ماهیت حجاب، فرهنگی است نه سیاسی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجاب و عفاف صرفاً محدود به پوشش لباس نیست؛ بلکه رفتار و سبک زندگی افراد باید عفیفانه باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، رضا رسولی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، منتقد و نویسنده پیرامون نگاه فرامتنی به حجاب گفت: حجاب مختص به بانوان نیست؛ بلکه به معنای پوشیدگی شامل مردان تمام جوامع می‌شود.

وی افزود: در هیچ‌کدام از جوامع و فرهنگ‌ها و ملت‌ها کسی در مورد اصل حجاب اختلافی ندارد؛ بلکه در مورد اندازه آن اختلافاتی وجود دارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: حجاب موضوعی فرهنگی و نرم‌افزاری است؛ ولی دشمن کنونی انقلاب اسلامی قصد دارد این موضوع را سیاسی و امنیتی و سخت‌افزاری برای نافرمانی مدنی تبدیل کند؛ لذا لازم است تبیین در مورد ریشه‌های تاریخی حجاب و نسبت ایرانیان با پوشیدگی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه پوشیدگی انسان‌ها در طول تاریخ به‌صورت شفاف و مستند ذکر شده است افزود: حجاب و عفاف صرفاً محدود به پوشش لباس نیست؛ بلکه رفتار و سبک زندگی افراد باید عفیفانه باشد.

این منتقد و نویسنده ادامه داد: جامعه‌ای که محصولات فرهنگی عفیف نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت مردم در جامعه عفیفانه زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه طی تاریخ حجاب بخشی از سبک زندگی مردم بوده و همیشه این ظرفیت را داشته از آن سوءاستفاده شود افزود: مؤمنان و ادیانی که در تاریخ هستند به اقتضای اجتماعی و تاریخی باحجاب مواجه شدند و برای شکست‌دادن جوامع و فروپاشی حکمرانی‌ها از حجاب به نحو مناسب استفاده کردند.

این پژوهشگر تاریخ ایرانیان را آمیخته با پوشیدگی و عفت و حیا دانست و تصریح کرد: البته پوشش افراد شاخص اخلاقیات جامعه است که اگر از بین رود آغاز فروپاشی اجتماعی را شاهد هستیم.

وی افزود: در اغتشاشاتت سال گذشته متوجه شدیم که حجاب مورد بهانه قرار گرفت؛ اما در تاریخ برخی بر اساس پایبندی اخلاقی و اعتقادات دینی اصرار داشتند حیا و نجابت را حفظ کنند.

رسولی خاطرنشان کرد: ماهیت حجاب فرهنگی است و بخشی از سبک زندگی اسلامی است؛ ولی برخی اصرار دارند این موضوع را سیاسی کنند.

وی افزود: زنان ایرانی بر خلاف فشار پهلوی اول برای حجاب نداشتن، زنان خودشان را حبس کردند تا از این ماجرا در امان بمانند و عفت زنان حفظ شود.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر ضرورت تبیین تجلی حجاب در ادبیات فارسی و شاهنامه گفت: نسل جوان و نوجوان خواهد دید در طول تاریخ و محصولات فرهنگی ایرانیان حجاب دارای ویژگی خاصی بوده است.

وی افزود: از سخت‌افزار حجاب برای پیشبرد اهداف دشمن استفاده شد و در جبهه خودی اعتقادات باید مبتنی بر رفتار آگاهانه و عاقلانه و اخلاق باشد.

این منتقد و نویسنده اظهار کرد: هم‌زمان با کنترل رعایت قانونی حجاب باید بتوانیم فطرت خداگونه و الهی انسان را در جامعه بشناسیم.

وی افزود: در عصر وب سه و اینترنت غیرمتمرکز هستیم لذا بر اساس دوران فلاپی نمی‌توان با آسیب‌های پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی در عرصه فرهنگی مقابله کرد.

سیاست ایرانی یک مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و کو پخش می‌شود.

شبکه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

 
خبرنگار : وحید فکری