ترکیه نمی‌خواهد ازعربستان نفت بیشتری وارد کند چرا که روابط دو کشور پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی به تیرگی گرایید.

آب از آب تکان نمی خورد؛ گزارش بلومبرگ از عدم تمدید معافیت تحریم های ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ترکیه به دلیل ارزان‌تر بودن نفت ایران، تمایلی به واردات نفت ازعربستان و امارات ندارد. از طرفی، وزیر خارجه ترکیه گفته است که پالایشگاه‌های این کشور قابلیت تطابق با نفت وارداتی از عربستان و امارات را از لحاظ فنی ندارند و در صورت واردات نفت از این دو کشور پالایشگاه‌های ترکیه برای مدتی غیرفعال خواهد ماند.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه تمایلی به واردات نفت بیشتر از امارات و عربستان ندارد. این در حالی است که آمریکا در تلاش بیشتر برای به حداقل رساندن صادرات نفت از ایران به عنوان سومین تولید کننده منطقه است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت مشتریان نفتی ایران گفته است: «نفت ایران ارزان نیست ولی تفاوت قیمتی زیادی با نفت عربستان و امارات دارد. آمریکا تصمیمی گرفته است و از همه می‌خواهد از این کشور تبعیت کنند. چرا ما باید تاوان پس بدهیم؟»

دولت ترامپ از اول ماه می به کشورهای معاف شده از تحریم‌های نفتی ایران، اجازه خرید نفت از این کشور را نمی‌دهد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری گفته است: «ما با جبران‌های نفتی امارات و عربستان همزمان با افزایش تولید خودمان جان تازه‌ای به به بازارهای نفتی خواهیم داد»

از طرفی ترکیه نمی‌خواهد ازعربستان نفت بیشتری وارد کند چرا که روابط دو کشور پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی به تیرگی گرایید. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در اظهاراتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را ناعادلانه و خلاف دیپلماسی جهانی خوانده بود.

ایران و ترکیه در صدد برقراری ساز و کاری مشترک بین دو کشور در جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند. مذاکرات درباره ساز وکار این کانال با سفر اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به آنکارا قوت گرفت.

چین، هند نیز هم‌زمان با ترکیه در حال مذاکره با آمریکا برای معافیت احتمالی از این خرید هستند.

پالایشگاه «توپراس تورکی پترول» چهارشنبه گذشته با دو درصد کاهش با بدترین شاخص‌های خود روبه رو بوده است.

در ژانویه گذشته ایران 12 درصد نفت ترکیه را تامین می‌کرد و عراق با 24 درصد بیشترین صادر کننده نفت به ترکیه است. بعد از آن روسیه با 15 درصد سهم از بازار نفت ترکیه در جایگاه بعدی قرار دارد . این در حالی است که عربستان با چهار و سه دهم درصد در جایگاه هشتم قرار دارد و ترکیه تنها سوخت دیزل را از امارات وارد می‌کند.

به گفته چاووش اوغلو، خطوط لوله نفت عراق به ترکیه به دلیل جنگ آسیب جدی دیده‌اند که این خود دلیلی بر محدودیت واردات نفت از عراق است.

وی افزود: «پالایشگاه‌های ما قابلیت تطابق با نفت وارداتی از عربستان و امارات را از لحاظ فنی ندارند و در صورت واردات نفت از این دو کشور مجبوریم پالایشگاه‌هایمان را برای مدتی غیرفعال نگه داریم».