پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اگر می خواهید به یکی از بهترین باغداران ایران تبدیل شوید، باید بهترین نهال های منطقه را خریداری کنید، درست مانند باغداران حرفه ای. باغداران حرفه ای همواره به سراغ بهترین ها می روند و به هیچ عنوان این ریسک را نمی کنند که نهال هایی بی کیفیت خریداری نمایند. با این اوصاف اگر شما هم می خواهید در زمینه باغداری سری توی سرها دربیاورید، باید حتما به سراغ بهترین نهال ها بروید و ما در این مطلب تصمیم داریم در این زمینه راهنمای شما باشیم.

01

نهال های اصلاح شده جان دوباره ای به باغ شما خواهند بخشید!

بله نهال های اصلاح شده از بهترین انواع نهال ها هستند و به واقع جان تازه ای به باغ شما خواهند بخشید. با نهال های اصلاح شده شما می توانید یک باغستان پرثمر راه اندازی کرده و آینده مالی فوق العاده ای برای خود رقم بزنید.

نهال های اصلاح شده به گفته کارشناسان و مهندسان کشاورزی نسبت به نهال های بذری از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. کارشناسان خبره کشاورزی معتقدند که نهال های اصلاح شده مزایای بسیاری دارند و با کاشت آن ها باغ تجاری شما پر رونق خواهد شد. از جمله مزایایی که کارشناسان کشاورزی در مورد نهال های اصلاح شده به باغداران معرفی کرده اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نهال های اصلاح شده عمر اقتصادی بالایی دارند، در واقع شما می توانید با احتساب بر مقاومت و عمر اقتصادی بالای این نهال ها تا مدت های طولانی محصول قابل توجهی از آن ها برداشت کرده و یک باغ پر رونق داشته باشید.
  • نهال های اصلاح شده همچنین مقاومت فوق العاده ای در برابر سرما و خشکسالی از خود نشان می دهند، با این اوصاف این نهال ها برای مناطق سرد و خشک انتخاب های خوبی به شمار می روند.
  • نسبت به نهال های بذری، این نهال ها به کوددهی کمتری نیاز دارند. دلیل این مسئله هم ریشه زایی خوب نهال های اصلاح شده است. نهال های اصلاح شده به خوبی درون خاک ریشه دوانده و از املاح معدنی آن استفاده می کنند و بدین طریق نیاز چندانی به کود ندارند.
  • نهال های اصلاح شده کیفیت فوق العاده بالایی داشته و می توانند تا حد زیادی در برابر بیماری ها و آفت ها از خود مقاومت نشان دهند.
  • اکثر نهال های اصلاح شده در دسته نهال های پاکوتاه هم قرار می گیرند و این موضوع خود یک مزیت بزرگ محسوب می شود؛ چرا که معمولا رسیدگی به نهال های پاکوتاه برای باغداران ساده تر است.

آیا نهال ها زیستگاه خاصی دارند؟

قطعا بله؛ درست مانند حیوانات نهال های مختلف هم زیستگاه خاص خود را دارند. همانطور که شما نمی توانید توقع داشته باشید که کانگوروها از زیستگاه خود یعنی قاره استرالیا جدا شده و به بخش هایی از آسیای شرقی و کشورهایی مانند عربستان انتقال پیدا کنند، نباید انتظار داشته باشید که نهال ها را بدون توجه به زیستگاهی که برایشان مناسب است، رشد کرده و ثمر دهند.

مطمئنا وقتی کانگوروها را از استرالیا به آسیای شرقی انتقال دهید، بیشتر آن ها بیمار شده و جان خود را از دست خواهند داد. نهال های مختلف هم دقیقا اینگونه هستند و زمانی که شما به اشتباه آن ها را در زیستگاه اشتباهی بکارید، بعد از مدت زمان کوتاهی به طور کلی از بین می روند.

منابع معتبری مانند نهالستان نهالوند، ویکی پدیا، ویکی کشاورز و ویکی هو شرایط زیستگاهی ایران را به صورت زیر دسته بندی کرده اند:

مناطق سردسیری

مناطق سردسیری ایران شامل شهرهای شمال غربی، غربی و دامنه سلسله جبال زاگرس و البرز می شود. این مناطق ارتفاع بسیار بالایی از سطح دریا داشته و به همین دلیل فشار هوا در این مناطق همواره کاهش پیدا می کند. با توجه به اینکه فشار هوا در این مناطق روبه کاهش است می توان نتیجه گرفت که دمای هوا هم پایین بوده و ما شاهد آب و هوای سرد در این مناطق هستیم.

در این مناطق معمولا با زمستان های برفی و پر بارش روبه رو می شویم، با این اوصاف بهتر است نهال هایی که نسبت به سرما مقاومت زیادی دارند، کاشته شوند. نهال هایی مانند گوجه سبز، زرشک، انگور، گردو، پالونیا، گیلاس، زردآلو، گلابی، بادام، زیتون، آلبالو، گل محمدی، شلیل، هلو، توت، سیب، فندق، انجیر، صنوبر، به، خرمالو، آلو، انار و پسته از مناسب ترین نهال ها برای کاشت در مناطق سردسیری هستند.

02

مناطق گرمسیری

مناطق گرمسیری نقطه مقابل مناطق سردسیری هستند، ارتفاع این مناطق از سطح دریا زیاد نیست و این موضوع باعث شده فشار هوا روبه افزایش باشد و دمای هوا هم نسبت به فشار بالا رود. در این مناطق به علت گرمی هوا بارش برف به ندرت دیده می شود و مناطقی مانند مناطق جنوب کشور، مناطق جنوب شرقی، شرق و حتی شمال شرقی چنین آب و هوایی دارند.

با توجه به تابستان های بسیار گرم در این مناطق شما باید نهال هایی که زودگلند و در برابر گرما از مقاومت بیشتری برخوردارند بکارید. کاشت ارقام دیرگل در این مناطقی کمی ریسکی است؛ چرا که احتمالا شروع گرمای هوا با  شکوفه دهی این نهال ها همزمان شود، با این اوصاف محصول دهی نهال ها دچار مشکل شده و احتمال کاهش محصولات آن ها وجود دارد.

شما می توانید در چنین مناطقی ارقام زودگل نهال های گردو، فندق، انجیر، گوجه سبز، پسته، انار، انگور، پالونیا، توت، بادام، آلو، زرشک، هلو، زردآلو، گلابی، شلیل و زیتون بکارید.

مناطق معتدل و مرطوب

مناطق معتدل و مرطوب بهشت باغداران هستند، در این مناطق شما می توانید ارقام نهال های مختلف را به کارید؛ اما به شرط آنکه ارقام مورد نظر شما نسبت به رطوبت خاک حساسیت نداشته باشند. ارقامی از نهال های بادام، آلبالو، انگور، گردو، آلو، گوجه سبز، انجیر، خرمالو، پالونیا، فندق، به، گلابی، انار، توت، سیب، گیلاس و زیتون برای کاشت در این مناطق انتخاب های خوبی به شمار می روند.

نهال های سالم از دید باغداران حرفه ای نهال هایی هستند که...

نهال های سالم از دید باغداران حرفه ای نهال هایی هستند که از تمامی مجوزها و استانداردهای سازمان جهاد کشاورزی ایران برخوردار باشند. سازمان جهاد کشاورزی کشور بعد از بررسی های متعدد در مورد سلامت و کیفیت نهال ها، مجوزهایی اعم از کارت سلامت، کارت قرنطینه و شناسنامه برای نهالستان ها صادر می کند.

صدور این مجوزها به منزله کیفیت بالای نهال های آن نهالستان است. در صورتی که نهالستان مورد نظر شما بتواند نهال های خود را با چنین مجوزهایی عرضه کند، شما می توانید مطمئن باشید که آینده باغ شما کاملا تامین شده و به هیچ عنوان خطری باغ شما را تهدید نخواهد کرد.

03

با نهالوند در باغداری حرفه ای شوید

نهالستان نهالوند به نگین سبز خاورمیانه معروف است، این نهالستان در طی سال های اخیر فعالیت های خود در زمینه باغدارای را آغاز کرده و در همین مدت زمان کوتاه هم توانسته به یکی از بهترین نهالستان های منطقه تبدیل شود.

شما می توانید برای تهیه نهال های اصلاح شده و با کیفیتی که از تمامی مجوزها و استانداردهای سازمان جهاد کشاورزی برخوردارند تنها به صفحه اصلی وب سایت نهالوند به نشانی https://nahalvand.com/ مراجعه نمایید.

ارتباط با کارشناسنان نهالوند :   09144801930 -  09144801940

در هر صورت با مراجعه به نهالوند شما از مزایای زیر بهره مند خواهید شد :

  • ضمانت بازگشت کالا به مدت دو سال
  • امکان خرید نهال به صورت ۲۴ ساعته
  • خرید نهال با قیمتی رقابتی و مقرون به صرفه
  • امکان تهیه متنوع ترین ارقام نهال
  • ارسال به سراسر کشور