بانک «بارکلیز» در یادداشتی اعلام کرد که اقدامات اخیر آمریکا بازار نفت را به شوک فرو می‌برد و برای مشتریان نفتی ایران مشکلاتی به بار خواهد آورد.

شوک بزرگ به بازار نفت ؛ تصمیم آمریکا علیه ایران چالش درست کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 بانک «بارکلیز» اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی مشتریان ایران، بازار را به شوک فرو می‌برد و برای مشتریان ایران مشکلاتی به بار خواهد آورد. این تصمیم نفت برنت را تا ۷۰ دلار کشانده است که انتظار می‌رود بیشتر نیز شود.

ایالات متحده آمریکا در روز دوشنبه از تمامی خریداران نفت ایران تقاضا کرد که از اول ماه می از خرید نفت ایران اجتناب کنند در غیر این‌صورت با تحریم مواجه می‌شوند.

پیش از اعمال مجدد تحریم‌ها، ایران به چهارمین صادر کننده نفت اوپک با سه میلیون بشکه در روز تبدیل شده بود.

آمریکا در پی تحریم های نفتی علیه ایران و ونزوئلا، از عربستان و امارات انتظار دارد این کاهش تولید را جبران کنند.

در پی تصمیم آمریکا علیه ایران، قیمت نفت به بیشترین میزان خود در ۲۰۱۹ رسید. قیمت نفت خام برنت دریای شمال به میزان ۷۴ دلار و ۴۰ سنت معامله شد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز به ۶۵ دلار و ۹۵ سنت رسید که بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۸ است.

بانک «ای ان زد» در یادداشتی اعلام کرد که بحران‌های اخیر در ونزوئلا، ایران و لیبی منجر به تنش در بازارها شده است. علاوه بر این تصمیم اوپک بر کاهش صادرات در جهت افزایش قیمت نفت در ابتدای سال جاری نیز در این مقوله بی‌تاثیر نبوده است.

عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت اوپک است و قرار است در ماه ژوئن این گروه برای تصمیم‌گیری مقدار صادرات نفت جلسه‌ای تشکیل دهد.

یک تحلیلگر بازار انرژی گفت که اگر اوپک در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز تصمیم به کاهش تولید بگیرد، بازارهای نفتی رشد فزاینده‌ای خواهند داشت.