​ مدیر تدارکات شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر نقش پیشرو این شرکت در بومی سازی در صنعت فولاد، تصریح کرد: این شرکت از زمان ساخت و بهره برداری اولیه با هدف تامین مواد، قطعات و تجهیزات پایدار برای تولید خود متعهد به بومی سازی بوده است.خطوط شرکت فولاد مبارکه از سال 1381 به طور فعال بومی سازی را از طریق توسعه ساختاریافته و فرآیند محور و بهبود مستمر با مشارکت کلیه کارشناسان بخش های تولید و پشتیبانی و همچنین شرکت های ساختمانی و دانش بنیان دنبال کرده است.

تنها پنج درصد تا تولید تماما ملی تجهیزات در صنعت فولاد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

صنعت فولاد جزو صنایع مادر محسوب می شود که مواد مصرفی اکثر صنایع از جمله خودرو سازی، ساخت و ساز و ... را فراهم می کند. از جمله فولاد های پر کاربرد در صنایع مختلف می توان به فولاد mo40 و فولاد ck45 اشاره کرد. فولاد حامیران  یکی از بزرگترین تامین کنندگان فولاد و آهن آلات می باشد که ارائه دهنده انواع مختلف فولاد ها را در سایز های مختلف با نازلترین قیمت می باشد.

فولاد MO40، به عنوان یک فولاد با استحکام بالا و چقرمگی مطلوب شناخته می‌شود که دارای استفاده های مختلف و چند منظوره می باشد به طوری که همین ویژگی آن را در صنعت بسیار پر کاربرد نموده است. فولاد MO40 ویژگی‌ های مکانیکی قابل توجهی دارد که ترکیبی استثنایی از مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر سایش را باهم در خود جای داده است و فولاد 1191 که با نام فولاد CK45 نیز در بازار فروش فولاد آلیاژی معروف می باشد به عنوان فولاد عملیات حرارتی شناخته می ­شود که دارای 0.42 الی 0.5 درصد کربن می ­باشد. فولاد 1191 جوشکاری، ماشینکاری، استحکام و مقاومت در برابر ضربه نسبتا خوبی دارد.

به نقل از روابط عمومی شرکت، محمدرضا ممتاز به تشریح دستاورد های فولاد مبارکه در تامین حداکثری اقلام و تجهیزات مورد نیاز با بهره گیری از ظرفیت های داخلی کشور پرداخت. وی تصریح کرد: قبل از نهضت بومی سازی در فولاد مبارکه تقریباً تمام مواد مصرفی این صنعت وارد می شد، اما امروز خرسندیم که بر اساس اعتماد این شرکت به تولیدکنندگان داخلی و بنگاه های دانش بنیان و پذیرش ریسک با استفاده از کالای داخلی و سرمایه گذاری های قابل توجه، بیش از 95 درصد مواد مصرفی فولاد مبارکه یا به تعبیری کلان صنعت فولاد کشور در داخل تولید می شود.

 

وی تاکید کرد: در سال های اخیر به ویژه در شرایط سخت تحریم، اقلام متعددی با تلاش کارشناسان و متخصصان فولاد مبارکه و با همکاری سازندگان توانمند داخلی و با حمایت تیم مدیریتی این شرکت بومی سازی شده است. وی ادامه داد: داده ‌های آماری نشان می ‌دهد که روند بومی ‌سازی به‌ ویژه در مواد مصرفی استراتژیک در دوران تحریم‌ های سخت ‌تر سرعت گرفته است.

17

او در بخشی دیگر از سخنان خود به سایر اقدامات این شرکت در این زمینه اشاره کرد. وی افزود: پیش پرداخت های قابل توجه و قرارداد های بلند مدت فولاد مبارکه با سازندگان داخلی از دیگر اقدامات این شرکت برای حمایت حداکثری از تولیدکنندگان داخلی است که در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات ساخت داخل، در چارچوب سیاست ها و مقررات این شرکت، این اقدامات با اولویت تولید داخلی و جلوگیری از دامپینگ قیمتی انجام شده است.

 

ممتاز تاکید کرد: استراتژی فولاد مبارکه برای ساخت و ساز داخلی در درجه اول بر تامین پایدار متمرکز است. مزایایی از جمله کاهش حداکثری در قیمت تمام شده کالاها و تجهیزات مورد نیاز، دسترسی تولیدکنندگان، پاسخگویی مناسب به درخواست ها و نیازهای فنی و تجاری و همچنین کاهش حجم موجودی کالا را به همراه دارد.

 

در مجموع، تعهد شرکت فولاد مبارکه به بومی‌سازی و تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و سرمایه‌گذاری در تولید داخلی، کمک قابل توجهی به توسعه پایدار این شرکت و صنعت فولاد در ایران کرده است.

به گفته مدیر تدارکات شرکت فولاد مبارکه، یکی از مزایای کلیدی بومی ‌سازی جلوگیری از خروج سرمایه است. وی بر نقش محوری شرکت فولاد مبارکه در صنعت فولاد کشور در راستای بومی سازی و توسعه داخلی به ویژه در سال های اخیر تحریم ها که کمبود منابع ارزی کشور را با چالش هایی مواجه کرده است، تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: حمایت شرکت فولاد مبارکه از تولید داخل در حوزه مواد شیمیایی مصرفی استثنایی بوده است. تنها تعداد کمی از اقلام در بخش مواد شیمیایی مصرفی هنوز به طور کامل بومی نشده اند و شرکت های توانمند داخلی در حال حاضر به تولید و آزمایش این اقلام به طور همزمان مشغول هستند. همچنین حمایت قابل توجهی از سوی شرکت فولاد مبارکه برای تولید داخلی در زمینه های مختلف کروم صورت گرفته است که در واحد گالوانیزه روکش رنگی فرآیند نورد سرد استفاده می شود و نیز شامل شوینده‌ های مورد استفاده در واحد های پاس پوست، بومی ‌سازی و بهینه ‌سازی کاتالیزورها برای واحدهای آهن ‌سازی احیای مستقیم و کاتالیزورهای مربوطه برای حذف گوگرد است.

 

وی بیان کرد: در بخش نسوز برخی از مهم ترین اقلام بومی شامل: صفحه تخته تاندیش مورد استفاده در فولاد سازی، صفحات دروازه کشویی و جرم رمینگ برای صفحات کشویی تندیش، جرم مورد نیاز برای تعمیر سرد و لاینینگ ته کوره های قوس الکتریکی در مجتمع فولاد صبا، ماسه ملاقه ای برای رانرهای مبارکه و صبا، آجرهای نسوز عایق برای پوشش واحد گوگردزدایی، بلوک های مشعل و قطعات پیش ساخته کارخانه های نورد گرم، آجرهای نسوز برای واحد حذف گاز، توده های پلاستیکی مورد استفاده در احیای مستقیم. و مناطق دیگر، پتوهای نسوز، آجرهای ایزولانس برای واحدهای احیای مستقیم و آجرهای نسوز برای کوره های آهک و دولومیت.

 

ممتاز تاکید کرد: اگرچه در این مقاله نمی توان به تمام اقلام بومی شده اشاره کرد، اما باید توجه داشت که امروزه کشور با بومی سازی بالغ بر 95 درصد مواد مصرفی مورد نیاز، هر دو در صنعت فولاد مستقل شده است. از نظر حجم و کمیت. بی شک این فعالیت ها و تلاش ها برای شرکت فولاد مبارکه نیز نتایج مثبت اقتصادی داشته است. از یک سو با داخلی سازی و انجام معاملات با پول ملی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده ایم. از سوی دیگر، به دلیل کاهش قیمت زمین، قیمت نهایی شرکت فولاد مبارکه کاهش قابل توجهی داشته است که منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه و سودآوری شده است.

 

دستاورد های شرکت فولاد مبارکه در بومی سازی کامل مواد بسته بندی محصولات اعلام شد. خوشبختانه با دستاوردهای ارزشمند در این زمینه، صنعت فولاد کشور در زمینه نوارهای فلزی به خودکفایی رسیده و گریدهای مختلف تسمه در ایران تولید می شود. همچنین یکی از اقلامی که با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه از واردات مستقل شده ایم، گچ علامت گذاری کلاف گرم و سرد است. اگرچه ظاهر این علائم گچی ممکن است ساده به نظر برسد، فناوری ساخت در انحصار چند شرکت جهانی است. خوشبختانه کشور ما هم اکنون به جمع تولیدکنندگان این گونه مارک های گچی پیوسته است. همچنین بومی سازی کامل پوشاک مقاوم در برابر آتش، دستکش مخصوص، کنتاکت و بسیاری موارد دیگر با حمایت و سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه با بهره گیری از ظرفیت های بومی سازی داخلی با موفقیت محقق شده است.

 

مدیر تدارکات شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: با توجه به بومی سازی موفق کالاهای مصرفی شرکت فولاد مبارکه، هم اکنون حداکثر تمرکز شرکت بر ارتقای کیفیت این اقلام است. هدف ما از طریق مهندسی معکوس کاهش تدریجی وابستگی کشور به فناوری خارجی و ارتقای کیفیت تولیدات داخلی است. بودجه های قابل توجهی را به تحقیق و توسعه اختصاص داده ایم و دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه داشته ایم.

 

در آخر، تلاش ‌های بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه به ‌ویژه در جلوگیری از خروج سرمایه در شرایط تحریم ‌های اخیر و کمبود منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است. این تلاش ها نه تنها باعث تقویت صنعت فولاد داخلی شده است، بلکه منجر به صرفه جویی قابل توجه در هزینه ها، افزایش سودآوری و ارتقای کیفیت اقلام تولید داخل شده است.

 


https://hamiransteel.com/