داشتن موی سالم و درخشان آرزوی هر فردی است، اما با استرس های روزمره، آلودگی های محیطی و داروهای شیمیایی، موها مستعد آسیب می شوند. آسیب دیدگی مو یک مشکل رایج است که می تواند به دلایل مختلفی مانند حالت دادن‌های متوالی، استفاده از مواد شیمیایی و مراقبت نادرست، بیش از پیش رخ دهد.

9 مورد از بهترین روش‌های تقویت موهای آسیب دیده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

علل شایع آسیب موها

چندین دلیل رایج و کلی برای آسیب مو وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • حالت دادن با‌ ‌‌حرارت بالا: استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده داغ مانند سشوار، اتوهای صاف، فر و مجعد کننده می تواند با از بین بردن رطوبت و ایجاد شکنندگی به مو آسیب برساند.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی مثل رنگ مو، حجم دادن یا استفاده از نرم کننده‌های مختلف شیمیایی و بی کیفیت، مو را تضعیف کرده و باعث آسیب می‌شوند.
  • عوامل محیطی: قرار گرفتن در معرض آفتاب، باد و آلاینده‌ها می‌تواند به مو آسیب برساند و باعث خشکی و شکنندگی موها شود.
  • نگهداری نادرست مو: محکم بستن موها به صورت بافتن، بستن محکم به صورت دم اسبی و کارهایی از این دست می تواند به مرور زمان باعث آسیب و شکستگی مو شود.
  • تغذیه نامناسب: رژیم غذایی فاقد ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری می تواند منجر به موهای ضعیف، خشک و شکننده شود.
  • شستن بیش از حد موها: شستن بیش از حد موها چربی طبیعی پوست سر و مو را از بین می برد و باعث خشکی و شکنندگی آن خواهد شد.

روش‌هایی برای ترمیم و تقویت موهای آسیب دیده

12

·استفاده از بعضی ابزارها را کاهش دهید.

اتوی مو و سشوار شما عصای جادویی هستند که موهای سرکش شما را به موج های دلپذیر و نرم تبدیل می کنند. با این حال، همین کار با خشکی و شکنندگی همراه است و یکی از اشتباهات رایج این است که درجه حرارت را بیش از حد بالا ببرید.

در صورت امکان از حرارت خودداری کنید و از خشک کردن مو در هوای آزاد بهره ببرید. زمانی هم که واقعا به حرارت نیاز دارید، از محصولات محافظ حرارتی مانند سرم موی سر استفاده کنید.

·عاقلانه شامپو بزنید.

استفاده از برندهای باکیفیت شامپو نیز بر سلامت پوست سر و موی شما تاثیر می گذارد. شامپوی بدون سولفات را انتخاب کنید که فاقد آسیب رسانی به مو است. همینطور از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی مواد طبیعی اند و حتی باعث ترمیم آسیب دیدگی موهایتان هم می شوند.

علاوه بر این، اگر نیاز مکرر به شستن مو و حمام هر روزه دارید، در روزهای دوم و سوم، از شامپو زدن مکرر خودداری و یا از شامپوهای ملایم استفاده کنید. موهایتان را با آب گرم بشویید و با آب ولرم به پایان برسانید و همچنین از آب داغ بپرهیزید که موها را به شدت شکننده و خشک می کند.

·از ماسک های مو استفاده کنید.

ماسک مو، راز حالت دهندگی، ترمیم و مراقبت از موهای شما هستند. آنها حاوی مقدار زیادی از مواد غذایی و ترمیم کننده مانند روغن ها، ویتامین ها و مواد طبیعی اند که به راحتی به سطح مو نفوذ می‌کنند. ماسک های مو حتی پس از آبکشی نیز به کار خود ادامه می دهند. ضمنا اگر از موهای آسیب دیده رنج می برید، ماسک مو را 2 تا 3 بار در هفته استفاده کنید.

·از نرم کننده مناسب استفاده کنید.

نرم‌کننده‌ها، دوستانی هستند که در تمام طول روز از موهای شما محافظت می‌کنند. بعضی از نرم کننده ها یک محصول چندکاره‌اند که برای انواع موها مناسب اند. این نرم کننده‌ها نه تنها از تار مو محافظت کرده و به آن‌ها آبرسانی می کنند، بلکه بدون زحمت موها را از هم باز کرده و با تقویت آن‌ها با موخوره مبارزه و درخشندگی را افزایش می دهند.

·موها را هیدراته نگه دارید.

خشکی مو عامل اصلی شکستگی و آسیب مو است. اگر مستعد خشکی مو هستید، یک رژیم غذایی مناسب، با ترکیب آب تصویه شده، شامپوی نرم کننده، ماسک مو و حالت دهنده را برای موهایتان در هر وعده استحمام در نظر بگیرید.

·با رعایت اقدامات احتیاطی شنا کنید.

کلر، نمک و سایر مواد شیمیایی استخر کار موهای شما را می‌سازند. این عوامل حتی می توانند روی رنگدانه‌های موی شما تاثیر بگذارند. پس اگر عاشق شنا هستید، برای محافظت از سرتان در برابر آب کلر، همیشه کلاه شنا بپوشید.

شامپو شفاف‌کننده یک محصول عالی برای شناگران است، زیرا می تواند علاوه بر تمیز کردن موها به از بین بردن کلر، آهن و مواد معدنی مضر کمک کند.

·به موهای خیس با احتیاط رسیدگی کنید.

همه موها هنگام خیس شدن آسیب پذیرترین حالت خود را دارند و اگر موی خیس؛ مجعد، ظریف یا شکننده باشد، احتمالا دچار آسیب بیشتری می شود. سعی کنید برس را برای شانه کردن موی خیس به کار ببرید. چرا که برس برای این کار ساخته شده است.

علاوه بر این، وقتی حمام را ترک می‌کنید، از مالش شدید موی خیس خودداری کنید و در عوض، موهای خود را با حوله‌های کرکی، یا یک تی‌شرت نخی نرم خشک کنید.

روش های نوین کلینیکی

13

گاهی مشکل فراتر از مواردی است که در بالا ذکر شد. چرا که ریزش، کم حجمی مو و بسیاری از چیزهای دیگر را با روش‌های سنتی یا مسکن های مقطعی نمی‌توان درمان کرد. پس چاره کار در روش‌های درمانی پیشرفته و کلینیکی است. این روش‌های نوین رشد، مراقبت و تقویت موها‌ی آسیب دیده، عجیب جوابگوست و بازارشان حسابی داغ است.

در روش‌های تخصصی و کلینیکی تقویت موهای آسیب دیده، از یک سرنگ برای تزریق مستقیم فاکتورهای رشد مو به پوست سر استفاده می کنند. در این روش‌ها، با فعال کردن سلول‌های ضعیف ریشه مو، تقویت موهای نازک و کمک به رشد آنها، سلامتی و بهداشت را به موها باز می‌گردانند.

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو یک روش درمانی است که با تزریق ویتامین‌ها، مواد معدنی و مخلوط اسیدهای آمینه مورد نیاز مو، در پوست سر انجام می شود.

این روش اجزای تغذیه کننده فولیکول‌های مو را قادر می سازد تا به راحتی در مو بنشینند. با مزوتراپی مو می توان ریزش مو را درمان کرد، زیرا موهای نازک را ضخیم کرده، ریزش مو را متوقف می کند و موها را قوی تر و درخشان تر بار می‌آورد.

پی آر پی تراپی

PRP مخفف "پلاسمای غنی از پلاکت" است. در این نوع تقویت و ترمیم مو، از بهترین پلاسمای غنی خون شما استفاده می کنند زیرا جراحات را سریع تر بهبود می بخشد و فاکتورهای رشد و سلول‌های بنیادین را افزایش می دهد. این سلول‌ها به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و در روش پی آر پی با تزریق این سلول‌ها در پوست سر، مو شاداب، ترمیم، تقویت و از نو متولد می شود.

فیلر مو یا مزونیدلینگ

هِیر فیلر (Hair Filler) یا مزونیدلینگ مو، درمان تزریقی جدیدی است که با مشکلات ناشی از ریزش مو مبارزه می‌کند. تزریق فیلر موی سر، راه‌حلی موثر برای درمان کم پُشتی و ریزش مو ناشی از لاغری، استرس و عوامل هورمونی و ژنتیکی است.

کلام آخر

به یاد داشته باشید صرف نظر از هر روش مراقبتی که برای موهای آسیب دیده خود انتخاب می کنید، صبور باشید و با روند مراقبت از موهای خود سازگاری کنید. از کمک به خودتان دریغ نکنید و با مراقبت و توجه صحیح، موهایی سالم و زیبا را به خود هدیه دهید.