کارشناس مسائل منطقه گفت: مقامات اقلیم باید در تمام موضوعات تابع قوانین دولت مرکزی باشند نه اینکه گزینشی و تنها با توجه به منافع خودشان رفتار کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیپلماسی ایرانی: حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی در خصوص اقدامات خودسرانه اقلیم کردستان عراق از جمله فروش نفت به ترکیه در راستای کاهش نظارت و کنترل دولت مرکزی و البته نقض حاکمیت ملی عراق، اظهار داشت: قرارداد پنجاه ساله‌ای میان اقلیم کردستان عراق و ترکیه وجود دارد مبنی بر پیش فروش نفت به ترکیه که از چند منظر محل مناقشه است، از جمله اینکه این اقدام اقلیم بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق صورت گرفته است. همچنین مجلس عراق و بسیاری از نمایندگان عراق نسبت به این اقدام منطقه‌ای اقلیم معترض هستند و این نشان از عدم حمایت نمایندگان از این مسئله دارد.

وی گفت: باید این موضوع را هم بگوئیم که پیش از این اقلیم علاوه بر نفتی که برای استفاده خودش از دولت مرکزی در اختیار می‌گرفت مطابق قانون بودجه سالانه عراق بودجه‌ای هم از دولت مرکزی دریافت می‌کرد و این روند امروز هم ادامه دارد.   

 

این کارشناس مسائل منطقه افزود: همانطور که این منطقه مطابق قوانین دولت مرکزی عراق بودجه دریافت می‌کند، باید در اقدامات و تصمیم گیری‌های خود هم تابع قوانین دولت مرکزی بغداد باشد. 

عابدینی تصریح کرد: اقلیم یک بخشی از عراق است و تنها در مواردی خاص مطابق قانون دولت مرکزی به آن بخش استقلال در تصمیم گیری اعطا شده، اما این استقلال تنها در همان بخش هایی پذیرفته شده که مطابق قوانین از طرف دولت مرکزی به آنها اعطا شده است و نه بیشتر از آن. این اختیارات محدود است و به معنای استقلال و جدایی اقلیم از عراق نیست و مقامات اقلیم کردستان باید این موضوعات را ذیل هماهنگی با دولت مرکزی عراق انجام دهند، بنابراین به نظر می‌رسد این مساله در آینده سبب ایجاد مناقشه بین اقلیم و دولت مرکزی خواهد شد. 

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگرچه الآن به دلیل فضای انتخابات پارلمانی پیش رو این موضوع مغفول مانده، اما نهایتا این مساله محل مناقشه دو طرف خواهد شد.

عابدینی گفت: اقلیم یک بخش مستقل نیست بلکه بخشی از عراق است، پس باید تابع قوانین دولت مرکزی و همچون یک استان تابع قوانین کشور باشد.

وی با بیان اینکه اقلیم نباید محلی برای اقدامات خودسرانه باشد، تصریح کرد: این منطقه یک بار موضوع استقلال طلبی خود را مطرح کرد ولی به شکست رسید و این موضوع در همه پرسی رای نیاورد و کشورهای همسایه نیز با این موضوع مخالفت کردند.

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: مقامات اقلیم باید در تمام موضوعات تابع قوانین دولت مرکزی باشند نه اینکه گزینشی و تنها با توجه به منافع خودشان رفتار کنند.

 

عابدینی افزود: در دولت مرکزی پست ریاست جمهوری از بین کردها و احزاب وابسته به کردها انتخاب می‌شود و همچنین نمایندگان اقلیم هم در پارلمان حضور دارند، اما چطور می‌شود که همان قوانین که در پارلمان نوشته می‌شود و توسط ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود به منصه عمل نمی رسد و مقامات اقلیم آن را دور می‌زنند.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است که مقامات دولت مرکزی جلوی اقدامات خودسرانه اقلیم را بگیرند چرا که این اقدامات نهایتا منجر به ناامنی در منطقه خواهد شد.