تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نشاندهنده عقب نشینی غربی‌هاست.

تحلیل خوش چشم درباره آزادسازی منابع بلوکه شده ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی گفت: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران نشاندهنده عقب نشینی غربی‌هاست.

سیدمصطفی خوش چشم در گفتگو با مهر، با اشاره به موضوع تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده ایران، اظهار داشت: اساساً آمریکایی‌ها می‌خواستند تبادل زندانیان در چارچوب برجام رخ دهد چرا که حاضر نبودند منابع ارزی ایران آزاد شود تا حتی سر سوزنی فشار اقتصادی بر ایران کمتر شود.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها پس از توقف مذاکرات برجام در شهریور سال گذشته به دلیل اغتشاشات سعی کردند توافق‌های تقریباً یکجانبه دیگری را پیشنهاد کنند تا تبادل در چارچوب آن اتفاق افتاد.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی گفت: پس از شکست جنگ ترکیبی آمریکا در پاییز و زمستان و مجموعه‌ای از اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی طی شش ماه گذشته انجام شد، آنها متوجه شدند که فشار لازم برای رسیدن به خواسته‌هایشان در این زمینه‌ها را ندارند لذا با عقب نشینی از مواضع خود حاضر شدن این اتفاق به صورت جداگانه رخ دهد و در قبال زندانیان آمریکایی زندانی‌های ایرانی در زندان‌های آمریکا آزاد شوند و همچنین بخشی از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی هم آزاد شود.

خوش چشم عنوان کرد: بنابراین مواضع اخیری که آمریکایی‌ها داشتند یعنی عقب نشینی از اجرای مکانیسم ماشه و بسنده کردن به حفظ تحریم‌های شخصی خودشان در حوزه موشکی.

وی با بیان اینکه این موضوع به وضوح عقب نشینی غربی‌ها را نشان می‌دهد، تصریح کرد: مجموعه اقداماتی که در حوزه سیاست خارجی و همینطور در حوزه دیپلماسی اقتدار با رونمایی دو موشک هایپر سونیک ایران رخ داده، موفق بوده و بالاخره مقاومت ایران در طول یکسال گذشته جواب داده است.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی با اشاره به تخریب این اقدام از سوی برخی افراد، گفت: آمریکایی‌ها در این زمینه‌ها اساساً ارزش و معیاری برای حقوق بشر قائل نیستند چرا که اگر این‌طور بود باید در طول سال‌های گذشته اجازه دسترسی ایران به پول‌های بلوکه شده را می‌دادند.

خوش چشم مطرح کرد: مقامات کره‌ای بارها اعلام کرده‌اند که اجازه دسترسی این پول‌ها را به خاطر فشارهای تحریمی آمریکا نمی‌توانند به ایران بدهند.

وی گفت: پر واضح است که دولت بایدن به دنبال پوشاندن این عقب نشینی است چرا که در داخل جامعه سیاسی آمریکا، بایدن تحت انتقاد است. صحبت‌های پمپئو و دیگر رقبای بایدن و همچنین سناتورهای تندروی جمهوری خواه به وضوح نشان می‌دهد که بسیار از چنین رخدادی ناخرسند هستند.

تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و امور راهبردی در پایان با بیان اینکه موضع اسرائیلی‌ها هم ناراحتی آنها را برای این موضوع نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: اساساً آمریکایی‌ها راهی جز این نداشتند چرا که در یک ماه مانده به سالگرد شروع اغتشاشات هیچگاه اینگونه پشت اپوزیسیون را خالی نمی‌کردند.

گفتنی است، بر اساس توافق صورت گرفته پنج نفر از زندانیان ایرانی در آمریکا و پنج نفر از زندانیان آمریکایی در ایران تبادل خواهند شد.

همچنین علاوه بر این تبادل متقابل، ۶ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به‌همراه مقدار قابل توجهی از وجوه ایران در بانک TBI عراق آزاد خواهد شد.

فرآیند آزادسازی مبلغ دیگری از وجوه ایران در یکی از بانک‌های اروپایی نیز آغاز شده است.

وجوه بلوکه شده در کره باید در یکی از بانک‌های سوئیس تبدیل به یورو شود و واریز وجوه به بانک سوئیسی تأیید شده و این ارقام آماده انتقال به قطر است.

بر اساس توافق صورت گرفته زندانیان به محلی غیر از زندان منتقل شده‌اند اما تا زمانیکه پول‌های آزاد شده به حساب‌های مد نظر ایران واریز نشود، تبادل صورت نخواهد گرفت.

زندانیان پس از حصول اطمینان ایران از در دسترس بودن منابع مالی آزاد شده، در قطر صورت خواهد گرفت.