پیش‌بینی‌ها درست بود؛ یک بخش از راست سنتی و عملگرا حالا می‌خواهد در انتخابات خلاف جهت اصولگرایان عمل کند. آنها نگاه به حسن روحانی دوخته‌اند و گویا او نامزد و مطلوبشان در این انتخابات شده است

ائتلاف راست میانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پیش‌بینی‌ها درست بود؛ یک بخش از راست سنتی و عملگرا حالا می‌خواهد در انتخابات خلاف جهت اصولگرایان عمل کند. آنها نگاه به حسن روحانی دوخته‌اند و گویا او نامزد و مطلوبشان در این انتخابات شده است.
حالا علی لاریجانی صریح‌تر از همیشه، رقبای اصولگرای حسن روحانی را نقد می‌کند، آن سو‌تر نزدیک‌ترین افراد به او ستاد انتخاباتی حمایت از روحانی به راه انداخته‌اند و درست در همین میانه برخی دیگر از افراد همسو با علی لاریجانی لابی‌های مهمی‌در پشت صحنه انجام می‌دهند. این حتما یکی از پدیده‌های قابل توجه این انتخابات است.

تاکتیک جدید علی لاریجانی
هنگام بحث در مورد علی لاریجانی و نقشش در این انتخابات اگر از آنچه در پشت صحنه می‌گذرد عبور کنیم، حتما باید به سخنرانی‌های او در این چند روز بپردازیم. او در سخنرانی‌های خود سعی کرده که علنا از دولت و عملکرد روحانی دفاع کند و در همین راستا حتی نامزدهای اصولگرا نیز نقد کند. لاریجانی عصر روز دوشنبه چهارم اردیبهشت در مراسم افتتاح تالار بزرگ غرب استان تهران در شهر قدس با اشاره غیر‌مستقیم به یکی از شعارهای انتخاباتی محمد‌باقر قالیباف مبنی‌‌بر ثبت‌نام جوانان جویای کار در سامانه کار و کمک مالی 250 هزار تومان به جوانان تا پیدا کردن شغل، قالیباف را نقد کرد و این‌گونه توصیف کرد که می‌خواهد به مردم صدقه بدهد.
لاریجانی اینگونه حرف‌های خود را بیان کرد: «در فصل انتخابات برخی افراد ادعا می‌کنند که این مقدار پول می‌دهیم؛ سوال این است که آیا با این پول‌دادن‌ها، تولید یا اشتغال ایجاد می‌شود؟ این‌طور نیست، زیرا این یک حرف خلاف است. اگر شخصی بگوید که منابع انرژی کشور تبدیل به کارخانه شود، آن زمان می‌توان گفت که یک سیاستمدار صادق این حرف‌ها را بیان کرده است. اگر کسی گفت من این مقدار پول خرج می‌کنم حرف درستی نیست و به نظر من برای فریبکاری چنین موضوعاتی را مطرح کرده است. حرف این است که یک سیاستمدار صادق به مردم مشکلات و منابع را اعلام کند. مردم صدقه نمی‌خواهند، بلکه زمینه برای تولید می‌خواهند.» رئیس مجلس در همین راستا به دفاع از عملکرد دولت پرداخت و نظر خود را در تائید عملکرد دولت این‌گونه بیان داشت: «در چند سال اخیر برخی از مشکلات در حوزه نفت و گاز مرتفع شده و در روزهای آینده پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس راه‌اندازی می‌شود که از نظر بنزین، کشور خودکفا می‌شود. همچنین در حوزه کشاورزی نیز اقدامات خوبی انجام شده و از نظر تولید گندم، خودکفا شده‌ایم و مقداری نیز صادرات داشته ایم که اقدامی ‌قابل تقدیر است.» اما لاریجانی در سفر به استان فارس و به‌خصوص در جلسه شورای اداری فیروزآباد حرف‌های مشابهی زد. وی روز پنج‌شنبه هفتم اردیبهشت در فیروز‌آباد این‌گونه گفت: «شرایط کشور در چهار سال گذشته بسیار سخت بود و مشکلات جدی داشتیم ولی امروز بسیاری از مشکلات حل شده است. پروژه‌های مختلفی در کشور در حال انجام است. این پروژه‌ها می‌تواند گشایش‌های فراوانی را در کشور به‌وجود آورد که از جمله می‌توان به پروژه راه‌آهن و توسعه آن در استان فارس اشاره کرد که باعث اشتغالزایی در کل کشور می‌شود. کارهایی که انجام شده، باعث افتخار و امیدآفرین بوده ولی نباید از یاد ببریم که مجموعه کشور در سال‌های گذشته به‌خصوص در بحث بین‌الملل و سوءمدیریت‌ها مشکلات فراوانی را برای دولت به‌وجود آورد که حل آنها یک تخصص احتیاج داشت که تا حدودی این موضوع حل شد. این روزها صحبت‌هایی می‌شود که در مقام اجرا قابلیت اجرایی ندارد. تصویر آینده کشور را امیدوارکننده می‌دانم زیرا در بعد بین‌المللی و اقتصادی جهش‌های فراوانی داشته و شرایط تغییر کرده است. در چهار سال قبل شرایط بسیار سخت بود و از نظر فروش نفت مشکلات جدی داشتیم و حتی کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه مشکلات فراوانی داشت اما این حرکت و راه‌اندازی کارخانجات یک عزم جدی داشته و توانستیم بسیاری از کارخانجاتی که مشکل داشتند را دوباره راه‌اندازی کنیم. به خاطر داشته باشیم که در سال‌های گذشته تورم به صورت ساعتی افزایش می‌یافت. شرایط بسیار سخت بود و شاید در آینده دشمنان بتوانند کاری کنند اما نمی‌توانند کاری که انجام شده را به‌هم بزنند. امروز تورم کنترل شده و مثل گذشته نیست و من شرایط را امیدوار‌کننده می‌بینم به شکلی که یک جهش را در آینده شاهد خواهیم بود.»
این اظهارات علی لاریجانی اما با واکنش‌هایی مواجه شده است. ذوالنور، نماینده قم در پاسخ به گلایه یکی از طلاب که گفت لاریجانی نماینده مراجع تقلید، جامعه مدرسین و مردم ولایی قم است و ناطق‌نوری رئیس سازمان بازرسی دفتر رهبری، اما چرا اینها به جای حمایت از نیروهای انقلابی، از روحانی حمایت کرده‌اند؟ گفت: «از نظر قانونی مانعی برای لاریجانی و ناطق‌نوری در حمایت از روحانی نیست ولی آرزوی ما این بود که باتوجه به جایگاه این دو شخصیت، حداقل در این انتخابات سکوت می‌کردند.»
روزنامه «صبح نو» هم در شماره چهارشنبه خود، علی لاریجانی را نقد کرد. این روزنامه نوشت: «در تازه‌ترین اظهارنظر رئیس مجلس شورای اسلامی، صراحتا وعده افزایش یارانه‌ها را که از سوی دو تن از کاندیداهای شناخته‌شده مطرح شد، مورد نقد قرار داده است. دکتر لاریجانی می‌گوید در شرایط فعلی اقتصادی کشور، دولت توان افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها را ندارد. رئیس مجلس که در جمع عده‌ای از فرهنگیان در شهر قم صحبت می‌کرد، شرایط کنونی اقتصادی ایران را «بسیار پیچیده» خوانده است.» به گفته لاریجانی «سالانه یک میلیون و پانصد هزار میلیارد ریال یارانه در ایران داده می‌شود که باتوجه به درآمدها و هزینه‌های دولت، افزایش آن امکان‌پذیر نیست چرا که دولت پولی برای پرداخت آن ندارد. وی همچنین در مراسم افتتاح تالار بزرگ غرب استان تهران در شهر قدس، با اشاره غیر‌مستقیم به یکی از شعارهای انتخاباتی آقای محمد‌باقر قالیباف، مبنی بر ثبت‌نام جوانان جویای کار در سامانه کار و کمک مالی 250 هزار تومان به جوانان تا پیدا کردن شغل، قالیباف را سیاستمدار فریبکار توصیف کرد که می‌خواهد به مردم صدقه بدهد. البته ورود مستقیم آقای لاریجانی در انتخابات، با حمله به کاندیداهای اصولگرا به همین جا ختم نشده است. برخی از نزدیکان لاریجانی در مجلس در روزهای اخیر از تشکیل ستاد اصولگرایان حامی ‌روحانی در انتخابات خبر داده‌اند. خبر آغاز به‌کار رسمی ستاد اصولگرایان حامی ‌حجت‌الاسلام حسن روحانی، دقیقا زمانی اعلام شد که علی لاریجانی نیز، وعده افزایش دو یا سه برابری یارانه‌ها را غیرممکن دانسته بود. آقای لاریجانی که در انتخابات 94 با حمایت لیست امید وارد مجلس شد، حال در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 پازل جدایی از جریان اصولگرایی را تکمیل می‌کند. او با نوع موضع‌گیری‌اش در رد صلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات شورای شهر تهران، مرز‌بندی خود با اصولگرایان را به شکل جدی‌تری مطرح کرده است. کمیسیون نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران، تعداد زیادی از اصولگرایان فعال در شورای شهر و چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون آقایان طلایی و کاشانی را ردصلاحیت کرد. در این بین، دکتر لاریجانی نسبت به این ردصلاحیت‌ها نه‌‌تنها واکنشی نشان نداد، جالب‌تر آنکه او بعد از انتشار ابلاغیه شورای نگهبان درباره ردصلاحیت اقلیت‌های مذهبی در بعضی مناطق خاص، به‌طور کامل وارد میدان شده و ابلاغیه آیت‌الله جنتی را ملغی اعلام کرد. در این بین رئیس شورای شهر با اعلام رایزنی با لاریجانی در خصوص رد صلاحیت‌های گسترده، گفته بود: «این رد صلاحیت‌ها شائبه دخالت خط فکر سیاسی را تقویت می‌کند که در نهایت موجب خدشه وارد شدن به اعتماد مردم نسبت به نهادی عمومی خواهد شد.» البته ورود تمام قد لاریجانی در حمایت از آقای حسن روحانی تازگی ندارد. به نظر می‌رسد لاریجانی از یک سو به شعارهای حمایتی منتقدان دولت نقد می‌کند و از سوی دیگر نسبت به رد صلاحیت‌های گسترده شورای شهر تهران به آرامی ‌عبور می‌کند. زمانی که نزدیکان او ستاد تبلیغاتی اصولگرایان حامی‌ روحانی را راه انداختند، دیگر برای جدا شدن از جبهه اصولگرایی بهانه‌ای باقی نمانده است.»
علی لاریجانی البته پیش‌تر در مصاحبه تفصیلی با هفته‌نامه مثلث ضمن نشان دادن رویکرد مثبت به حسن روحانی در مورد احتمال تک‌دوره‌ای شدن او گفته بود: «خیلی این احتمال را قوی نمی‌بینم. آقای روحانی روی هم رفته در مسیر درستی در حال حرکت است. البته فکر می‌کنم در حوزه مبارزه با رکود و ایجاد رونق در تولید باید شتاب بیشتری داشته باشند و این یک نقطه نقص دولت فعلی است. در زمینه اجرای توافق هسته‌ای و ثمراتش نیز یک مقدار پافشاری و تلاش بیشتری داشته باشند و مقداری جسورانه‌تر در این زمینه ورود کنند، والا مشکلی ندارند. در عین حال برای قضاوت در این مورد زود است. اینکه سوال شد برخی احتمالش را زیاد می‌دانند که آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور یک‌دوره‌ای باشد، می‌گویم خیر، من احتمالش را زیاد نمی‌دانم ولی شرایط آینده خیلی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.»
حمایت راستگرایان سنتی از حسن روحانی البته به علی لاریجانی خلاصه نمی‌شود. در اظهارنظری دیگر محمد‌رضا باهنر گفته است: «نقدهای ما به دولت آقای روحانی نباید غیرمنصفانه باشد زیرا این نقدها نتیجه برعکسی خواهد داشت و باعث می‌شود نظر مردم به نوعی دیگر شود. اگر انتخابات سال 88 را به خاطر داشته باشید می‌بینید که در آن سال یک طرف مدام اعلام می‌کرد در این چهار سال کاری نشده و تمام دستاوردهای کشور و نظام را زیرسوال می‌برد و سیاه‌نمایی می‌کرد. زمانی که دولت آقای روحانی روی کار آمد، کشور تورم 44 درصدی را تجربه می‌کرد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تورم حداقل 30 درصد کاهش پیدا کرد. به نظر بنده در سیاست رکود تورمی‌‌ هدف‌گذاری تورم تک‌رقمی‌‌ اشتباه است و بنده اگر بخواهم هدفگذاری داشته باشم آن را در حد 22 درصد قرار می‌دهم چون تورم رکود باعث می‌شود ضمن ایجاد رکود، تولید نیز یخ بزند. بنابراین تورم تا جایی باید کنترل شود که چرخ‌های اقتصادی نیز بچرخد.
رشد اقتصادی کشور طی چهار سال اخیر از منهای 5 درصد به 8 درصد رسید که ما نیز این عدد را تکذیب نمی‌کنیم و می‌گوییم عدد و رقم درستی است اما باید دید اگر میزان نفت را نیز از آن کم کنیم همین عدد خواهد شد یا نه. اگر مبلغ رشد نفت را از این مساله کم کنیم رقم رشد 9/0 درصد می‌شود، اگر رشد اقتصادی ما رشدی مستمر و پایدار باشد تولید و اشتغال کشور عدد مثبت و خوبی را تجربه می‌کرد که در واقع این‌گونه نبود. هرچند در حوزه انرژی و نفت اقدامات خوبی شده و ما برای اولین بار در برداشت نفت با قطر تقریبا یکی شدیم و به سمت جلو حرکت کردیم اما اگر بخواهیم آن را در رشد اقتصادی نیز ببینیم، این رشد دفعی و مقطعی است و استمرار نخواهد داشت. اگر رشد اقتصادی 8 درصدی ما مستمر بود باید سالانه
یک و نیم میلیون شغل جدید ایجاد می‌شد ولی بیکاری در ایران داد می‌زند و وجود 4 یا 5 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور شوخی نیست.» همراستا با این دو شخصیت، کاظم جلالی هم گفته است: «نباید به شعور مردم توهین کرد، اینکه یارانه‌ها را وسیله قرار دهیم و به نوعی انتخابات را به مزایده بگذاریم، کار غلطی است. نظام انتخاباتی را نباید به سمت رقابت اشخاص پیش ببریم بلکه رقابت‌ها باید به سمت رقابت در برنامه‌ها باشد. صحنه سیاسی انتخابات باید با‌نشاط باشد.»
وی اضافه کرد: «بهترین حالت در صحنه انتخابات این است که کاندیداها برنامه‌های خود را اعلام کنند. دوران سوپرمن بودن گذشته؛ دورانی که افراد خودشان را طوری معرفی کنند که یک شبه می‌توانند مشکلات را حل کنند، گذشته است.
نامزدها باید کار تیمی کنند؛ باید با کار تیمی مشکلات را حل کرد و دارای برنامه بود. واقعیت‌های اقتصاد امروز کشور را باید کاملا دریافت و بر‌اساس آن صحبت کرد، کاندیداها باید بتوانند حرف‌های خود را منتقل کنند تا مردم ارزیابی درستی داشته باشند. انتخابات باید با‌نشاط برگزار شود. توهین و تخریب نشود. زیرا توهین و تخریب در انتخابات جواب نمی‌دهد.»

راه اندازی ستاد برای روحانی
اما یک نکته قابل توجه که در هفته گذشته در این حوزه رخ داد تشکیل ستاد انتخاباتی برای حمایت از حسن روحانی توسط افراد نزدیک به لاریجانی بود.
محمد شریعتمداری، رئیس ستاد انتخابات روحانی در مراسم افتتاحیه ستاد تبلیغاتی اصولگرایان حامی‌ حسن روحانی گفت: «راه گفتمان اعتدالی با آیت‌الله هاشمی شروع شد و معتدلین همه جناح‌های کشور مورد ستایش ما هستند.» به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری اظهار کرد: «خوشحالم در جمع ستاد اصولگرایان معتدل حامیان روحانی هستم. ایام با سعادت ماه شعبان را تبریک می‌گوییم و تقارن افتتاح این ستاد با این ایام را به فال نیک می‌گیریم.» وی ادامه داد: «خیلی خوشحال شدم رنگین‌کمان حامیان روحانی از اقوام، مذاهب و گویش‌های گوناگون و جناح‌های مختلف امروز تکمیل شد.»
شریعتمداری تصریح کرد: «معتدلان همه گروه‌ها مورد ستایش ما هستند، از ناطق‌نوری و علی لاریجانی تشکر می‌کنم که کمک کردند تا این مسیر را ادامه دهیم.» وی همچنین گفت: «تشکر می‌کنم که ظرفیت خود را در اختیار تفکر اعتدال قرار می‌دهند، این راه که با فکر آیت‌الله هاشمی شروع شد ما حتما آن را ادامه دهیم؛ چراکه رشد کشور، همچنین اجرای عدالت که علت موجبه انقلاب است با افراط و تفریط لطمه می‌خورد.» وی گفت: «برخی می‌گویند مگر قوه مجریه چند درصد قدرت دارد که شما تلاش می‌کنید آن را به دست آورید؟ من می‌گویم رهبری و ملت همان است که بود، این وسط عاملی چون دولت با رای مردم تغییر کرد بعد از دولت خاتمی با انتخابات دولت احمدی‌نژاد سر کار آمد و هشت سال کارهایی کرد که باعث شد مردم در ٩٢تغییر مسیر بدهند.»
رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت: «در این مدت انواع شاخص‌های کلان و خرد تغییر کرد و بهبود یافت. امنیت تغییر کرد و دیگر شاهد ترور‌هایی که قبلا شد نیستیم. با تلاش دولت از زیر فصل هفتم شورای امنیت بیرون آمدیم. در همین شرایط رشد اقتصادی منفی را مثبت کردیم. شرایط آب و بهداشت را بهبود دادیم، تولید نفت خام را افزایش دادیم، به جایگاه خود رسیدیم و کشور را از بنزین یورو چهار بی‌نیاز کردیم، ١٥٠٠٠میلیارد تومان گندم از کشاورزان خرید کردیم، به بازار ثبات دادیم و همه اینها به خاطر تصمیم مردم در سال ٩٢ بود.» وی ادامه داد: «اصلاح‌طلب و اصولگرایان معتدل با هم این کارها را کردند. امیدوارم به برکت این ایام برکات به جمع ما نازل شود.»
اما بهروز نعمتی، مسئول این ستاد و نماینده مردم تهران هم تاکید کرد: «امروز در اینجا برای حمایت از روحانی، اصولگرایان معتدل جمع هستند.»
به گزارش ایلنا، بهروز نعمتی در افتتاحیه ستاد تبلیغاتی اصولگرایان حامی ‌حسن روحانی گفت: «ستاد اصولگرایان روحانی را راه‌اندازی کردیم که در راس این هرم شورای عالی سیاستگذاری است و بعد آن شورای راهبردی است.»
او افزود: «کشور را به هشت قسمت تقسیم کردیم. ما ۱۶ کمیته در کمیته اقشار داریم، ۵ معاونت هم برای ستاد در نظر گرفتیم. از فردا در تهران ستاد مردمی ‌فعال خواهد شد. در کشور هم از فردا کار را شروع می‌کنیم.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اصولگرایی فقط جمنا نیست، گفت: «بیرون از جمنا هم بسیاری از اصولگرایان هستند که رای بسیار دارند و امروز در اینجا اصولگرایان معتدل برای حمایت از روحانی جمع هستند.» نعمتی این را هم گفت که سایتی به نام اصولگرایان معتدل راه‌اندازی شده است.
به نظر می‌رسد راستگرایان سنتی برای حسن روحانی و این انتخابات حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.