ایرنا - خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:گروهی از شهروندان آمریکا و خانواده های ایرانی دارای اقامت قانونی در آمریکا در دادگاه فدرال این کشور علیه ممنوعیت سفر دولت آمریکا شکایت کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این خبرگزاری آمریکایی روز چهارشنبه افزود: این گروه از شهروندان آمریکا و افراد ایرانی دارای تابعیت در این کشور برای حضور همسران و دیگر اعضای خانواده های خود در آمریکا با مشکل مواجه شده اند.

این عده با طرح شکایتنامه ای در دادگاه فدرال بیان کردند که بواسطه دستور ممنوعیت سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، به طور غیرمنصفانه ای از ورود به این کشور منع شده اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، خانواده هایی که در ساعات پایانی روز دوشنبه در دادگاه فدرال شهر «سانتا آنا/ Santa Ana» ایالت کالیفرنیا شکایت کردند می گویند ماه ها منتظر معافیت هایی بوده اند که ملحق شدن خانواده هایشان به آنها را امکان پذیر می کند اما دولت آمریکا چنین معافیت های را صادر نکرده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این اقدامات و تنش ها فشارهای روحی و روانی بیشتری را به این خانواده ها تحمیل کرده است و آنها نگران هستتند که این امر به جدایی خانواده هایشان تا زمان نامشخصی منجر شود.

وکیل شاکیان این پرونده گفته است، «آنها گزینه های دیگری ندارند و فقط به تصمیم دادگاه امیدوارند. در غیر این صورت این وضعیت نامشخص ادامه خواهد یافت.»

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این دعوی حقوقی خودداری کرد. درخواست این خبرگزاری از وزارت امنیت ملی نیز برای اظهار نظر در این زمینه بدون پاسخ مانده است.

آسوشیتدپرس نوشت: دولت ترامپ گفته که ممکن است به صورت انفرادی برخی از خانواده های متاثر از دستور ممنوعیت سفر اتباع پنج کشورِ عمدتاً مسلمان به آمریکا را معاف کند. اما گفته می شود تاکنون معافیت های معدودی صادر شده و سازوکار رسمی برای چنین درخواست هایی وجود ندارد.

دستور ترامپ برای ممنوعیت سفر اتباع خارجی به آمریکا شامل کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و نمایندگان دولت ونزوئلا می شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، برخی از خانواده های شاکی در کالیفرنیا و نیویورک خواستار اعطای معافیت هایی هستند که دولت ترامپ وعده داده در خصوص خانواده هایی اعمال خواهد کرد که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب نمی شوند.

وکیل شاکیان اوایل سال جاری میلادی نیز به نفع هفت خانواده ای که سعی می کردند خویشاوندان خود را از یمن به آمریکا انتقال دهند، در دادگاه فدرال شکایت کرد و به گفته او از آن زمان تاکنون همه درخواست های مربوطه پذیرفته شده است.

درشکایتنامه خانواده ها آمده است یکی از شاکیان ایرانی، یک شهروند آمریکایی است که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می کند و نگران وضعیت همسرش در صورت وخامت روابط دو کشور است و از دولت آمریکا می خواهد بسرعت در زمینه معافیت ها اقدام کند.

ترامپ از زمان روی کار آمدن به بهانه تحقق وعده انتخاباتی اش درباره «در اولویت بودن منافع آمریکا» و به بهانه های امنیتی دستوراتی را در زمینه محدودیت ورود مهاجران و اتباع خارجی صادر کرد که تاکنون با شکایت از سوی گروه های مدافع حقوق مهاجران مواجه شده است.

به تازگی اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که گروه های حقوق بشری آمریکا از جمله اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا، مرکز حقوقی فقر جنوب و مرکز حقوق اساسی با طرح شکایتی تصمیمات دولت ترامپ درباره محدودیت ها علیه مهاجران را محکوم کردند.

آژانس پناهجویان سازمان ملل نیز اعلام کرده است که عمیقاً نگران قانون جدید مهاجرتی دولت آمریکا است. سازمان ملل هشدار داده است که خانواده های آسیب پذیر بشدت در معرض خطر قرار دارند.

قانون جدید دولت ترامپ همچنین فشار زیادی را بر مکزیک و گواتمالا وارد کرده است.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: دولت ترامپ فراتر از اختیارات قانونی خود عمل کرده و در واقع قانون را نقض کرده است.

وی افزود: رئیس جمهوری آمریکا در حال از بین بردن زندگی ها و ضربه زدن به ارزش های ماست. او قصد دارد زندگی پناهجویان و مهاجران در آمریکا را از بین ببرد.