۲۸شهریور پایان مهلت به عراق برای خلع‌سلاح تجزیه‌طلب‌های کرد در اقلیم است،‌ این اولتیماتوم را سردار سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه مطرح کرده و گفته که دولت عراق تا شهریور فرصت دارد بساط گروه‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان عراق را برچیند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تاریخ دقیق این فرصت مشخصا ۲۸شهریور است و این یعنی چیزی تا پایان مهلت داده‌شده، باقی نمانده است؛ در همین زمینه سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات کل سپاه‌پاسداران اعلام کرده است: «ما از برادران‌مان در اقلیم کردستان انتظار برادری داریم. جای دادن به تروریست‌ها در اقلیم که تبدیل به منشأ عملیات علیه کشورمان گردیده، نه با منطق برادری و نه با حسن همجواری مطابقت دارد. ما پس از مذاکرات پی‌درپی، نهایتا با دولت مرکزی عراق و اقلیم توافقنامه‌ای امضا کردیم که پایان مدت اجرای آن از لحاظ زمانبندی و موارد توافق‌شده ۲۸شهریور است. وی اضافه کرده است: ما به تمام مفاد توافقنامه نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر پایبند هستیم و انتظار داریم در مدت یادشده، همان‌طور که جمهوری اسلامی ایران به عهد خود وفا کرده است، طرف مقابل نیز به توافقنامه عمل کند. در غیر این صورت وضعیت ما به حالت قبل بازمی‌گردد و ناچار هستیم از منافع ملت ایران پاسداری کنیم. 

هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری برای تروریست‌زدایی 

البته در همین رابطه، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جلسه با هیاتی متشکل از برخی مدیران رسانه‌های کشورمان، در پاسخ به سوالی درباره روند اجرای تعهدات دولت متبوعش ذیل توافقنامه امنیتی تهران-بغداد جزئیاتی در این‌باره ارائه و بر جدیت دولت عراق برای انجام کامل مفاد این توافقنامه تاکید کرده است.  نخست‌وزیر عراق در این‌خصوص گفته است: به دلایل متعدد ما به عنوان دولت عراق خود را موظف می‌دانیم که نگرانی‌های امنیتی تهران را از بابت جریان‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان برطرف کنیم. به همین منظور تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده و بیش از ۳۰۰۰ نیروی ارتش ملی را در سراسر مرزهای ایران و اقلیم مستقر کرده‌ایم. 

حق مشروع ایران

این در حالی است که فرماندهان ارشد نیروهای مسلح ایران در وقایع سال گذشته درخصوص تحرکات تروریستی و غیرقانونی گروه‌های تجزیه‌طلب کرد به دولت عراق و مسئولان اقلیم کردستان عراق هشدار داده بودند. اکنون باتوجه به ادامه حضور گروه‌های مسلح ضدانقلاب در اقلیم کردستان عراق و همچنین عدم اتخاذ تصمیمات و اجرای طرح‌های عملی در راستای اخراج یا خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی از مناطق مرزی توسط مقامات اقلیم کردستان، این حق قانونی برای ایران محفوظ است تا پس از پایان مهلت تعیین‌شده، از تمامی ظرفیت‌های موجود برای برقراری امنیت در مرزهای غربی خود استفاده کند.

حملات موشکی و پهپادی تا خلع‌سلاح 

متاسفانه در آشوب امنیتی سال گذشته مقامات اقلیم نه‌تنها امنیت خود، بلکه امنیت کشورهای همسایه را هم فدای رابطه با رژیم صهیونیستی کردند و به همین دلیل مواضع احزاب تجزیه‌طلب «دموکرات کردستان ایران» و «کومله» در اقلیم کردستان عراق هدف حملات موشکی و پهپادی سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت؛ در آن بازه زمانی هم ایران اعلام کرد اگر مقامات اقلیم همچنان به حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب ایران ادامه دهند، حملات موشکی و پهپادی تا خلع‌سلاح تروریست‌ها ادامه خواهد داشت و این اتفاق هم در چندین نوبت افتاد اما بعد از توافق امنیتی تهران بغداد، ایران انتظار دارد دولت عراق در راس به این موضوع ورود کند و تا ۲۸ شهریور پرونده این غائله بسته شود.

فرشته مسلمی - روزنامه‌ جام جم