مثلث آنلاین: به نقل از بلومبرگ نوشت: بزرگترین خریداران نفت ایران برای خرید دست نگه داشته و منتظر روشن شدن وضعیت معافیت‌ها هستند تا بتوانند به خریدشان ادامه دهند.

مشتریان نفت ایران در انتظار تصمیم آمریکا درباره معافیت از تحریم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکثر خریداران آسیایی واردات نفت ایران در ماه میلادی آینده را که مدت معافیت شش ماهه به پایان می‌رسد متوقف کرده‌اند و حتی اگر معافیت‌ها تمدید شود، برای سفارش و دریافت محموله‌ها در این ماه خیلی دیر خواهد بود.

تصمیم غیرمنتظره آمریکا در نوامبر سال گذشته برای اعطای معافیت به هشت کشور خریدار نفت ایران، بازار را غافلگیر کرد و به ریزش سنگین قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم سال 2018 منجر شد. در حالی که به نظر می‌رسد کاخ سفید مایل است ایران را تحت فشار قرار دهد، تحلیلگران از جمله شرکت FGE معتقدند که جلوگیری از جهش قیمت‌ها، اولویت بزرگ‌تری برای دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است. با توجه به این که قیمت نفت امسال مجدداً افزایش پیدا کرده و بالا رفته است، به نظر می‌رسد شماری از این معافیت‌ها تمدید شود.

به گفته برخی منابع، حداقل پنج پالایشگاه در کره جنوبی، ژاپن و چین برنامه‌ای برای واردات نفت ایران و بارگیری در ماه مه ندارند. برخی از پالایشگاه‌های کره جنوبی و ژاپنی محموله‌های دیگری برای این مدت خریداری کرده‌اند. بیست روز طول می‌کشد تا محموله‌های ایرانی به شرق آسیا برسد در نتیجه فرصت کافی برای بارگیری و رسیدن محموله‌ها در ماه مه وجود ندارد.

پالایشگاه‌های ژاپنی گفته‌اند اگر معافیت‌ها تمدید شود، بارگیری نفت ایران را در ژوئن آغاز خواهند کرد. این کشور ماه گذشته 108 هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد.

هند ممکن است در ماه میلادی آینده از ایران واردات داشته باشد زیرا زمان حمل محموله از ایران تنها یک هفته طول می‌کشد. این کشور سرگرم مذاکره برای تمدید معافیت بوده است. تحت معافیت 180 روزه، هند اجازه داشته است هر ماه 9 میلیون بشکه نفت ایران را وارد کند.