سعید سبحانی در مثلث نوشت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شکست گروه تکفیری - تروریستی داعش در سوریه و عراق ضربه سنگینی به ایالات‌متحده آمریکا و هم‌پیمانان صهیونیستی، غربی و عربی آنها وارد ساخته است. واشنگتن به‌رغم صرف میلیاردها دلار هزینه برای تاسیس داعش و استمرار حیات آن در منطقه، هم‌اکنون شاهد از بین رفتن مهره‌های وابسته به خود در منطقه غرب آسیاست. حتی تنفس مصنوعی سران سعودی و صهیونیستی به داعش نیز نتوانست این گروه منفور را از مرگ نجات دهد. هم‌اکنون داعش دیگر خلافت و عمارتی در سوریه و عراق ندارد و همه نقاط این دو کشور از لوث وجود آن پاکسازی شده است.

 با این حال نباید فراموش کرد که پایان حیات داعش در سوریه و عراق، به معنای از بین رفتن کامل بحران در منطقه نیست. آنچه مسلم است اینکه از اکنون باید ضمن رصد هوشمندانه اوضاع در سوریه و عراق، مراقب بازماندگان داعش در این دو کشور (که زندگی مخفیانه‌ای را پیش گرفته و در برخی نقاط این دو کشور پراکنده شده‌اند) بود. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که تفکر تکفیری نهفته در بطن داعش، همچنان از سوی سران آل‌سعود‌ ترویج می‌شود. از این رو باید در هر دو بعد فکری و فیزیکی، مراقب توطئه‌های ایالات‌متحده آمریکا و دیگر حامیان داعش در منطقه غرب آسیا ماند. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آنها گذشت: «نخست اینکه ایالات‌متحده آمریکا هم‌اکنون در‌صدد است ضمن حمایت دوباره از بازماندگان داعش، بحران‌های امنیتی مزمن و دامنه‌داری را در منطقه غرب آسیا پدید آورد. به عبارت بهتر، واشنگتن همچنان یکی از استراتژی‌های کلان خود در منطقه را حفظ و گسترش بحران‌های امنیتی می‌داند. اقدام اخیر نیروهای ائتلاف آمریکایی حامیان داعش در سوریه مبنی بر فراری دادن صدها داعشی و خانواده‌های آنها از شهر رقه و پراکنده ساختن آنها در سوریه، در همین راستا قابل ارزیابی است. بدون شک ایالات‌متحده آمریکا این اقدام را ‌بی‌دلیل صورت نداده است واشنگتن در‌صدد آن است تا بتواند دوباره بذر شجره خبیثه داعش را در منطقه کاشته یا در قالب و شکل و شمایل دیگری از آن رونمایی کند. از این رو باید مراقب بازی ایالات‌متحده و متحدانش در این خصوص ماند.

 به‌عنوان مثال کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه به‌عنوان ‌تروییکای اروپایی نقش بسزایی در تقویت گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه غرب آسیا داشته‌اند. فروش تسلیحات متعدد به عربستان سعودی جهت کشتار مردم بیگناه این کشور و مداخله مستقیم و غیر‌مستقیم در کشورهایی مانند سوریه، عراق، بحرین، یمن و....  در همین راستا قابل ارزیابی است. بنابراین، ایالات‌متحده آمریکا در گام نخست سعی خواهد کرد داعش را به‌عنوان پیاده نظام خود در منطقه غرب آسیا حفظ کند.

واشنگتن و ریاض که به‌شدت از داعش در منطقه وحشتزده هستند، دست به توطئه‌های جدیدی در کشورهای سوریه و عراق زده‌اند. آنچه مسلم است اینکه ایالات‌متحده آمریکا همچنان طرح تجزیه عراق را با وسواس خاصی پیگیری می‌کند. پس از آن، ایالات‌متحده آمریکا با پول عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین و ارتجاع عرب، سعی در احیای جنگ‌های نیابتی در منطقه دارد. از سال دوهزار میلادی به بعد، مقامات آمریکایی تعدادی از افراد ساکن در زندان‌های بغداد و عراق را در راستای همین موضوع آموزش دادند، درست مانند زمانی که نیروهای طالبان توسط عربستان سعودی و در خاک این کشور آموزش دیدند. در حال حاضر نیز باقیماندگان داعش تحت نظارت مستقیم ایالات‌متحده آمریکا و رژیم‌صهیونیستی عمل می‌کنند.

نکته دوم اینکه خط قرمز ایالات‌متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، گسترش دامنه عملیات بقایای داعش به غرب است. بنابراین، واشنگتن و متحدان آن سعی دارند حیات شوم و مرگ هر یک از مهره‌های داعشی را در محدوده جغرافیایی غرب تعریف کنند. این در حالی است که چنین تصوری کاملا خطاست. سیاست‌‌های امنیتی غرب در حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی در منطقه غرب آسیا و تقسیم‌بندی تروریسم به تروریسم خوب و بد، منجر به بازگشت شر گروه‌های تروریستی و تکفیری به صاحبان غربی آنها شده است.

بر‌خلاف آنچه غرب در سال 2011 و قبل از تشکیل داعش محاسبه کرده بود، هم‌اکنون شر این گروه تکفیری به کشورهای اروپایی بازگشته است. این قاعده در قبال حامیان منطقه‌ای داعش نیز صادق است. این موضوع، از حدود سه سال قبل نیز مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران قرار گرفته بود. معظم‌له در این خصوص اشاره فرمودند: «متاسفانه برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروه‌های تکفیری در آینده برای خود آنها ایجاد خواهند کرد، نیستند و همچنان در حال حمایت از این گروه‌ها هستند. برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروه‌های تکفیری، از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کنند اما در آینده نه‌چندان دور، این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی ‌خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آنها را از بین ببرند.»

نکته سوم به سیاست‌های کلان منطقه‌ای ایالات‌متحده آمریکا در منطقه و تلاش واشنگتن برای حفظ این سیاست‌ها و استراتژی‌های کلان باز می‌گردد. به‌عنوان مثال، ارتش و ملت عراق دست در دست یکدیگر، نیروهای تکفیری و تروریستی وابسته به واشنگتن و آل‌سعود را زمین‌گیر کردند. هم‌اکنون ایالات‌متحده آمریکا طرح تجزیه عراق (طرحی که بایدن از مدت‌ها قبل آن را مطرح کرده است) را با دقت پیگیری می‌کند. هدف از این طرح، تجزیه عراق به سه بخش سنی‌نشین، شیعه‌نشین و کرد‌نشین است.

بنابراین، واشنگتن به همراه تل‌آویو و متحدان غربی و عربی خود، همچنان سیاست‌های تجزیه‌طلبانه و خطرناک خود را در منطقه پیگیری می‌کند. از این رو لازم است مراقب تحرکات ایالات‌متحده در دوران پساداعش باشیم. نباید این حقیقت را فراموش کرد که اگرچه کمر ایالات‌متحده آمریکا از نابودی داعش در منطقه غرب آسیا شکسته است اما همچنان توطئه‌های واشنگتن علیه امنیت منطقه و جهان اسلام ادامه خواهد داشت؛ توطئه‌هایی که اگر مسلمانان هشیار و آگاه باشند، آنها نیز در آینده‌ای نزدیک خنثی خواهد شد.