در سراسر جهان از طلا به عنوان فلزی بسیار گرانبها یاد می‌شود. یه گونه‌ای که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای تجربه روش‌های پرریسک سرمایه گذاری طلا بخرند. یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد مطرح شود این است که علت ارزشمند بودن طلا چیست؟ یا به عبارت دیگر چه چیزی باعث شده است تا هنگامی که سخن از طلا و جواهرات می‌شود، قیمتی بودن آن به چشم بیاید؟ در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی دلایل ارزشمند بودن طلا بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار کسانی قرار دهیم که دوست دارند بیشتر در این زمینه بدانند.

دلایل ارزشمند بودن طلا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 

بررسی دلایل ارزشمند بودن طلا

تنها کافیست نگاهی کوتاه به تاریخ داشته باشید تا متوجه شوید که فلز طلا در طول تاریخ ارزشمندی خود را حفظ کرده و توانسته است گرانبها باقی بماند. همین موضوع باعث شده است تا امروزه خرید زیورآلات ساخته شده از جنس طلا نسبت به گذشته چندین برابر شود.‌

در میان زیورآلاتی که با استفاده از این فلز طراحی و ساخته شده است، گردنبند طلا زنانه، دستبند، النگو و همچنین انگشتر طلا زنانه متقاضیان بسیار بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. بالا بودن تقاضا برای خرید انواع و اقسام طلا باعث شده است تا امروزه افراد زیادی علاقه‌مند به خرید آنلاین طلا باشند و ترجیح دهند طلای دلخواه خود را از پشت تلفن همراه خریداری کنند.

همه این موضوعات باعث می‌شود تا یک سوال بسیار مهم و اساسی مطرح شود که دلیل ارزشمند بودن طلا در طول تاریخ چیست؟ چه ویژگی‌هایی باعث شده است تا این فلز نسبت به سایر فلزات موجود بها و ارزش بیشتری داشته باشد؟ در ادامه قصد داریم به معرفی چند مورد از مهم‌ترین دلایلی که باعث ارزشمند شدن طلا شده است، بپردازیم. 

  • طلا فلزی کمیاب

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود طلا نسبت‌ به سایر فلزات موجود ارزش بیشتری داشته باشد، کمیاب بودن آن است. با اینکه امروزه بشر با دستیابی به تکنولوژی و دانش توانسته است موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد؛ اما هنوز هم استخراج طلا برای فعالان این حوزه چالش‌ برانگیز است.

در واقع می‌توان گفت با اینکه تقاضا برای خرید و استفاده از فلز طلا بسیار بالاست؛ اما عرضه این فلز در بازار بسیار کم است. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا قیمت در نظرگرفته‌ شده برای خرید طلا بسیار بالا باشد.

 از زمان‌های قدیم تاکنون افرادی که در معدن طلا فعالیت داشته‌اند باید زمان و انرژی بسیاری را صرف می‌کردند تا بتوانند طلای اندکی را استخراج کند. متاسفانه این چالش تاکنون نیز حل نشده است. این موضوع را می‌توان نقطه قوت فلز طلا نسبت‌ به سایر فلزهای بازار دانست. 

 عکس طلا

مقابله با تورم

دومین علت ارزشمند بودن طلا را می‌توان مقابل آن با تورم دانست. متاسفانه باید بگوییم که تورم در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان روبه افزایش است. همین موضوع نیز گاهی زندگی کردن را برای افراد سخت و دشوار می‌کند.

 فرض کنید شما پنج میلیون تومان پول نقد دارید، هنگامی‌ که تورم افزایش پیدا کند ارزش پنج میلیون شما بسیار کاهش می‌یابد و دیگر نمی‌توانید با این میزان پول آنچه را که قبلا می‌توانستید خریداری کنید؛ اما اگر این پنج میلیون تومان را طلا خریداری کنید، هنگامی‌ که تورم افزایش پیدا می‌کند قیمت طلا نیز بالا می‌رود؛ بنابراین شما هیچ ضرری نخواهید کرد.

این موضوع باعث شده‌‌ است تا بسیاری از افراد بر این باور باشند که خرید طلا یکی از بهترین راه‌ها برای سرمایه‌ گذاری در عصر حاضر است. اگر به‌ دنبال یک مجموعه معتبر برای خرید انواع و اقسام طلا و زیورآلات ساخته شده از این فلز هستید، ما به شما گالری طلا و جواهرات حقانی را پیشنهاد خواهیم کرد.

  • ارزشمندی در مقایسه با دلار آمریکا

دلار آمریکا یکی از مهم‌ترین ارزهای جهانی است که افزایش و کاهش آن می‌تواند به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی مردم سراسر جهان تاثیر بگذارد؛ اما باید بدانید که ارزش طلا از دلار نیز بیشتر است.

با نگاهی به رشد قیمت دلار و طلا در سالیان اخیر می‌توان متوجه شد که یا اینکه قیمت دلار در یک بازه زمانی طولانی دو برابر شده است؛ اما قیمت در نظر گرفته شده برای تهیه طلا در یک بازه زمانی کوتاه به بیش از سه برابر رسیده است. این افزایش قیمت باعث شده است تا ارزشمندی طلا در برابر دلار چندین برابر شود. امروزه افراد بسیاری ترجیح می‌دهند به جای خریداری ارز به منظور سرمایه گذاری، طلا بخرند. 

  • حفظ جایگاه در سرمایه گذاری

یکی از بهترین و کم ریسک‌تربن روش‌های موجود جهت سرمایه گذاری خرید طلا است. شاید تصور کنید که خریداری طلا به منظور سرمایه گذاری در سالیان اخیر رونق یافته است؛ اما باید بدانید که سرمایه گذاری به روش خریداری طلا از زمان‌های قدیم تا کنون رونق داشته است. 

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که این روش سرمایه گذاری در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه گذاری در طول تاریخ ضرر و زیان‌های اقتصادی کمتری داشته است. همین موضوع نیز باعث شده است تا جایگاه طلا در میان سایر روش‌های پرطرفدار سرمایه گذاری تثبیت شود.

امروزه به تمامی افرادی که به دنبال یک روش امن و مطمئن برای سرمایه گذاری هستند و می‌خواهند سود خوبی به دست آورند، توصیه می‌شود که طلا بخرند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای سرمایه گذاری با این شیوه لازم است تا بسیار صبور باشید و بازه زمانی طولانی را صبر کنید؛ به عبارتی می‌توان گفت این شیوه یکی از دور بازده‌ترین روش‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شود. 

  • افزایش تقاضا برای خرید طلا

هر چه که انسان فلز طلا را بیشتر می‌شناسد، میل بیشتری به خرید آن پیدا می‌کند. در عصر حاضر تقاضا برای خرید طلا بسیار بالا است؛ در واقع می‌توان گفت از این فلز با ارزش برای طراحی و ساخت انواع و اقسام زیورآلات، شمش و غیره استفاده می‌شود.

متاسفانه باید بگوییم که عرضه طلا پاسخگوی این همه تقاضا نیست؛ در واقع می‌توان گفت همین عدم تعادل میان عرضه و تقاضا یکی از علل ارزشمند بودن طلا است.

ویژگی‌های خاص طلا همچون داشتن رنگ زیبا، مزایای بسیار برای سلامتی و آرامش، مقاومت در برابر خوردگی باعث شده است تا در صنایع مختلف نیز از طلا استفاده شود؛ اما از آنجایی که قیمت طلا بسیار بالا است، نمی‌توان در صنایع کاربردهای بسیاری برای این فلز کمیاب و گران بیان کرد.

 تقاضا برای خرید طلا

  • کالا بحرانی در تنش‌های جهانی

هنگامی که یک اتفاق جهانی رخ می‌دهد و بسیاری از کشورها دچار بحران می‌شوند، شاهد کاهش قیمت ارزهای مهم خواهیم بود. شاید کمی عجیب به نظر برسد؛ اما باید بدانید که طلا در چنین شرایطی نیز ارزش خود را از دست نخواهد داد و همچنان با ارزش باقی خواهد ماند؛ به همین دلیل نیز گفته می‌شود که طلا یک کالا بحرانی در تنش‌های جهانی است. 

جمع بندی

در این مقاله پیرامون علت ارزشمند بودن طلا سخن گفتیم؛ در آخر باید اضافه کنیم که ارزش طلا در سراسر جهان روز به روز در حال افزایش است. همین موضوع را می‌توان به عنوان یک ویژگی مثبت برای طلا دانست. بنابراین اگر همین حالا برای خرید طلا اقدام کنید، ممکن است سود بالایی را تجربه کنید. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بهتر است حتما از مجموعه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید تا بتوانید طلا دلخواه خود را با قیمتی بسیار مناسب خریداری کنید. طلا فروشی حقانی یکی ازاین گالری‌های معتبر است.