رضا مقصودی؛ متولد 1340، تهران. سال‌هاست که فعالیت خود را در عرصه سینما آغاز کرده و در کارنامه خود تجربه‌های گوناگونی را به ثبت رسانده است. مقصودی کار سینما را از سال 1365 و با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم کوتاهی با نام بال‌های بیداری آغاز کرد. او فیلمنامه‌نویسی را در سینما ادامه داد و حدودا ‌10سال پس از آغاز این راه بود که توانست با نوشتن فیلمنامه «لیلی با من است» در سال 1374 بیش از پیش دیده شود. همکاری با کمال تبریزی سرآغاز راه اصلی مقصودی در سینما شد‌؛ راهی که تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و در جریان سی‌و‌ششمین جشنواره فجر که تا چند روز دیگر پیش‌روی ماست، او را به‌عنوان کارگردان یک اثر روی پرده سینما خواهیم دید. «خجالت نکش»؛ عنوان آخرین اثر مقصودی است که قرار است در بخش سودای سیمرغ جشنواره امسال اکران شود.

یک‌کمدی با‌ شخصیت ساختم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شنیده‌ها حاکی از آن است که جشنواره امسال فجر‌ با حضور تعداد زیادی از کارگردانان برجسته برگزار خواهد شد. نظر شما درباره برآیند کلی فضای جشنواره سی‌و‌ششم چیست؟

 من هنوز فیلم‌های همکارانم در این جشنواره را ندیده‌ام. پس نمی‌توانم قضاوت درستی داشته باشم و فکر می‌کنم که سخن گفتن‌در‌این‌باره دشوار باشد. اما با شناختی که از این افراد دارم، حدس می‌زنم که آثار خوبی در راه جشنواره باشد و ما شاهد فیلم‌های خوبی در این اکران‌ها خواهیم بود. البته جسته‌‌و‌گریخته تعاریفی از این ‌آثار شنیده‌ام که قضاوت نها‌یی را منوط با بازدید خودم از فیلم‌ها خواهم کرد.

فکر می‌کنید در کدام بخش قوی‌تر دیده شوید؟! به عبارت روشن‌تر اینکه؛ شانس  «خجالت نکش» برای دیده و انتخاب‌شدن در جشنواره فجر از دید کارگردان آن چقدر است؟

 در این برهه از زمان نمی‌توانم در‌این‌باره صحبت خاصی داشته باشم. هم از این جهت که فیلم‌های دیگر را ندیده‌ام و هم از جهات دیگر! برای من دیده‌شدن فیلم از سوی مردم و لذت‌بردن از آن مهم است. قصد من هم این بوده که یک فیلم جذاب بسازم و البته به وجهی کمدی را نیز در آن دخیل بدانم. من تلاش خود را برای تولید یک اثر درخور توجه و ارزشی انجام داده‌ام. یک کمدی که نه‌فقط خنده را روی لب تماشاچی بیاورد، بلکه یک کمدی باشخصیت باشد. من تلاشم را در این زمینه انجام داده‌ام و امید دارم که این تلاش به نتیجه برسد.

فیلمبرداری اولین تجربه کارگردانی رضا مقصودی به‌طور کامل در یک روستا در شهر چالوس انجام شده است. مقصودی در کارنامه سینمایی خود، نگارش فیلمنامه فیلم‌های سینمایی من سالوادور نیستم، اخلاقتو خوب کن، از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید، همیشه پای یک زن در میان است، زخم زیتون، شیدا، مهر مادری، لیلی با من است و کوچه و موزه را برعهده داشته که البته کارنامه قابل قبولی در فضای طنز سینما‌یی را برای او به ارمغان آورده است.

مقصودی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم لیلی با من است، از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۴ بوده است.