آرمان ملی: پنجشنبه‌شب ناگهان خبری در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که عجیب بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک زیرنویس جعلی که به فیلمی از شبکه بی‌بی‌سی فارسی اضافه شده بود، در فضای مجازی منتشر شد که به نقل از الشرق نوشته بود: «مهاجرانی با ضربات چاقو در لندن کشته شد!» زمان زیادی نگذشته بود که این خبر تکذیب شد. در ابتدا جمله کدیور همسر مهاجرانی در اینستاگرامش نوشت: «در پی تماس‌های مکرر، آقای دکتر خوبند و خبر توزیعی جعلی است. تصویر دو سه ساعت قبل. درود» او همچنین به ایلنا گفت: «آقای عطاءا... مهاجرانی در صحت و سلامت به سر می‌برد و خبر منتشرشده جعلی است.

من هستم

پس از آن عطاءا.. مهاجرانی هم لازم دانست تا خبر را تکذیب کند. او ابتدا در توئیتی تاکید کرد: «من هستم! البته شکاریم یک سر همه پیش مرگ. از لطف و صفا و احوالپرسى دوستان ممنونم.» کمی بعد او بار دیگر نوشت: «وودى آلن: مرگ مى‌تواند هر زمان و هرکجا به سراغ من بیاید. مهم آن است که من آنجا نباشم! نبودم» این توئیت گمانه‌های زیادی را دربرداشت. برخی معتقدند احتمالا قصد ضربه به او را داشته‌اند اما موفق نبودند یا اینکه تهدید شده یا در نهایت تنها یک توئیت برای پایان دادن به شایعات است.

دلواپسان هنوز دلواپسند

عطاءا... مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات است که سال‌هاست در لندن زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد برخی هنوز از زمان وزارت او کینه در دل دارند و هرازچندگاهی شایعاتی را منتشر می‌کنند. البته شاید از بیان آنچه هراس دارند که مهاجرانی تاکنون درباره آنها سکوت کرده بود. در زمان وزارت او گروه‌های دلواپس به هر بهانه‌ای به او می‌تاختند چراکه معتقدند بودند مهاجرانی باید براساس خواست آنها برای فرهنگ کشور برنامه‌ریزی کند که البته برخی از آنها در سال‌های اخیر از کرده خود پشیمان شدند و آن را ابراز کردند. برخی نیز کماکان مهاجرانی را عامل ناکامی‌های خودشان می‌دانند مانند مسعود ده‌نمکی که از مخالفان مهاجرانی بود و در سال 91 مدعی شد: «بسته شدن شلمچه از سوی خود مهاجرانی با اراده شخصی‌اش و با اشاره‌ای که از بالا به او شده بود، انجام شد. من فکر می‌کنم بخش عمده‌اش{علت تعطیلی شلمچه} به تنش‌هایی برمی‌گردد که ما با آقای ‌هاشمی و خانواده‌ ایشان داشتیم؛ به‌ویژه فائزه ‌هاشمی که آن زمان مسئول روزنامه زن بودند» اما مهاجرانی چنین به او پاسخ داد:« شلمچه به دلیل اهانت به مرجع معظم تقلید آیت‌ا... خویی با نظر هیات نظارت موقتا تعطیل شد و پرونده به دادگاه ارجاع شد. مطلقا موضوع دیگری درباره شلمچه مطرح نبود و نشد. اساسا وزیر ارشاد نمی‌تواند با رای خود نشریه‌ای را تعطیل کند» دلواپسان از اتفاقات سال 88 هم برای حمله به مهاجرانی استفاده کردند؛ به‌عنوان نمونه کیهان در آن سال در مطلبی با تیتر لو رفتن ارتباط مهاجرانی با لابی اسرائیل، نوشت:« فارغ از اینکه اسب‌های درشکه ضدانقلاب در سربالایی با هم چگونه رفتار می‌کنند، ارتباط اطلاعاتی و کاری مهاجرانی (وزیر فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی) با موسسه وابسته به تندروها و لابی اسرائیل در آمریکا حائز اهمیت است و نشان می‌دهد پروژه احمقانه سرنگونی نظام در 22بهمن با تئوری احمقانه‌تر اسب تروا، فقط از ذهن چند نفر مزدور ایرانی در داخل و خارج کشور تراوش نکرده است.»

هراس از خاطرات مهاجرانی

البته دلواپسان از بیان تندروی‌هایی که داشتند هم بیم دارند و هر زمان مهاجرانی خاطره‌ای را به نگارش درمی‌آورد به او حمله می‌کنند مانند این خاطره: «انصار حزب‌ا... با همه سرشاخه‌ها و شاخه‌ها و البته شاخ‌هایش علیه وزارت فرهنگ و ارشاد در همه‌‌جا فعال بود. در اصفهان معرکه‌گردان طلبه‌ای به نام کاوه بود. قرار بود کنسرت ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و آواز شجریان در کاخ چهلستون در تابستان سال 1378 برگزار شود. مدیرکل کاردان وزارت فرهنگ، مجید زهتاب و مهندس جوادی شهردار و فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان سنگ تمام گذاشتند. جلسه دولت بودم، مجید زهتاب زنگ زد که گروه کاوه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند به کنسرت حمله کنند! گفتم نبایست کوتاه بیاییم. شجریان گفت: کنسرت اصفهان بهترین کنسرت او بوده است.»یا سال گذشته ادعا شد که مهاجرانی به ایران بازگشته است و نوشتند: «گفته می‌شود عطاءا... مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت اصلاحات که سال‌های زیادی در لندن زندگی می‌کرد به ایران بازگشته است.» و این‌بار هم مهاجرانی در واکنش به این ادعا نوشت: «مشتاق دیدار! همچنان لندن هستم. خبر بازگشتم به ایران درست نیست». جمیله کدیور همچنین به تکذیب بازگشت مهاجرانی پرداخت: «از یکی دو ساعت قبل دوستان و آشنایان درمورد خبر بازگشت دکتر سید عطاءا... مهاجرانی به ایران سوال می‌کنند. خبر صحت ندارد. همین…» در مورد آخر هم برای تخریب مهاجرانی از او سوال شد مشتاقیم تا بدانیم در انگلیس از چه طریقی امرارمعاش می‌کنید» و وزیر ارشاد دولت اصلاحات پاسخ داد: در همین آتش اشتیاق بمان!

حرکت در مسیر مصالح ملی

منافع و مصالح ملی از موضوعاتی است که مهاجرانی نه‌تنها نادیده نگرفت بلکه در جهت تقویت آنها گام برمی‌دارد اما مشخص نیست چرا دلواپسان به هجمه‌های خود علیه وزیر ارشاد دولت اصلاحات پایان نمی‌دهند. به عنوان نمونه، مهاجرانی چند روز پیش این توئیت را منتشر کرد: «مى‌رود اما: شرمى از مظلمه خون سیاووشش باد. ترامپ نمى‌تواند پاسخگوى قتل قهرمانان ملى ایران و عراق نباشد. نام و یاد قاسم سلیمانى و ابومهدى مهندس، نام نحس ترامپ را به‌عنوان قاتل تداعى مى‌کند.» و در توئیتی دیگر پس از پیروزی بایدن نوشت: ترامپ خل و چل شده است؟ یا بود!؟ مى‌گوید: انتخابات را با رأى بالا برده است. همان ترامپى است که اپوزیسیون منحوس به او امید بسته بود. برایش اشک مى‌ریخت مى‌گفتند عشق ما ترامپ! اصلا برخى شبکه‌هاى تلویزیونى- رادیو تصویرى- اپوزیسیون ترومپت ترامپ بودند. چه بر سر ترامپ و ترامپیستا آمد!» شاید دلواپسانی که پنجشنبه خبر قتل او را منتشر کردند یکی از دوستداران ترامپ بوده باشند!!