بعد از اعلام ضرب‌الاجل ایران به عراق برای خلع‌سلاح اقلیم کردستان تا ۲۸ شهریور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز درباره این اتفاق و تخلیه‌ اقلیم کردستان از گروه‌های تروریستی اعلام کرد: این گروه‌ها فقط قدری از مرزها دور شده‌اند و به در‌خواست دولت چند روزی دست نگه داشته‌ایم و از این‌رو بعد از راستی‌آزمایی خلع‌سلاح و اخراج، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ازسوی دیگر رئیس‌جمهور روز ۳۱شهریور در مراسم رژه نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌مناسبت سالگرد آغاز هفته دفاع‌مقدس در این‌باره گفت که «آغاز خلع‌سلاح در مرزهای جمهوری اسلامی ایران حرکت مثبتی است که دولت عراق آغاز کرده است. رئیس محترم ستاد مشترک نیروهای مسلح هیأت‌هایی را اعزام تا از خلع‌سلاح گروه‌های مسلح در مناطق مرزی اطمینان حاصل کنند. هیچ گروهی در نزدیکی مرز ایران حق داشتن سلاح نداشته و ما به هیچ گروه تجزیه‌طلبی اجازه نخواهیم داد در نقاط مرزی یا درون اقلیم یا در هر جای دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران فتنه‌انگیزی کند؛ لذا حصول اطمینان از خلع‌سلاح کامل افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مرز لازم است.»

​​​​​​​۲۸اسفند۱۴۰۱ بود که توافق‌نامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق طی مراسمی با حضور محمد ‌شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق توسط علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با شمخانی گفت: امضای توافق‌نامه مهم امنیتی بین ایران و عراق نشان می‌دهد که از نظر مسئولان ایران و عراق امنیت دو کشور از یکدیگر جدا نیست. دولت عراق براساس قانون اساسی این کشور و تعهدات متقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهد داد که از خاک عراق برای خدشه‌دار کردن امنیت ایران استفاده کند. حضور گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در شمال عراق و در نزدیک مرزهای ایران و تهدیدهایی که از خاک اقلیم کردستان عراق متوجه ایران شد، بارها و بارها مورد اعتراض جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و آن‌گونه که حسین امیرعبداللهیان نیز به آن اشاره کرد بود، این موضوع از مسیر دیپلماتیک و امنیتی به‌صراحت به مقامات اقلیم و دولت مرکزی عراق اعلام شد که ایران به‌هیچ‌وجه تهدید علیه امنیت ملی خود را از مبدا عراق تحمل نخواهد کرد. در این‌خصوص نیز چند بار حملات موشکی به محل استقرار این گروهک‌ها از ناحیه ایران صورت گرفت و در نشست‌های کمیته امنیتی ایران و عراق نیز بر این موضوع تأکید شد که هر چه زودتر باید به حضور این گروهک‌ها در شمال عراق پایان داده شود. هرچند تاکنون دولت مرکزی عراق نهایت همکاری را با ایران برای خلع‌سلاح و انتقال تروریست‌ها داشته و به‌خوبی می‌داند این اقدام نه تنها به نفع ایران بلکه به نفع امنیت عراق و منطقه نیز است اما هنوز این اقدام به‌صورت کامل انجام نشده و پاکسازی مرزهای ایران و عراق از وجود گروهک‌های تروریستی در چند ساحت به نفع طرفین خواهد بود که مهم‌ترین آن، تأمین امنیت پایدار در مرزهای دو کشور ایران و عراق و ایجاد مسیری امن برای تجارت طرفین خواهد بود.