پس از سال‌ها انتظار، شورای انقلاب فرهنگی به اختلاف‌نظرها درباره نظارت بر شبکه نمایش خانگی پایان داد و صداوسیما را متولی نظارت اعلام کرد.

کلیات توافق جدید وزارت فرهنگ و ارشاد و صداوسیما/ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

به گزارش خبر۲۴، بخش‌های اصلی از کلیات حدود اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما در تفسیر موضوعات مربوط به صوت و تصویر فراگیر، برای اولین بار منتشر شده است. جزئیات حدود اختیار و تفکیک وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما در موضوعات مرتبط با صوت و تصویر فراگیر شامل موارد مختلفی است.

به طور مثال صدور مجوز و نظارت بر حوزه کتاب، تبلیغات و بازی‌های رایانه‌ای در حوزه صوت و تصویر فراگیر به طور کلی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین صدور مجوز و نظارت بر حوزه رسانه و خبرگزاری در حوزه صوت و تصویر فراگیر کما فی‌السابق برعهده این وزارت خواهد بود.

صدور مجوز، نظارت و بازبینی مقررات تبلیغات در حوزه صوت و تصویر فراگیر اما بر عهده صداوسیما است با این حال برای عدم‌بروز اختلاف و هماهنگی بین دستگاهی، دو نماینده وزیر ارشاد در شورای مربوط به آن حضور خواهند داشت.

صدور مجوز، نظارت و رگلاتوری رسانه‌های «کاربر محور» (مانند آپارات) و «ناشر محور» (VODها) و شبکه نمایش خانگی و مجوزها در زمینه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز برعهده صداوسیما است.
همین بخش است که در روزهای اخیر با واکنش‌هایی روبرو شده و برخی نگرانند نظارت سختگیرانه رسانه ملی، از کیفیت تولیدات بکاهد.

براساس توافق جدید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو نماینده در هر یک از شوراهای مجوز تولید و مجوز پخش ساترا خواهد داشت و تولید و پخش زنده برنامه‌ها و اعطای مجوز و نظارت بر پخش زنده در فضای مجازی برعهده صداوسیما خواهد بود.

همچنین در صورت بروز اختلاف بین دو دستگاه، کارگروهی متشکل از دو نماینده وزیر ارشاد، دو نماینده صداوسیما و به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع را بررسی و جمع‌بندی می‌کند.

سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی، توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری صداوسیما و وزارت ارشاد تدوین می‌شود و پس از تایید در کمیته‌ای متشکل از رییس صداوسیما، وزیر ارشاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نمایندگان روسای قوا در کمیسیون هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو نفر صاحب‌نظر در حوزه رسانه به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به ریاست دبیر شورا، ظرف مدت سه ماه برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود.

آن‌چه از این توافق مشخص است، تصمیم جدید در حوزه صوت و تصویر فراگیر درصدد محدودسازی رسانه‌ها و تولیدکنندگان محتوا نبوده و اتفاقا می‌خواهد عرصه را به‌روی سلایق مختلف باز کند.

با این حال، این حوزه نیاز به رفع دغدغه‌هایی داشت و حالا نگاه‌ها به رسانه ملی دوخته شده که چطور با آن روبه‌رو خواهد شد.