ابراهیم رئیسی سه‌شنبه(۲۸شهریور) در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع نمایندگان کشورهای عضو به‌ عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سخنرانی کرد که این فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی محسوب می‌شود. سخنرانی در مجمع عمومی، دیدار با سران کشورها و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در این سفر است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس‌جمهور کشورمان در روز اول سفر خود به نیویورک علاوه بر نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی، جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا و اعضای هیات امنای جامعه شیعیان این کشور، با روسای جمهور کرواسی، قزاقستان، الجزایر، قرقیزستان و دبیر کل سازمان ملل متحد دیدار کرد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های روز اول نشست با مدیران ارشد ان‌بی‌سی، وال استریت ژورنال، واشنگتن‌پست، نیوزویک، پولیتیکو و رویترز بود که با سوالاتی در زمینه تبادل زندانیان، رویکرد جدید دولت ایران در توسعه سیاست همسایگی، مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و ادعای فروش سلاح به روسیه از سوی ایران در جنگ اوکراین همراه شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم به سوالات آنها پاسخ گفت.

   

دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی

اولین برنامه رئیس قوه مجریه در روز اول این سفر، دیدار و گفت‌وگو با جمعی از مدیران و سردبیران رسانه‌های آمریکایی بود. رئیسی در این دیدار با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا بر اذعان مقامات آمریکایی تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.وی همچنین عنوان کرد: «عفو و تخفیف مجازات برخی جوانان فریب‌خورده در جریان اغتشاشات سال گذشته اقدامی کم‌نظیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و بی‌توجهی مردم به فراخوان تجمعات از سوی معاندان در روز ۲۵شهریور شکست دیگری برای توطئه‌گران علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران بود.»رئیس‌جمهور افزود: چراسال‌ها تعرض به حقوق رنگین‌پوستان، منع دختران محجبه از تحصیل در فرانسه، وجود صدها کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های رژیم صهیونیستی و ۲۰سال قتل و کشتار و ویرانگری آمریکا در افغانستان تحت عنوان حقوق بشر از سوی رسانه‌های آمریکایی مورد سؤال واقع نمی‌شود؟ وی ادامه داد: اتهام‌زنی‌های مکرر به جمهوری اسلامی ایران درباره فروش سلاح به روسیه در جنگ اوکراین درحالی است که به‌رغم اعلام آمادگی ایران برای پذیرش اسناد متقن در این زمینه تاکنون هیچ سندی از سوی اوکراینی‌ها ارائه نشده است.

 

دیدار با روسای جمهور ۴ کشور

همچنین در ادامه برنامه‌های نخستین روز سفر، رئیسی در دیدار با زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهور کرواسی که در مقر سازمان ملل برگزار شد، بر تمایل جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با این کشور تاکید کرد.پس از آن رئیسی در مقر سازمان ملل با قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان هم دیدار کرد و همسایگی دو کشور از طریق دریای خزر و عضویت در سازمان شانگهای را بستر مناسبی برای توسعه روابط دو کشور دانست. دیدار و گفت‌وگو با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر دیگر برنامه رئیسی در روز اول سفرش به نیویورک بود، همچنین رئیس قوه مجریه در دیدار صادیر جپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان که در هتل محل اقامت وی انجام شد، با تاکید بر اهمیت اقدام سریع برای رفع موانع توسعه مناسبات ایران و قرقیزستان، تاخیر در تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور را از جمله این موانع دانست و فعال‌شدن سریع این کمیسیون را خواستار شد.

   

نشست با اندیشمندان و شیعیان آمریکایی

بعد از آن رئیسی با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو و در این دیدار تصریح کرد: آمریکا باید تاکنون فهمیده باشد که استفاده از زبان زور چه در قالب تحریم چه به صورت تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست، البته قضاوت ما بر اساس اقدامات خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد ما شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق نبوده است.رئیس دولت سیزدهم در این دیدار در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت زنان در ایران با «برشمردن موفقیت‌های زنان در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی و همچنین حضور مؤثر و نقش‌آفرین آنان در بخش‌های سیاسی، مدیریتی و اجتماعی»، «سوءاستفاده غرب از حوادث سال گذشته را پوششی فریبکارانه برای دفاع از زن خواند» و گفت: در حادثه سال قبل که دخترخانمی دچار حادثه شد، همه تحقیقات قطعی پزشکی نشان داد که هیچ گونه ضربه‌ای به او از ناحیه پلیس وارد نشده، اما آیا رسانه‌های غربی و آمریکایی حاضر شدند این واقعیت را بازتاب دهند؟

پس از آن جمعی از اعضای هیات امنای جامعه شیعیان آمریکا با حضور در هتل محل اقامت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیسی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی دولت جمهوری اسلامی ایران برای افزایش همکاری‌ها با سازمان شیعیان آمریکا، به‌ویژه در حوزه‌های اجتماعی، پزشکی، بهداشتی و فرهنگی از هیات امنای آن خواست با برنامه‌ریزی دقیق، هم همبستگی و انسجام در میان جامعه مسلمان آمریکا را رقم بزنند و هم با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب ایران، سطح کیفی اقدامات و خدمات خود را ارتقا دهند.

   

امضای دفتر یادبود سازمان ملل

آخرین برنامه رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در روز اول سفرش به نیویورک، دیدار و گفت‌وگو با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد بود. رئیسی در این دیدار دفتر یادبود سازمان ملل را امضاء کرد.

رئیس دولت سیزدهم در دیدار با گوترش، جلوگیری از زیاده‌خواهی سلطه‌طلبان را ازجمله انتظارات مردم از سازمان ملل دانست و با بیان این‌که جنگ‌افروزی طبیعت قدرت‌های بزرگ است، اقدامات این سازمان برای جلوگیری از این رویه‌های خطرناک و مخل صلح و ثبات جهانی را ضروری خواند و بر آمادگی ایران در مشارکت برای گسترش صلح و امنیت در جهان و جلوگیری از ظلم به ملت‌ها تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم در این دیدار ضمن ابراز علاقه‌مندی به توسعه همکاری‌ها بین سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران، از ایجاد تحولات مثبت در مناسبات ایران و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار بر ثبات منطقه استقبال کرد.