انتظار مجلس از دولت آن است که با ارائه طرحی جامع بتواند از نوسانات بازار ارز جلوگیری کنند.

تلاش ارزی مجلس؛ ضرب‌الاجلی به نفع مردم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: ضعیت اقتصادی این روزهای کشور خوب نیست و به نظر می‌رسد شکل عملکرد مسئولان دولت انتظارات عمومی را برآورده نکرده است؛ چه در حوزه کنترل نرخ ارز و چه در حوزه کنترل تورم و البته گسترش بخش‌های تولیدی و جذب سرمایه‌گذاری. مشخصا نوسانات نرخ ارز باعث شد روز پنج‌شنبه رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که با مسئولان اقتصادی دولت برگزار کرد ضرب‌الاجلی برای ارائه برنامه‌ای از سوی دولت به منظور کنترل نرخ ارز تعیین کند و بگوید: «تا یکشنبه هفته آینده منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برای بررسی در صحن علنی مجلس هستیم. در صورت ارائه نشدن این برنامه، کمیسیون و نمایندگان اقتصادی مجلس برنامه خود را ارائه خواهند کرد».

حالا دولت باید طرح خود را ارائه کند و در غیر این صورت مجلس وارد عمل می‌شود. مجلس یازدهم از ابتدای روی کار آمدنش عمده همتش را بر ساماندهی اوضاع اقتصادی گذاشت و توانست در بسیاری از مصوبات خود زمینه بهبود شرایط اقتصادی مردم را فراهم کند.‌ در حوزه نظارتی هم به انحاء مختلف کوشید تا دولت را در ریل درستی حرکت دهد و حالا هم که مسئولان اقتصادی دولت نتوانسته‌اند به بازار ارز سامان دهند، شخص رئیس مجلس وارد میدان شده است.

موضع‌گیری رئیس بانک مرکزی درباره نرخ ارز در ماه‌های گذشته با واکنش‌های زیادی همراه بود. محمدرضا فرزین در همین فروردین سال جاری گفت که نرخ ارز بازار غیررسمی را به رسمیت نمی‌شناسیم. این سخن از او باعث شد تا بسیاری از کارشناسان این انتقاد را مطرح کنند که در شرایطی که بسیاری از کالا با همان نرخ ارز موجود در بازار وارد می‌شود، چه طور ممکن است که رئیس بانک مرکزی این واقعیت مشخص را به رسمیت نشناسد. حالا اقدام اخیر مجلسی‌ها و در رأس آنها شخص محمدباقر قالیباف این امید را در میان مردم ایجاد کرده است که نرخ ارز با مدیریتی درست می‌تواند کنترل شود و حتی کاهش یابد.