گیربکس صنعتی نوعی دستگاه مکانیکی است که با استفاده از یک چرخ دنده یا یک سری چرخ دنده سرعت ورودی اولیه را که از یک منبع تولید دریافت می کند به سرعت خروجی متفاوت تغییر می دهد. انواع مختلفی از گیربکس صنعتی مانند اریب، ساده، خورشیدی، حلزونی و هلیکال امروزه در بازار موجود است که کاربردهای گسترده ای دارند.

نکات مهمی در مورد انواع گیربکس صنعتی و کاربردهای آنها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

گیربکس صنعتی نوعی دستگاه مکانیکی است که با استفاده از یک چرخ‌دنده یا یک سری چرخ‌دنده سرعت ورودی اولیه را که از یک منبع تولید دریافت می‌کند به سرعت خروجی متفاوت تغییر می‌دهد. برای انجام این کار گشتاور و سرعت خروجی توسط نسبت دنده تعیین می‌شود.

عوامل موثر بر کارایی، گشتاور و سرعت گیربکس گیربکس صنعتی

جهت‌گیری دندانه‌های چرخ دنده تاثیر قابل توجهی در کارایی، گشتاور و سرعت دستگاه دارد. از گیربکس‌های دارای دندانه‌های مستقیم چرخ‌دنده برای کاربردهای با سرعت کم استفاده می‌شود، در حالی که از گیربکس‌های هلیکال برای کاربردهای با سرعت بالا استفاده می‌شود.

انواع گیربکس صنعتی

انواع مختلفی از گیربکس صنعتی امروزه در بازار موجود است که کاربردهای گسترده‌ای دارند.

  • اریب (Bevel): دندانه‌های مستقیم و مارپیچ. کاربردهای احتمالی این موارد عبارتند از: نیروگاه ها، کارخانه‌های فولاد و صنایع خودروسازی. گیربکس‌های Bevel دارای دندانه‌هایی هستند که روی سطوح مخروطی شکل نزدیک به لبه واحد قرار دارند. آنها برای ایجاد حرکات چرخشی بین شافت‌های غیرموازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کاربردهای گسترده ای از جمله در ترن‌ها و صنعت معدن دارند.

انواع گیربکس صنعتی

انواع گیربکس صنعتی

 

  • ساده (spur): این نوع گیربکس صنعتی از دندانه‌های مستقیمی که روی شافت‌های موازی سوار شده اند، تشکیل می‌شوند و عمدتا برای کاهش سرعت با گشتاور خروجی زیاد استفاده می‌شوند. از آنها می‌توان در موارد مختلفی از جمله کنترل سرعت، بسته بندی و نیروگاه‌ها استفاده کرد.
  • حلزونی (worm): این نوع گیربکس‌ها می توانند در برابر ضربه های زیاد مقاومت کنند، علاوه بر این بدون سر و صدا و بدون تعمیر و نگهداری هستند. این نوع گیربکس صنعتی دارای یک پیچ با قطر بزرگ است که با دندانه‌های منطقه محیطی گیربکس جفت می‌شود. این چیدمان به کاربر اجازه می‌دهد تا سرعت چرخش را تعیین کند و باعث می‌شود که گشتاور بیشتری انتقال یابد. گیربکس‌های حلزونی برای انتقال نیرو در 90 درجه استفاده می‌شود. استخراج معدن، پله برقی و آسانسور و پرس اصلی‌ترین کاربردهای این گیربکس ها هستند.
  • خورشیدی یا سیاره‌ای (Planetary): به دلیل شباهت آنها به منظومه شمسی اینگونه خوانده می شوند. آنها از یک چرخ دنده خورشید در مرکز، یک چرخ دنده حلقه که همان حلقه بیرونی است و چرخ دنده‌های سیاره‌ای تشکیل شده‌اند که با دو جز دیگر در اطراف شبکه چرخ دنده مرکزی می‌چرخند. در میان تمام کاربردهای این نوع گیربکس صنعتی آسانسورها، جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات اصلی ترین موارد هستند.
  • هلیکال (Helical): عمدتا برای عملیات آرام استفاده می شود. آسانسور و بالابر و دستگاه‌های برش از جمله کاربردهای مختلفی است که می توان برای آنها از این نوع گیربکس صنعتی استفاده کرد.

گیربکس های هلیکال که با نام گیربکس شافت مستقیم از لحاظ ابعاد جمع و جور بوده و از توان کم تا زیاد را پوشش می‌دهند. دندانه‌های گیربکس Helical  با زاویه ای نسبت به سطح چرخ دنده بریده می‌شوند و بنابراین هنگام چرخش، هنگامی که دو دندانه شروع به تماس می‌کنند، تماس تدریجی است. شروع از یک انتهای دندانه و حفظ تماس در حالی که گیربکس به سمت درگیری کامل چرخانده می‌شود. این چیدمان به این معنی است که گیربکس روانتر کار خواهد کرد و همچنین می‌تواند حرکت را بین شافتهای زاویه موازی یا راست انتقال دهد.

مسلما انتخاب بهترین و مناسب ترین انواع گیربکس صنعتی که بتواند نیازهای شما را برآورده کند و بازدهی تولید شما را افزایش دهد نیازمند در نظرگرفتن نکات مربوط به ویژگی ها و کاربرهای انواع گیربکس صنعتی و آگاهی کامل از برندهای معروف و برتر در این حوزه و البته قیمت آنها است.

شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه به عنوان نمایندگی فروش موتور گیربکس SEW مشاور و راهنمای شما در زمینه تامین و خرید انواع گیربکس صنعتی از برند های معروف جهان است و در این راستا از دانش مهندسی و شناخت ابزاری مهندسان با تجربه و خبره بهره گرفته است.

چند مورد از صنایع بزرگی که گیربکس در آنها به طور گسترده ای استفاده می‌شود

صنعت کاغذسازی

گیربکس ساخته شده از آلیاژهای آلومینیوم، فولاد و چدن به منظور کار آسان ماشین‌آلات در صنعت کاغذسازی استفاده می شود.

صنعت سیمان

در این صنایع نیاز به گیربکس‌هایی است که گشتاور بالایی دارند. گیربکس هلیکال مورب و شافت موازی برای عملکردهایی مانند افزایش گشتاور موتور و کاهش سرعت در سنگ‌شکن‌ها و آسیاب‌های صنایع سیمان استفاده می‌شود.

صنعت قند و شکر

این صنعت یکی از بزرگترین صنایع با طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات است که از گیربکس هایی مانند خورشیدی، هلیکال و غیره استفاده می کند.

صنعت فولاد

انواع ماشین آلات سنگین و مقاوم در صنعت فولاد به کار گرفته می‌شوند و به منظور بازدهی بالاتر این ماشین آلات از گیربکس های هلیکال، خورشیدی، پینیون و انواع دیگر استفاده می شود.

3

نمایندگی گیربکس sew

روش کار انواع گیربکس‌ها مشابه است. جهتی که چرخ‌دنده‌ها می‌چرند به جهت ورودی و جهت چرخ دنده بستگی دارد. اگر اولی در جهت عقربه های ساعت بچرخد دومی در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخد.

گشتاور خروجی و سرعت شافت به دو عنصر اصلی بستگی دارد:

  • اندازه چرخ دنده‌ها
  • تعداد دندانه‌ها

گشتاور خروجی بیشتر و سرعت کمتر نتیجه نسبت‌های چرخ دنده بالا است، در حالی که نسبت چرخ دنده پایین سرعت خروجی بالاتر و گشتاور خروجی کمتری تولید می‌کند.

عواملی که باید برای انتخاب بهترین گیربکس جهت تامین نیازهای شما مورد توجه قرار بگیرند

برای انتخاب بهترین گیربکس جهت تأمین نیازهای شما، عوامل زیر از جمله عواملی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • سرعت
  • گشتاور خروجی
  • نسبت چرخ دنده
  • چیدمان چرخ دنده

مزایای گیربکس صنعتی جهت استفاده در صنایع مختلف چیست؟

از جمله مهمترین مزایای استفاده از انواع گیربکس صنعتی در صنایع مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازدهی بالا
  • طول عمر بالا
  • سر و صدای کم
  • نسبت‌های کاهش متنوع
  • افزایش گشتاور خروجی
  • کاهش سرعت خروجی

4

فروش موتور گیربکس

شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه یکی از تامین کنندگان تجهیزات صنعتی است که بر پایه دانش مهندسان خبره خود راهنمای شما در تامین انواع گیربکس های صنعتی از جمله گیربکس SEW و الکتروگیربکس sew است.

چنانچه به دنبال خرید انواع الکتروگیربکس SEW هستید که یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین گیربکس‌های موجود در دنیا است، شرکت سام تجهیز افزار خاورمیانه به عنوان نمایندگی گیربکس sew تمامی تلاش خود را در ارائه بهترین و کامل ترین خدمات فروش موتور گیربکس، الکتروموتور، موتور ویبره و دیگر تجهیزات صنعتی مورد نیاز صنایع بزرگ و کوچک و نیز تعمیر گیربکس صنعتی به کار گرفته است.