمایه گذاری را شناسایی کرد؟ برای اینکه بدانیم کدام روش جهت سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است باید از طریق منابع معتبر روش‌های مختلف را برسی کنیم و از میزان سوددهی آن‌ها آگاه شویم.

اینکه میزان سرمایه شما چه مقدار است و تا چه زمانی به آن نیاز ندارید نیز روی انتخاب بهترین راه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار است. این مدت‌زمان همچنین می‌تواند روی میزان سوددهی تاثیر بگذارد.

سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت

زمانی که افراد می‌خواهند بهترین راه سرمایه گذاری را انتخاب کنند باید این موضوع را در نظر داشته باشند که تا چه زمانی به سرمایه خود نیاز ندارند و همچنین هدف آن‌ها از انتخاب این روش کسب چه میزان سود است؟

برخی افراد هستند که سرمایه خود را برای مدت‌زمانی یک‌ساله، چندماهه و حتی در حد چند هفته در بخشی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند. این روش بسته به عوامل مختلف می‌تواند سود خوبی نیز برای افراد به‌همراه داشته باشد.

در واقع زمانی که افراد سرمایه خود را یک‌سال یا کم‌تر روی هدفی خاص متمرکز می‌کنند به آن سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت گفته می‌شود که اهداف و استراتژی‌های خاص خود را دارد. همچنین ریسک این روش نیز تا حدودی زیادی است.

در مقابل افرادی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند هیجان کم‌تری را تحمل می‌کنند و معمولا پیش از انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری، ابتدا سود احتمالی آن را در مدت‌زمانی مشخص به‌دست می‌آورند.

از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی که احتمال افزایش سرمایه به‌صورت آرام اما متمادی در آن وجود دارد و افراد باید چند سال صبر کنند تا به سود مورد نظر خود دست‌ یابند می‌توان به املاک و مستغلات اشاره کرد. اما با توجه به اینکه این روش به سرمایه زیادی نیاز دارد برای همه افراد مناسب نیست.   ‌

چند پیشنهاد برای سرمایه گذاری با پول کم

امروز به‌دلیل بالا بودن قیمت‌ها افراد نمی‌توانند پول زیادی پس‌انداز کنند. آیا این شرایط باید باعث ناامیدی افراد از سرمایه‌گذاری شود؟ قطعا این‌طور نیست. درحال‌حاضر روش‌های مناسبی وجود دارد که همه می‌توانند با هر سرمایه‌ای از آن‌ها بهره‌مند شوند.

فکر کنید۵۰ میلیون پول دارید. اگر شما نیز از خود می‌پرسید با۵۰ میلیون چیکار کنم؟ و احتمال می‌دهید این میزان پول برای سرمایه‌گذای مناسب نیست باید بگوییم حتی با کم‌تر از این مبالغ نیز امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد. به‌شرطی اینکه روش درست را بشناسید و زمان کسب سود را تا حدودی برای خود مشخص کنید. در ادامه به‌معرفی برخی از این راهکارها می‌پردازیم.

  • خرید طلا: یکی از روش‌های رایج برای سرمایه‌گذاری با پول کم خرید طلا است. بسیاری از افراد این روش را به عنوان بهترین راه سرمایه‌ گذاری می‌شناسند و گاهی نیز برای آن‌ها سود خوبی به‌همراه دارد. البته بازار طلا همواره با نوسان همراه است و نمی‌توان خیلی به آن اعتماد کرد.

همچنین این بازار ممکن است برای مدت‌زمان طولانی ثابت باقی بماند. معمولا افرادی که قصد سرمایه‌‌گذاری بلندمدت دارند به‌سراغ خرید طلا می‌روند. یکی از راه‌های آسان برای کسب سود از طلا خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن است.

  • سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی: از محبوب‌ترین روش‌هایی که برای سرمایه‌گذاری وجود دارد باید به بازارهای مالی اشاره کرد. این بازارها همواره با نوسان همراه هستند و افرادی که علم کافی برای انجام معامله داشته باشند می‌توانند درآمدهای بالایی از آن به‌دست بیاورند.

بازارهای مالی بخش‌های مختلفی دارند که شناسایی آن‌ها به شما در انتخاب روشی بهتر برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار و خرید سهام شرکت‌های مختلف در بورس ازجمله این بخش‌ها به‌حساب می‌آیند.

همچنین باید گفت برخی افراد بهترین راه سرمایه گذاری را فعالیت در بازارهای بین‌المللی می‌دانند. ذکر این نکته لازم است که با توجه به ریسک این بازارها، می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس ایران را انتخاب کنید. ‌

بررسی سرمایه گذاری در بورس

آیا می‌توان بورس را به‌عنوان بهترین راه سرمایه گذاری معرفی کرد؟ در واقع این مورد کاملا به میزان مهارت و دانش افرادی بستگی دارد که قصد دارند در این بازار پرنوسان سرمایه‌گذاری کنند.

بازار بورس همواره با نوسان همراه است و تنها افرادی می‌توانند در آن به‌موفقیت دست یابند که با استفاده از ابزار مختلف بتوانند تحلیل‌های لازم را انجام دهند و پس از شناسایی بهترین سهام‌های بازار، برای خرید آن‌ها اقدام کنند.

در کنار تحلیل تکنیکال افراد باید با استفاده از تحلیل بنیادی نیز به‌بررسی شرکت‌های موجود در بورس بپردازند. شناسایی انواع سهام‌ و تعیین بهترین زمان برای ورود و خروج از آن‌ها زمینه را برای کسب سود سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

اگر می‌خواهید در بورس فعالیت کنید باید دانش خود را در این زمینه افزایش دهید. درحال‌حاضر موسسه‌های زیادی به برگزاری دوره‌های آموزش بورس مشغول هستند. شما می‌توانید با کمی جست‌وجو بهترین آن‌ها را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید از خدمات آموزش بورس رایگان که توسط برخی آکادمی‌ها ارائه می‌شود استفاده کنید تا بتوانید در کنار کسب یک مهارت مهم به‌صورت رایگان، تمام سرمایه خود را وارد بازار کرده و سود مناسبی از آن به‌دست بیاورید.  

بهترین راه سرمایه گذاری در شرایط فعلی ایران

سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی ایران بسیار سخت شده است. اینکه بتوانید با توجه به میزان سرمایه خود بهترین روش را انتخاب کنید کمی چالش‌برانگیز بوده و قطعا نیاز به‌بررسی همه جوانب دارد.

به‌طور کلی باید گفت اصلی‌ترین عاملی که به شما در انتخاب روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کند میزان سرمایه و پس‌انداز شما است. یعنی اگر بودجه زیادی در اختیار داشتید می‌توانید خرید ملک را در نظر بگیرید.

البته بازارهای مالی به شما کمک می‌کنند با هر میزان پس‌اندازی که دارید بتوانید در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنید. یعنی در این بازار علاوه‌بر خرید و فروش سهام امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های متنوع وجود دارد.

صندوق‌های سهامی، صندوق‌های بادرآمد ثابت، صندوق‌های کالایی و موارد متنوع دیگر که به شما کمک می‌کنند با کم‌ترین بودجه وارد بازار سرمایه شوید. با انتخاب این روش‌ها دیگر نیازی به کسب مهارت و دانش در زمینه‌های مختلف ندارید.

اما اگر بورس را به‌عنوان بهترین راه سرمایه گذاری انتخاب کردید حتما باید دانش مرتبط با این بازار را کسب کنید یا از فردی با مهارت کافی بخواهید مدیریت پرتفوی شما را انجام دهد.

جمع‌بندی

انتخاب بهترین راه سرمایه گذاری یکی از دشوارترین کارهایی است که افراد مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند. درحال‌حاضر به‌دلیل افرایش تورم و کاهش ارزش پول نمی‌توان پس‌انداز را به‌صورت پول نقد نگهداشت. 

به همین دلیل برای حفظ ارزش سرمایه و افزایش آن باید مبلغ‌ پس‌اندازشده را در بازاری خاص سرمایه‌گذاری کرد. با توجه به اینکه بازار مالی سودآوری مناسبی دارد و با هر میزان سرمایه‌ای می‌توان وارد آن شد به‌عنوان بهترین روش شناخته می‌شود. البته افراد برای ورود به بورس باید دانش و مهارت لازم در این زمینه را به‌دست بیاورند.