اتحادیه اروپا به تصمیم دولت آمریکا برای تمدید نکردن معافیت هشت کشور از تحریم‌های نفتی علیه ایران واکنش نشان داد.

ابراز تاسف اتحادیه اروپا از عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مایا کوچیانچیک ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: اتحادیه اروپا از توقف اعطای معافیت از تحریم نفت ایران متأسف است. این اقدام می‌تواند موفقیت توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کند.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: ما از تصمیم روز گذشته آمریکا برای تمدید نکردن این معافیت‌ها متأسف هستیم. این کار خطرات تضعیف اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را بیشتر می‌کند. ما به عنوان اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به‌طور کامل و مؤثر به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود در برجام پایبند باشد، به این توافق متعهد می‌مانیم.

پس از آنکه دولت آمریکا روز دوشنبه از تصمیم خود برای پایان معافیت‌های نفتی ایران خبر داد، ایران اعلام کرد که اقدامات مناسب را برای پاسخ به این کار اتخاذ خواهد کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفته که دولت رایزنی‌هایی را با شرکای خارجی درباره این مسئله انجام داده است.

همچنین چین، ترکیه و عراق از این تصمیم دولت ترامپ به شدت انتقاد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین پس از اعلام تصمیم اخیر واشنگتن با تاکید بر اینکه روابط تجاری تهران و پکن در چارچوب قوانین بین‌المللی و مشروع است از آمریکا خواست تا به منافع و نگرانی‌های چین احترام بگذارد و تصمیمی نگیرد که منافع پکن را به خطر می‌اندازد.