یک ژنرال کرد عراقی می‌گوید حداقل 7 هزار داعشی در عراق حضور دارند که در نقاط مختلف این کشور به فعالیت‌های تروریستی و تخریبی ادامه می‌دهند. سیروان بارزانی، یکی از مسئولین پیشمرگه‌های کردستان عراق معتقد است فقدان عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش به این گروه امکان داده درصدد احیاء خود برآید و انجام جنایات گذشته را از سر بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در سطح کلی‌تر از منطقه کردستان عراق، مقابله‌های پراکنده‌ای با داعش صورت می‌گیرد بطوری که نمی‌توان در مجموع این کشور را فاقد عملیات نظامی علیه این گروه تروریستی دانست ولی به نظر می‌رسد دولت مصطفی الکاظمی عزم و اراده لازم را برای ریشه‌کن ساختن داعش ندارد. مبارزاتی که اکنون در عراق علیه داعش صورت می‌گیرد، منحصر به الحشدالشعبی است که فلسفه وجودی خود را مبارزه با تروریست‌های تکفیری می‌داند و در این زمینه کارنامه درخشانی نیز از خود برجای گذاشته است. در روزهای اخیر نیز فرماندهی الحشدالشعبی از هلاکت مفتی ارشد داعش و چند نفر از عناصر اصلی این گروه تروریستی خبر داده و اعلام کرده این نیروی مسلح مردمی توانسته در شمال عراق در یک درگیری دامنه‌دار، سه نفر از افراد موثر داعشی را در یک کمین به هلاکت برساند و البته در این راه شهدائی نیز تقدیم کرده است.

این واقعه نشان می‌دهد حضور داعش در عراق را نمی‌توان یک ماجرای پایان‌یافته دانست و باید وجود این گروه تروریستی را خطری بالقوه برای منطقه تلقی کرد. تحرکات داعش در سوریه، یمن، افغانستان و بعضی کشورهای آفریقائی نیز نشان می‌دهد این جریان خطرناک تروریستی در حال احیا شدن است و سران کشورهای منطقه باید برای جلوگیری از بازگشت این خطر برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

در مورد عراق که فعلاً مرکز اصلی فعالیت داعش است و به گفته آن مقام نظامی کرد عراقی 7 هزار تروریست داعشی در این کشور مشغول فعالیت هستند، باید به این نکته توجه شود که اختلافات داخلی این کشور و فقدان عزم جدی در شخص رئیس‌ دولت برای مبارزه جدی با داعش، عامل اصلی رشد مجدد این گروه تروریستی است. حمایت‌های مالی، تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی سران مرتجع عرب از داعش نیز یکی از عوامل مهم احیاء این گروه تروریستی است کمااینکه برنامه‌ریزی‌های حمایتی رژیم صهیونیستی نیز در جان گرفتن دوباره داعش موثر است. ازجمله نکاتی که سیروان بارزانی گفته اینست که عده‌ای از اعضاء گروه تروریستی داعش بعد از شکستشان در درگیری با نیروهای عراقی ریش‌های خود را تراشیده و وارد جامعه می‌شوند. آنها با این شگرد، مانع شناخته شدن خود توسط مردم و نیروهای عراقی می‌شوند و در پوشش‌های مختلف اقدام به انجام ماموریت‌های محوله می‌کنند. به همین دلیل، دولت عراق فقط با انسجام کامل نیروهای اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و حشدالشعبی است که می‌تواند با داعش مقابله کند و مانع مزاحمت‌های آتی آنها شود.

نکته بسیار مهم‌تر اینست که احیاء داعش، تهدید بزرگی برای امنیت کل جهان محسوب خواهد شد و به همین دلیل، همه باید برای سرکوب این گروه تروریستی تلاش کنند. مسئولیت اصلی برعهده کشورهای منطقه است که در درجه اول در معرض قرار دارند و با استفاده از تجربه گذشته می‌توانند به سرعت این تهدید را از بین ببرند البته اگر اراده لازم را برای انجام این کار داشته باشند.