رضا محمدمراد در مثلث نوشت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک مقام عمانی به امارات و عربستان سعودی درباره توافق‌های دوجانبه به دور از فضای شورای همکاری خلیج‌فارس هشدار داد و اعلام کرد که در این صورت شورای همکاری منحل خواهد شد.

 موضع‌گیری نه‌چندان غافلگیر‌کننده این مقام ارشد عمان درباره عربستان و امارات نشان‌دهنده این است که بحران کشورهای عرب خلیج فارس به بن‌بست رسیده است و هیچ امیدی برای حل و فصل آن در آینده نزدیک وجود ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته این مسئول عمانی، اگر عربستان سعودی، امارات و دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به «سیاست‌های احمقانه بی‌ثبات‌کننده در منطقه» ادامه دهند، عمان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند ائتلاف‌های جایگزینی ایجاد کنند.این مسئول عمانی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه «میدل‌ایست‌آی» گفت اگر محور سعودی- اماراتی به طرح‌ها و برنامه‌هایشان برای برون‌رفت از شورای همکاری ادامه دهند، ممکن است مسقط مجبور به یافتن حامیان‌ جایگزین باشد.

امارات پیشتر از تشکیل کمیته نظامی و اقتصادی جدید با عربستان سعودی و جدایی از شورای همکاری خبر داده و اعلام کرده بود که این کمیته وظیفه ایجاد هماهنگی بین دو کشور را در زمینه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی برعهده خواهد داشت. رئیس امارات نیز این موضوع را تایید کرد‌؛ امری که کارشناسان در واکنش به آن اعلام کردند که این تصمیم آینده شورای همکاری خلیج‌فارس را با خطر مواجه می‌سازد.

زمزمه‌های فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس زمانی آغاز شد که در سی و هشتمین نشست این شورا در کویت که حدود یک ماه پیش برگزار شد، سران چهار کشور عضو غیبت داشتند. علاوه بر این، بحران در روابط عربستان‌ و امارات با قطر بر این شورا سایه افکنده و عمان و کویت در خصوص این بحران اعلام ‌بیطرفی کرده بودند که خوشایند سعودی‌ها نبود.

از سویی سفر اخیر نخست‌وزیر ترکیه به عربستان و درگیری لفظی رئیس‌جمهور ترکیه با وزیر امور خارجه امارات نیز می‌تواند نشانه‌ای از احتمال بروز شکاف در ائتلاف سعودی- اماراتی و تلاش ‌آنکارا برای نزدیک شدن به سعودی‌ها باشد و شاید سخنان رجب طیب اردوغان علیه بشار اسد تاکتیکی برای نزدیکی به ریاض بوده باشد که این موضوع هم در فروپاشی شورای همکاری خلیج‌فارس ‌بی‌تاثیر نخواهد بود. این در حالی است که آمریکا هم با کمک 400 میلیون دلاری به کردهای سوری سعی داشت که با کارت کردها آنکارا را به خود نزدیک سازد که در مقابل روس‌ها با فروش سامانه موشکی اس- 400 به ترکیه همچنان آنکارا را در محور خود نگه داشتند. ظاهرا تحولات منطقه سبب بروز ائتلاف‌های ژله‌ای شده است و چه‌بسا در آینده نیز برخی ائتلاف‌ها از هم پاشیده و ائتلاف‌های دیگری به وجود آید.