پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کشور قطر با ۱۱٬۵۷۱ کیلومتر مربع مساحتی که دارد، از مساحت استان تهران که۱۲٬۹۸۱ کیلومتر مربع است کوچکتر می باشد. قطر آنقدر کوچک است که مساحت یکی از استان های ایران مثل استان خوزستان (با 64٬055 کیلومتر مربع)، تقریباً 5 برابر مساحت کل کشور قطر است. در حقیقت با مقایسه مساحت قطر با شهرهای ایران، می‌توان نتیجه گرفت که سرزمین قطر چقدر کوچک است. اما این نکته حائز اهمیت را نباید فراموش کنیم که این کشور در فعالیت‌های نفتی و گازی زبان‌زد کشورهای اروپایی و آسیایی بوده و با کشورهایی مانند ایران، کویت، عراق، امارات و بحرین مرز مشترک آبی دارد. در این مقاله قصد داریم تا بصورت دقیق مساحت قطر و شهرهای آنرا با شهرهای مختلف ایران مقایسه کنیم. پس با ما همراه باشید.

ققبلشقثلقش

مقایسه مساحت کل کشور قطر با ایران

قطر (با نام رسمی دولت قطر) به عنوان یک کشور کوچک در خلیج فارس شناخته می شود. پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور، دوحه است. برای اینکه دید بهترین نسبت به مقایسه مساحت قطر با ایران داشته باشیم، بیایید مساحت کل دو کشور را با هم مقایسه کنیم. باید بدانید که ایران بعنوان هفدهمین کشور پهناور جهان شناخته شده است و مساحتی برابر با ۱٬۶۴۸٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۱٫۶۴ میلیون کیلومتر مربع) دارد؛ در حالیکه قطر تنها ۱۱٬۵۷۱ کیلومتر مربع دارد. پس نتیجه می گیریم که کشور ایران مساحتی حدود 142 برابر قطر را دارد. چیزی که واضح است این است که وقتی مساحت کشور ایران 142 برابر کشور قطر باشد، احتمالاً تعداد و مساحت شهرهای قطر خیلی کمتر از ایران خواهد بود.

مقایسه قطر با استان سیستان و بلوچستان

در باب پهناور بودن ایران و کوچک بودن قطر می توانیم این کشور را با یکی از استان های ایران مقایسه کنیم. استان سیستان و بلوچستان با داشتن 180,726 کیلومتر مربع مساحت، دومین استان پهناور ایران شناخته می شود. گستره و مساحت این استان، چیزی تقریباً برابر با اندازه کل کشور قطر است.

مقایسه مساحت قطر با شهرهای ایران

در این بخش قصد داریم تا اندازه شهرهای ایران را با شهرهای قطر مقایسه کنیم. همانطور که گفتیم قطر، یک کشور کوچک واقع در شبه‌جزیره عربی در جنوب خلیج فارس است و مساحت کل آن برابر با ۱۱٬۵۷۱ کیلومتر مربع می باشد.

شهر تهران بعنوان پرجمعیت ترین شهر ایران 730 کیلومتر مربع مساحت دارد. مشهد نیز بعنوان یکی دیگر از کلان شهرهای کشورمان حدود ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. شهر تبریز با اندازه ای حدود ۵۵۱ کیلومتر مربع است که 20 برابر کوچکتر از قطر می باشد. از جمله شهرهای معروف قطر می توان دوحه، الریان، الخور و الوکره را نام برد.

در جدول زیر برخی از شهرهای معروف قطر را به همراه مساحت آنها آورده ایم. همچنین بررسی کرده ایم که از نظر مساحت کدام شهر قطر با کدام شهر یا استان ایران برابر است.

نام به فارسی

جمعیت

مساحت (کیلومتر مربع)

برابر با کدام شهر یا استان ایران؟

دوحه

۵۲۱٫۲۸۳

۲۰۲٫۷

مشهد

الریان

۳۹۲٫۴۲

۱۱٫۹

بیرجند

الخور

۸۰٫۲۲۰

۱٬۶۱۳

اهواز

الوکره (الوکیر)

۲۲٫۴۵۹

۲5٬۵

یاسوج

ام سیعید (مسیعید)

۳۵٫۱۵۰  

-

-

الزباره

۱٫۰۰۹

-

-

الرویس (مدینه الشمال)

۴٫۹۹۶

۸۵۹٫۸

-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*آخرین سرشماره در ایران در سال 1395 اعلام شده است.

*جمعیت قطر در سرشماری ۲۰۱۰ اعلام شده است.

فغاغفیاغع

مقایسه قطر با شهرهای ایران از نظر جمعیت

به گفته ویکی پدیا در اوایل سال ۲۰۱۷، کل جمعیت قطر ۲٫۶ میلیون نفر بود: ۳۱۳٫۰۰۰ تن شهروند قطری و ۲٫۳ میلیون نفر مهاجر. این میزان تقریباً با جمعیت استان گیلان که در سرشماری سال 1395 اعلام شده (۲٬۵۳۰٬۶۹۶ نفر)، یکی است.

چطور از این کشور کوچک بازدید کنیم؟

مهم است بدانید که قطر یکی از ثروتمند‌ترین کشور‌ها است که سالانه میزبان گردشگرهای زیادی از سراسر دنیا خواهد بود. همچنین جاذبه‌های دیدنی زیادی در قطر وجود دارد و فرهنگ مردم این کشور، فرهیخته و قابل تامل است. سفر با تور به قطر، یکی از راحتترین راه ها برای دیدن این کشور کوچک و پیشرفته است.

اگر قصد سفر تفریحی یا کاری به این مقصد را دارید، بهتر است که از تور قطر استفاده کنید تا نگرانی برای اخذ ویزا و برنامه‌ریزی سفر خود نداشته باشید. برنامه‌ریزی تمام فعالیت‌ها و بازدید از مکان‌های دیدنی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تهیه تور از آژانس های مسافرتی است. همچنین افراد از خدمات مختلفی مانند: بهره‌مندی از تورلیدر فارسی زبان، ترانسفر فرودگاهی، رزرو بهترین هتل‌ها و بیمه مسافرتی بهره‌مند خواهند شد.

معرفی تورهای قطر برای عید نوروز

تورهای گردشگری که آژانس های مسافرتی ارائه می دهند، به راحتی مساحت محدود قطر را پوشش می دهند. می توانید سفر به این کشور به دلیل کوچک بودن و دسترسی آسان به مناطق تاریخی، فرهنگی و تفریحی، را بعنوان یک خاطره فراموش‌نشدنی برای همیشه در ذهن داشته باشید.

تور قطر برای افرادی که علاقه دارند سرزمین‌های جدید را کشف کنند و با فرهنگ مردم دنیا آشنا شوند یکی از بهترین گزینه‌ها است. در این تور می‌توان از امکانات تفریحی و گردشگری مختلفی بهره‌مند شد و از شهرهای مختلف قطر بازدید کرد. البته در نظر داشته باشید که برای سفر نوروزی به قطر باید چند ماه قبل اقدام به خرید تورهای عید قطر کنید. هوای این کشور در بهار مطبوع و متعادل است و فرا نرسیدن گرمای طاقت فرسا، زمان مناسبی برای سفر به این کشور است. افرادی که سفر به قطر را از طریق تورهای آژانس سفریار انتخاب می‌کنند می‌توانند از برنامه‌های مختلف مانند: گشت شهری، ترانسفر فرودگاهی و بیمه مسافرتی هم استفاده کنند و باخیالی راحت از سفر خود لذت ببرند.

ثقبرلقفلرق

بهترین فصل برای سفر به قطر

شرایط آب و هوای قطر با توجه به اینکه یکی از کشور‌های عربی است، گرم و خشک است، اما با برنامه‌ریزی‌های مختلف می‌توان بهترین زمان را برای سفر به این کشور زیبا تدارک دید. قطر در ماه‌های آبان تا اردیبهشت، شرایط مساعدی از نظر آب و هوا دارد و هوا در این ماه‌ها به نسبت ماه‌های تابستان، قابل تحمل‌تر است و گرمای کمتری دارد. اما به طور کلی انتخاب زمان سفر با توجه به شرایط افراد بررسی خواهد شد، بدین گونه که شاید برخی از افراد به گرمای قطر اهمیت ندهند. همانطور که گفتیم فصل بهار و نوروز ایرانی هم فرصت مناسبی برای سفر به این کشور جذاب است.