میلاد سرلک: مشکلات متداول گیربکس های اتوماتیک سراتو و سورنتو قابل پیشگیری هستند.
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سوال اول: مشکلات متداول گیربکس‌های اتومات کیا کدام است؟

به گفته میلاد سرلک از تعمیرکاران با تجربه تهران در زمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک: "سراتو و سورنتو از جمله خودروهای محبوب شرکت کیا به شمار می‌آیند و توانسته‌اند در اکثر کشورهای جهان فروش بسیار خوبی را تجربه کنند.

 اگرچه این دو خودرو از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بسیار خوبی قرار دارند، اما گیربکس آن‌ها معمولاً با مشکلات متعددی روبرو می‌شود. به منظور رفع این ایرادات فنی نیز باید به یک مرکز معتبر تعمیرگیربکس سراتو و سورنتو مراجعه کنید و از کارشناسان حرفه‌ای کمک بخواهید. هرچه این موضوع را بیشتر پشت گوش بیندازید، بر میزان هزینه نهایی تعمیر این قطعات افزوده می‌شود. به همین دلیل است که همه کارشناسان حرفه‌ای تعمیر خودرو از شما می‌خواهند تا در همان مراحل اولیه به فکر حل مشکلات گیربکس خودروی خود باشید."

افرادی که در زمینه تعمیرگیربکس های خانواده کیا مشغول به فعالیت هستند همواره نسبت به مشکلات متعدد این دسته از جعبه‌دنده‌ها می‌نالند. مواردی همچون تعویض نامناسب دنده‌ها، به گوش رسیدن صدای خش خش یا زوزه کشیدن از سمت گیربکس، نشتی روغن و... از جمله مهم‌ترین ایرادات فنی در این رابطه به شمار می‌روند. که امروز قصد دارم به صورت تفصیلی به این موضوعات اشاره کنم.

تعویض دشوار دنده‌ها

یکی از اولین اشکالاتی که در گیربکس سراتو مشاهده میشود تعویض دشوار دنده ها است که حتی در سایت رسمی شرکت کیا و به صورت تخصصی تر در تعمیر گیربکس سراتو مورد بررسی فنی قرار گرفته است. این امر نشانه بسیار مهمی در رابطه با خراب شدن برخی از حساس‌ترین قسمت‌های گیربکس به شمار می‌آید و نباید به سادگی از کنار آن گذر کنیم.

منظور از دشوار بودن تعویض دنده‌ها این است که به عنوان مثال، راننده باید با فشار بسیار زیادی حالت دنده را از D به N تغییر دهد و این امر به راحتی صورت نمی‌گیرد. این موضوع دلایل گوناگونی دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به کاهش میزان روغن گیربکس و همچنین خراب شدن بخشی به نام سینکونایزر (Synchronizer) یاد کنیم.

صدای خش خش و زوزه کشیدن

به عنوان راننده خودروهایی همچون سورنتو و سراتو باید پس از طی کردن مسافت‌های بسیار طولانی انتظار روبرو شدن با مشکلاتی همچون شنیده شدن صدای زوزه و خش خش از گیربکس را داشته باشید. این نوع صداها نیز به عنوان یک نشانه یا علامت اساسی جهت مشخص شدن خرابی دنده در نظر گرفته می‌شوند.

در گیربکس‌های اتوماتیک، این نوع سروصداها معمولاً در زمان تعویض دنده قابل شنیدن هستند (به خصوص در سرعت‌های بالا). احتمالاً می‌پرسید که دلیل اصلی ایجاد این مشکل فنی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که مواردی همچون روانکاری نامناسب دنده‌ها به علت به کارگیری روغن نامرغوب و یا تنظیم نادرست فاصله دنده‌ها از یکدیگر می‌توانند علت‌های اصلی این موضوع باشند.

البته در پاره‌ای از موارد شاهد آن هستیم که دنده‌ها پس از تحمل ضربات فیزیکی، آسیب می‌بینند و ساختار دندانه مانند آن‌ها شکسته می‌شود. طبیعتاً قرارگیری این نوع دنده‌های آسیب‌دیده بر روی هم نتیجه‌ای به جز ایجاد سروصدایی همچون خش خش و زوزه کشیدن به دنبال ندارد. بهتر است در این حالت با یک مرکز تعمیرگیربکس سراتو و سورنتو تماس بگیرید.

در رفتن دنده

به این ایراد فنی در زبان انگلیسی Slipping gears گفته می‌شود و در گیربکس سورنتو بارها برای این موضوع به ما مراجعه شده است. شاید برایتان پیش آمده باشد که در حال رانندگی باشید، اما به صورت ناگهانی دنده از حالت D به حالت N وارد شود، آن هم بدون اینکه دخالتی از سوی شما صورت بگیرد.

علت اصلی این موضوع همانطور که در مقاله تعمیر گیربکس سورنتو ذکر شده است، خراب شدن قطعات داخلی جعبه‌دنده و همچنین کاهش میزان روغن است. این مشکل فنی باید جدی گرفته شود، زیرا علاوه بر اینکه به گیربکس آسیب می‌زند، می‌تواند خطرات جانی زیادی به همراه داشته باشد. شرکت کیا توصیه می‌کند که در صورت مشاهده این موضوع، تعمیرکاران حتماً نگاهی به شیر برقی گیربکس بیندازند و از آن به طور کامل بازدید کنند.

نشتی روغن گیربکس

در روند تعمیر گیربکس سورنتو و سراتو همواره سطح روغن گیربکس بارها و بارها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا از متعادل بودن آن اطمینان حاصل شود. در برخی از مدل‌های این دو خودرو، شاهد نشتی روغن گیربکس هستیم که می‌تواند مشکلات متعددی همچون افزایش دمای بیش از حد قطعات و همچنین آسیب‌ دیدن دنده‌های جعبه‌دنده را به همراه داشته باشد.

نشتی روغن گیربکس آن هم در مدل‌های اتوماتیک معمولاً به دلیل مواردی همچون خراب شدن کفی گیربکس و یا مهر و موم آن رخ می‌دهد. به هر روی، تعمیرکاران می‌توانند این موارد را به خوبی تشخیص دهند و برای هر یک از آن‌ها راهکار مناسبی برگزینند.

روشن شدن چراغ چک گیربکس

اگر چراغ چک موتور یا همان انجین لایت روشن شده است، باید به فکر تعمیرگیربکس سراتو و سورنتو بیفتید. این چراغ عموماً نشان ‌دهنده مشکلات جدی است و به همین دلیل باید همواره به آن دقت داشته باشید. خراب شدن سنسورها، شیر برقی و... می‌توانند از جمله دلایل اصلی روشن شدن چراغ انجین به شمار آیند. یک تعمیرکار مجرب موظف است تا به طور کامل بخش‌های مختلف گیربکس اتومبیل شما را مورد بررسی قرار دهد و سپس قطعات آسیب‌دیده را با لوازم یدکی اورجینال و باکیفیت بالا تعویض کند.

به عنوان آخرین سوال: برای تعمیر گیربکس اتومات کیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین تعمیرگاه کدام است؟

خودروهایی همچون سورنتو و سراتو همواره به عنوان خودروهای باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در بازار جهانی شناخته شده‌اند، اما به راحتی نمی‌توان از مشکلات مربوط به گیربکس آن‌ها چشم‌پوشی کرد. این مشکلات در پاره‌ای از موارد عملاً خودروی شما را از کار می‌اندازند و آن را غیرقابل استفاده می‌کنند.

به منظور تعمیرگیربکس سراتو باید به سراغ تعمیرگاه‌هایی بروید که دارای پرسنل مجرب و کارآزموده هستند که با سال‌ها فعالیت در این زمینه یک گزینه عالی برایتان به شمار می‌آید. و در کوتاه‌ترین زمان ممکن گیربکس خودرویتان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهند و آن را تعمیر کنند.

تعمیرگاه تهران گیربکس بیش از 20 سال است که به صورت تخصصی به تعمیر گیربکس های اتوماتیک پرداخته شده است. برای مراجعه، اطلاع از خدمات، ثبت نام و رزرو وقت به آدرس https://tehran-gearbox.com مراجعه کنید.