واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش غیردولتی، افزایش قیمت سیگار، تعیین سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷ و... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان بود

درآمدهای بودجه بسته شد / گزارشی از بررسی بودجه 97 در مجلس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

واگذاری بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش غیردولتی، افزایش قیمت سیگار، تعیین شروط مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها، افزایش تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، تعیین سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷، تعیین سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده و... مهمترین مصوبات امروز نمایندگان در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۷ است.

به گزارش مثلث آنلاین، نهمین روز رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷در مجلس به ریاست علی لاریجانی و با حضور نمایندگان برگزار شد و ادامه بررسی بودجه ۹۷ در بخش درآمدی در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز مجلس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با پیشنهاد یارانه ۴۱ هزار میلیاردی، مبلغ یارانه‌های نقدی برای پرداخت در سال آینده را ۴۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق به بخش غیردولتی واگذار می‌شود

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی نمایندگان با ۱۴۸ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به دولت مجوز دادند که بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق را به بخش غیردولتی واگذار کند.

دولت کوچک می‌شود

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای تکالیفی را برای سازمان برنامه و بودجه جهت کوچک سازی ساختار دولت تعیین کردند.

 

تعیین سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده

مجلس در مصوبه‌ای سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده ۳۲ درصد تعیین کردند که به موجب این مصوبه مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.

سیگار گران می‌شود

با مشخص شدن عوارض سیگار تولیدی و وارداتی در سال ۹۷، عملا قیمت سیگار در سال آینده افزایش پیدا می کند. بر این اساس، از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی ۷۵ ریال، تولید مشترک ۱۵۰ ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۲۵۰ ریال و وارداتی ۶۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.

 

تعیین شروط مجلس برای افزایش سرمایه شرکت‌ها

همچنین مجلس شورای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در مجلس شروطی را برای افزایش سرمایه شرکت‌ها تعیین کرد.

تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش می‌یابد

در ادامه سیزدهم جلسه رسیدگی به  لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند: تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش یابد. به موجب این مصوبه کالاهای اساسی از این بند مستثنی شدند.

 

تکلیف شرکت ملی گاز به احداث خط فشار قوی در استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور

به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۷ شرکت ملی گاز ایران را مکلف کردند گازرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی را انجام دهند.

 

سقف درآمدهای نفتی و گازی افزایش یافت

به گزارش مثلث آنلاین، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رییسه مجلس اصلاح بندهای «ب» و «ج» تبصره یک در بخش درآمدی را قرائت کرد که بر اساس اصلاح صورت گرفته، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز افزایش پیدا کرد.

 

سقف درآمدهای دولت در سال ۹۷ تعیین شد

همچنین نمایندگان مجلس در پایان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ در مصوبه‌ای سقف درآمدهای دولت درسال ۹۷ را تعیین کردند.

 

سازوکار مجلس برای گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز

در جلسه علنی نوبت عصر امروز نمایندگان مجلس در مصوبه سازوکاری را تعیین کردند تا گازرسانی به روستاها و شهرهای فاقد گاز در سال آینده انجام شود. در بخش درآمدی این بند بانک‌ها مجاز شده بودند که با تضمین وزارت نفت مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت ملی گاز بدهند.

نحوه هزینه‌کرد قیر رایگان در بودجه ۹۷ تعیین شد

در ادامه چهاردهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه در مجلس نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای نحوه هزینه‌کرد ۳۰۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در بودجه ۹۷ را تعیین کردند