اینستاگرام از جمله شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار است که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد و این زمینه را برای کاربران فراهم می‌کند تا محتوای آن‌ها توسط افراد بسیاری دیده شود؛ به همین دلیل است که بسیاری، اینستاگرام را یک بازار بالقوه و راهی برای رسیدن به شهرت و ثروت می‌دانند. یکی از بزرگترین چالش‌ها پیش روی کاربران این شبکه، قانون کپی رایت و ممانعت از نمایش محتواهایی است قوانین مرتبط با کپی رایت را رعایت نکرده اند.

رفع مشکل کپی رایت در اینستاگرام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

طبق این قوانین در صورت رعایت نشدن آن‌ها، پست یا استوری مربوطه به صورت خودکار حذف خواهد شد و در صورت تکرار زیاد این اتفاق اینستاگرام بازدید پیج متخلف را کاهش داده و در نهایت نیز آن را بلاک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مهم پیرامون رفع مشکل کپی رایت در اینستاگرام بپردازیم.

 

 

نگاهی به قوانین کپی رایت مورد نظر اینستاگرام

کپی رایت قانونی است که حقوق و مزایای یک اثر را تنها برای صاحب اثر مجاز دانسته و اجازه نمی‌دهد شخص دیگری بدون اجازه از اثر مورد نظر استفاده کند. قانون کپی رایت شامل آثاری چون کتاب، طراحی و نقاشی، تصاویر، موزیک و فیلم‌های سینمایی می‌شود. به دلیل اجرای حق کپی رایت در بستر اینستاگرام و مجازات‌هایی که در اثر رعایت نشدن این حق برای اکانت خاطی در نظر گرفته می‌شود، بهتر است که با این قوانین آشنا شده و آن‌ها را رعایت کنید.

مطابق با قوانین کپی رایت در اینستاگرام، شما نمی‌توانید محتوایی که به هر نحو موجب نقض حقوق شخص دیگری می‌شود را به اشتراک بگذارید. کپی رایت در اینستاگرام شامل موارد زیر می‌شود:

  • به اشتراک گذاشتن برخی از موزیک ها، حتی در صورت خرید یا دانلود قانونی آن
  • به اشتراک گذاشتن یک ویدئو با پخش صدای یک موزیک کپی رایت در پس‌زمینه
  • به اشتراک گذاشتن پست از هنرمندان بدون تخصیص حق کپی رایت
  • کپی کردن یک محتوا و استفاده از آن در راستای تبلیغات
  • ویرایش محتواهای دیگران
  • محتواهای دانلود شده از گوگل یا شبکه‌های اجتماعی دیگر

راه‌های نقض نکردن قانون کپی رایت در اینستاگرام

همانگونه که حواستان به بازدید استوری‌ها هست و سعی می‌کنید با خرید بازدید استوری تعداد بازدیدها را افزایش دهید و یا با خرید لایک و ویو، تلاش می‌کنید تا اکانت خود را فعال نگه دارید، باید در مورد قوانین کپی رایت و رفع این مشکل نیز آگاه باشید. اگر می‌خواهید با مشکل کپی رایت در اینستاگرام مواجه نشوید می‌توانید برای پیشگیری از نقض قانون این موارد را در نظر داشته باشید:

خودداری از پست و استوری محتواهایی که خودتان صاحب اثر نیستید

شاید بتوان گفت راحت‌ترین و بهترین راه رعایت قوانین کپی رایت اینستاگرام، تنها محتواهایی را که خودتان تولید کرده‌اید به اشتراک بگذارید. البته در مورد محتواهایی که اجازه صاحب اثر را داشته باشید نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.

اجازه اشتراک‌گذاری را از صاحب اثر بگیرید

گاهی نیاز است برای اشتراک‌گذاری یک اثر اجازه کتبی از صاحب اثر داشته باشید و یا آن را به صورت قانونی خریداری کرده باشید. در اکثر موارد امکان دسترسی به صاحب اثر وجود ندارد و نمی‌توان مثلا از یک خواننده مشهور خواست که اجازه انتشار آهنگش را به شما بدهد. بهترین راه این است که در کپشن و یا استوری صاحب اثر را تگ کنید و نام او را به عنوان صاحب اصلی اثری که به اشتراک گذاشته‌اید بیان کنید؛ به این ترتیب شما به اینستاگرام اعلام می‌کنید که حقوق اثر را برای صاحبش حفظ کرده اید.

از برنامه‌های Reposting App استفاده کنید

اپلیکیشن یا برنامه‌های ایجاد مجدد به کاربر این امکان را می‌بخشد که بتواند پست‌های دیگران - شامل عکس تا زیرنویس - با یک لوگوی کوچک در گوشه آن به اشتراک بگذارد. این روش یکی از بهترین

 

روش‌ها برای جلوگیری از نقض قانون کپی رایت است. البته باید این را بدانید که حتی در این صورت هم صاحب اثر می‌تواند گزارش نقض کپی رایت را به اینستاگرام ارسال کرده و از شما بخواهد که آن محتوا را پاک کنید.

موسیقی و تصاویر رایگان استفاده کنید

موسیقی یا تصاویری که می‌توانید به صورت رایگان آن‌ها را دانلود کنید همان‌هایی هستند که می‌توانید بدون نگرانی از کپی رایت از آن‌ها استفاده کنید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که به ویژه در اکانت‌های بیزینس، استفاده از برخی محتواها مجاز و برخی دیگر نیز غیر مجاز است.

از گرفتن اسکرین شات و اسکرین رکورد خودداری کنید

یک نکته مهم در مورد قوانین کپی رایت وجود دارد و آن این است که اسکرین شات‌ها و ضبط محتواها شامل قانون کپی رایت می‌شود. یک قانون وجود دارد که می‌گوید محتوای دارای کپی رایت نباید از طریق اسکرین شات یا ضبط به اشتراک گذاشته شود، حتی اگر مشخص کنید که صاحب اثر شما نیستید.

رفع مشکل کپی رایت در اینستاگرام

در کنار تلاش برای‌عدم نقض قوانین کپی رایت، راهکاریی نیز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها قوانین کپی رایت را دور بزنید و بدون این که مشکلی برای اکانت شما ایجاد شود از یک اثر استفاده کنید. این روش‌های ساده و کاربردی عبارتند از:

نوشتن نام صاحب اثر

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم ساده‌ترین راه اشاره به نام صاحب اثر در کپشن و یا تگ کردن او در استوری است. بنابراین اگر با خرید ویو اینستاگرام قصد دارید بازدید اکانت خود را چند برابر کنید، برای جلوگیری از مشکل حذف محتوا می‌توانید محتوای مورد نظر را با اشاره به نام صاحب آن اثر منتشر کنید. این مسئله به ویژه در مورد کپی رایت موزیک و آهنگ بسیار کارساز است. به این ترتیب می‌توانید احتمال حذف پست یا استوری را بدون استفاده از موزیک بدون کپی رایت به حداقل برسانید.

برای اینستاگرام توضیح دهید

زمانی که یک پست یا استوری به دلیل نقض قوانین کپی رایت از سوی اینستاگرام حذف می‌شود، این امکان برای شما محفوظ است که به این امر اعتراض کنید. شما می‌توانید برای اینستاگرام توضیح دهید و آن را قانع کنید که این اثر با روش درستی تهیه شده است. برای این کار باید روی پست حذف شده در بخش نوتیفیکیشن کلیک کنید و روی دکمه Submit Dispute ضربه بزنید.

پنجره‌ای پیش روی شما باز می‌شود که می‌توانید از آن طریق توضیح دهید که این پست به چه منظور به اشتراک گذاشته شده است و قصدی برای ضایع شدن حقوق صاحب اثر ندارید. در صورتی که توضیحات قانع کننده باشد، پست یا استوری حذف شده به پیچ شما باز خواهد گشت.

راه‌های رفع مشکل کپی رایت موسیقی

یکی از مهمترین چالش‌ها پیش روی کاربران اینستاگرام، قانون کپی رایت موسیقی است. اکثر کاربران از این که درست در زمان خرید لایک و ویو اینستاگرام، پست یا استوری مورد نظرشان به دلیل‌عدم رعایت قانون کپی رایت موسیقی حذف شده است ناراحت می‌شوند. این را مطمئن باشید که اگر آهنگی که برای پست یا استوری خود انتخاب می‌کنید در دسته کپی رایت قرار داشته باشد محتوای منتشر شده سریعا پاک خواهد شد. چاره کار چیست؟

 

 

برای رفع این مشکل می‌توانید از روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید. البته دو روش کلی دیگر نیز برای رفع مشکل وجود دارد. اصلی‌ترین روش استفاده از آهنگ بدون کپی رایت در اینستاگرام است اما اگر آهنگی که می‌خواهید در فهرست آهنگ‌های کپی رایت است باید یکی از روش‌های زیر را پیاده کنید:

  • اول این که تمام اطلاعات مربوط به موزیک از جمله نام، نام آلبوم، نام خواننده، سال انتشار و دیگر اطلاعات را تغییر دهید تا وارد الگوریتم‌های این برنامه نشود.
  • روش دوم تغییرات در متن آهنگ است. به طور مثال می‌توانید یک وویس چند دقیقه‌ای به ابتدا یا انتهای آهنگ مورد نظر اضافه کنید و یا از برنامه‌هایی چون Inshot استفاده کرده و با ویرایش‌های حرفه‌ای یا میکس کردن چند آهنگ کاری کنید که نسخه نهایی با نسخه اصلی تفاوت داشته باشد. به این ترتیب موزیک مورد نظر دیگر جزو آهنگ‌های کپی رایت اینستاگرام محسوب نشده و می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • یکی دیگر از روش‌های رفع مشکل کپی رایت اینستاگرام استفاده از سایت‌هایی چون audiojungle. net و hooksounds. com است. شما می‌توانید در این دو سایت موسیقی‌های بدون کپی رایت زیادی را مشاهده کنید که استفاده از آن‌ها در اینستاگرام مجاز است. تهیه موسیقی از این سایت‌ها با تهیه اشتراک و پرداخت آن امکانپذیر است.
  • یک راه جل هوشمندانه و آسان هم وجود دارد. شما می‌توانید به جای این که تنها یک دقیقه از آهنگ مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارید که یک اسلاید اینستاگرام را اشغال می‌کند، زمان بیشتری از آهنگ را انتخاب کنید تا ۲ یا ۳ اسلاید و یا بیشتر تشکیل شود. به این ترتیب الگوریتم‌های اینستاگرام نمی‌توانند به سادگی در پست‌های چند اسلایده به دنبال نقض قانون کپی رایت باشند.

رفع مشکل کپی رایت موسیقی در استوری اینستاگرام

برای این که دچار مشکل کپی رایت در استوری اینستاگرام نشوید می‌توانید از میان موزیک‌های کتابخانه درون برنامه‌ای یکی را انتخاب کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را پیش بروید:

. ۱      ۱. دکمه مثبت را در صفحه اصلی خود بزنید تا بتوانید یک پست ایجاد کنید.

. ۲      ۲. گزینه Reels یا Story را انتخاب کنید.

. ۳      ۳. در صورت استفاده از Reels گزینه‌ای به نام audio روی نوار ابزار ظاهر می‌شود که کتابخانه موسیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد. (اگر این گزینه در اینستاگرام شما وجود ندارد باید اینستاگرام خود را آپدیت کنید.)

. ۴      اگر از استوری استفاده می‌کنید، تصویر یا ویدیوی خود را بسازید و سپس روی آن کلیک کنید تا پست شود. هنگامی که به پیش‌نمایش محتوای خود نگاه می‌کنید، روی دکمه Stickers در بالای صفحه کلیک کنید. منوی استیکرها که باز شود گزینه‌ای به نام Music در چند گزینه اول آن قابل مشاهده است. روی آن کلیک کنید، کتابخانه موسیقی باز خواهد شد؛ در صورت انتخاب و استفاده از موزیک‌های این بخش، دیگر نیازی نیست نگران قانون کپی رایت باشید.

ریپورت کپی رایت در اینستاگرام

اگر به عنوان صاحب اثر می‌خواهید به اینستاگرام گزارش دهید که یک کاربر از آثار شما سوء استفاده کرده و آن را به نام خود و یا بدون اشاره به نام شما در اکانت خود بارگذاری کرده است می‌توانید مراحل زیر را پشت سر گذاشته و یک ریپورت کپی رایت در اینستاگرام ثبت کنید:

. ۱      پست مورد نظر خود را باز کنید.

. ۲      در قسمت بالای پست سه نقطه دیده می‌شود که می‌توانید با کلیک روی آن گزینه Report را انتخاب کنید.

. ۳      حالا روی گزینه Its inappropriate کلیک کنید.

. ۴      حالا در صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود گزینه Intellectual property violation را انتخاب کنید.

. ۵      حالا باید گزینه Copyright و سپس گزینه This form را انتخاب کنید.

. ۶      در این مرحله دو گزینه برایتان نمایش داده می‌شود که برای ریپورت کپی رایت در اینستاگرام باید Copyright را انتخاب کنید و Continue with your copyright report را بزنید تا سایر گزینه‌ها برایتان نمایش داده شوند.

. ۷      حالا باید آخرین گزینه را فعال کنید (I found content wich I …) و مجددا Continue with your copyright report را بزنید.

. ۸      در این مرحله سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که باید هرکدام از آن‌ها را باز کنید و اطلاعاتی که از شما خواسته شده را وارد کنید.

. ۹      با فعال کردن Contact Information سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که از شما سوال می‌کند حق کپی رایت مربوط به چه کسی است.

. ۱۰    حالا باید گزینه Provide the content You want to Report را فعال کنید و اطلاعات مربوط به پستی را که می‌خواهید گزارش کنید، در این بخش وارد نمایید. در ابتدا باید مشخص کنید که بخش کپی شده از شما تصویر یا ویدیو، کپشن یا کامنت و یا سایر موارد است؛ سپس لینک مربوط به آن را در کادر مربوطه کپی می‌کنید.

. ۱۱    در نهایت گزینه Confirm declaration statemment را فعال کنید. Yes را بزنید و پس از وارد کردن نام‌تان روی Send اشاره کنید تا درخواست ارسال شود.

به این ترتیب شما یک تخلف کپی رایت را به اینستاگرام گزارش داده‌اید که این موضوع بررسی شده و در صورت تأیید برای حذف آن مورد اقدام می‌شود.

جمع‌بندی

یکی از رایج‌ترین مشکلات کاربران در اینستاگرام حذف پست یا استوری به دلیل نقض قوانین کپی رایت است. راه‌های بسیاری برای رفع مشکل کپی رایت در اینستاگرام وجود دارد که ما در این مقاله به آن پرداختیم.

 

منبع : سایت کافه مجازی (cafemajazi.net)