نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه هاروارد و موسسه هاریس که مدعی شده بود حدود 70 درصد از آمریکایی‌ها از مذاکره مجدد درباره برجام حمایت می‌کنند نادرست بوده است.

 «هاروارد» بررسی کرد / مذاکره مجدد بر سر برجام نادرست بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین نتایج یک نظرسنجی در آمریکا که مدعی شده بود اکثر مردم این کشور از مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته‌ای ایران (برجام) حمایت می‌کنند بر اساس سوالاتی به دست آمده که سوگیرانه بوده‌اند.

هفته گذشته رسانه‌های دست راستی آمریکا از جمله «هیل»، بریت‌بارت»، «تاور»، فاکس‌‌نیوز و چند رسانه دیگر گزارش دادند حدود 70 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی «هاروارد-هریس» از مذاکره مجدد در خصوص برجام و تأیید آن در کنگره حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی را «مرکز مطالعات سیاسی آمریکا» دانشگاه هاروارد و موسسه نظرسنجی «هریس» انجام داده‌اند.

وبگاه اینترسپت، اما نوشته کارشناسان علوم سیاسی و مباحث افکارسنجی از سوالاتی که «هاروارد هریس» برای انجام این نظرسنجی مطرح کرده‌اند، شوکه شده‌اند.

«آلان آبراموویتز»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه «اموری» درباره سوالات این نظرسنجی گفت: «این سوال‌ها آشکارا جانبدارانه هستند. هر کسی که این نظرسنجی را انجام داده آشکارا به دنبال این بوده که به این نتیجه برسد که مردم خواستار مذاکره مجدد درباره توافق هستند.»

سوالی که نتایج نظرسنجی «هاروارد-هریس» بر اساس آن مطرح شده، به این صورت است: «برخی از مردم می‌گویند که توافق هسته‌ای ایران، بدون عیب نیست و ایرانی‌ها در حال ساخت مخفیانه توان هسته‌ای خود هستند، اما ما نباید فعلاً قایق را سوراخ کنیم و بگذاریم که همه چیز غرق شود. دسته دیگری می‌گویند که اگر ایرانی‌ها به توافق پایبند نیستند ما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و برای مذاکره مجدد درباره این توافق یا راستی‌آزمایی واقعی از آن تلاش کنیم. شما چه چیزی را ترجیح می‌دهید: 1- تلاش برای مذاکره مجدد درباره برجام و درخواست مکانیسم‌های راستی‌آزمایی یا 2)- نگاه داشتن این توافق و توجه نکردن به این موضوع در حال حاضر.»

اینترسپت نوشته این نظرسنجی از آن جهت که با طرح گزاره‌هایی مشکوک، مخاطب را در برابر انتخابی عجیب بین دو روایت یکسان قرار می‌دهد، نادرست است. یکی از گزاره‌ها پیشنهاد می‌کند که ایران، با نقض برجام در حال پیشروی مخفیانه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای است، اما آمریکا باید توافق را نگاه دارد، و گزاره دیگر هم معتقد است که ایران به برجام پایبند نیست و بایستی درباره توافق هسته‌ای مذاکره دیگری انجام شود.

علاوه بر این، سوال به نحوی تنظیم شده که پیش‌فرض‌های نادرست موجود در آن، ناخودآگاه پاسخ‌دهنده را به سمت انتخاب گزینه اول سوق می‌دهد.

این ادعا در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هشت گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 (برجام) پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را اعلام کرده است.

منبع/گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ،