آقازمانی: جابه‌جایی‌های درون شبکه برای مردم مهم نیست/ سیاست‌های جدید علی فروغی در شبکه سوم آغاز شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اردیبهشت‌ماه بود که خبر انتصاب علی فروغی به ریاست شبکه سه با واکنش‌های متفاوتی همراه شد. همزمان با استقرار رئیس جدید شبکه سه، برخی از مدیران تولیدی مرکز بسیج به شبکه سه رفتند. وقتی علی فروغی به شبکه سه رفت جریانی در درون این شبکه سعی کرد پیام روشنی را برای وی مخابره کند؛ اینجا امپراتوری فرد دیگری است نه شما! اما مقاومت‌ها مقابل مدیری که سعی داشت با سیاست سکوت و صبوری تصمیماتش در درون شبکه سه را عملی کند، بی‌فرجام بود.حتی گفته می‌شود یکی، دو بار برخی افراد دردرون شبکه سه سعی کردند عرصه را بر مدیر جوان تنگ کنند تا او نیز همچون برخی مدیران قبلی خود را با شرایط معمول در شبکه سه تطبیق دهد. اما علی فروغی مدیری نبود که بلافاصله میدان را برای دیگران 

خالی کند. اصلی‌ترین سیاست او این بود که از ایجاد رانت و متمرکز‌شدن قدرت در برخی گروه‌های داخلی شبکه سه جلوگیری کند یا اگر چنین جریان‌هایی نیز در طول سال‌های اخیر شکل گرفته آنها را کنار بزند اما برای عملی‌کردن این تصمیم ابدا عجله‌ای نداشت. او تغییرات دلخواهش را در نهایت احترام و صبر 

پیش می‌برد.

 یکی از حاضران جلسه بازی‌های آسیایی جاکارتا در این‌باره به مثلث می‌گوید: «وقتی حسین آقازمانی که گفته می‌شد با علی فروغی دچار اختلاف شدید شده است وارد جلسه شد، این علی فروغی بود که حسین آقازمانی را به بالای جلسه دعوت کرد و به او گفت: «جای شما اینجاست و اگر در صدر جلسه ننشینید بنده جلسه را ترک می‌کنم.» این در حالی بود که خیلی از رسانه‌ها اصرار داشتند به زودی در درون شبکه سه تغییراتی جدی ایجاد خواهد شد. همین اتفاق نیز رخ داد.»

    فضلعلی آمد

با انتصاب محمدحسین آقازمانی بنا بر حکم اصغر پورمحمدی قائم‌مقام سیما به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما، میثم فضلعلی جانشین وی‌ در گروه ورزش شبکه سه سیما شد. فضلعلی از بدو تاسیس شبکه نسیم به عنوان مدیرگروه تولید برنامه این شبکه مشغول به فعالیت بوده و تولید برنامه‌هایی نظیر خندوانه، کودک‌شو، وقتشه، هزارداستان، کتاب‌باز و هوش‌برتر را در کارنامه مدیریتی خود دارد و این انتصاب با هدف تقویت برنامه‌سازی در حوزه ورزشی صورت گرفته است. همچنین علی فروغی، مدیر شبکه سه با قدردانی از زحمات حسین ذکایی که پیش از این دبیری شورای سیاستگذاری ورزش را عهده‌دار بود، وی را به عنوان مشاور رئیس شبکه در حوزه ورزش منصوب کرد. معنای این جابه‌جایی اما روشن بود؛ ذکایی دیگر اختیارات مدیریتی ندارد اما آنچه که هفته گذشته باعث شد حسین آقازمانی به شدت از یکی از رسانه‌های ورزش دلخور شود گزارشی بود که درباره انقلاب درونی در ورزش شبکه سه منتشر شد؛ گزارشی که به نظر می‌رسید برای همه‌گیر‌شدن آن در فضای رسانه‌ای کار سختی انجام نشده بود چه در زمانی که حسین آقازمانی و حسین ذکایی در سمت‌های مهم ورزش شبکه سه حضور داشتند عمدتا ارتباط‌شان با رسانه‌ها چندان نزدیک و دوستانه نبود.اما گزارش منتشر شده حاوی چه نکاتی بود که موجب دلخوری شدید آقازمانی شد؟ در این گزارش ‌آمده بود: «دو دهه طول کشید تا مدیر یکی از مهم‌ترین بخش‌های صدا و سیما به خصوص برای ورزشی‌ها، از روی صندلی‌اش بلند شود و فرد دیگری به‌جای او بنشیند؛ نام او حسین آقازمانی است که تقریبا همه اهالی اصلی و در متن ورزش او را می‌شناسند؛ مدیری که گرچه در مراتب اداری صداوسیما، مدیری در سطح سوم تصمیم گیری محسوب می‌شد اما از نظر وسعت مخاطب و در‌برگیری حوزه فعالیتش حتما در سطوح بالا قرار می‌گیرد. حسین آقازمانی از مدیریت گروه ورزش شبکه سوم تلویزیون به هر نحو (عزل یا استعفا) کنار رفت تا میثم فضلعلی به‌جای او حکم مدیریت گروه مهم ورزش را از علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما بگیرد و از شبکه نسیم به شبکه سه برسد. حسین آقازمانی فرزند چریک مبارز انقلاب معروف به ابوشریف، در سال75 وقتی که تنها حدود 20سال سن داشت به جای سیدامیرحسینی که در انتخابات کمیته المپیک به‌عنوان دبیرکل برگزیده شده بود، مدیر گروه ورزش شبکه 3 شد. پدر او فردی بود شبیه فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا. او در آن زمان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. شبکه سوم سیما در آذر سال72 در پایان دولت اول سازندگی به‌عنوان سومین شبکه رسمی تلویزیون جمهوری اسلامی با مأموریت برنامه‌سازی‌ برای عموم مردم و جوان‌پسند افتتاح شد؛ شبکه‌ای که قرار بود از‌بار سنگین رسمی بودن برنامه‌های 2 شبکه اول و دوم بکاهد. گروه ورزش شبکه سوم اما در سال‌های بعد به‌عنوان مهم‌ترین بخش این شبکه مأموریت اصلی پخش زنده مسابقات ورزشی را که به تازگی رونق یافته بود، بر عهده گرفت. در همین زمان‌ها بود که چهره‌های جدید بر گویندگان ورزشی همانند جواد خیابانی و بعدها عادل فردوسی‌پور، دایره بسته مجریان و گزارشگران سنتی مثل بهرام شفیع و... را که اتفاقا دوبرنامه قدیمی ورزش و مردم را در انحصار خود داشت، شکست. بعدها اما مهم‌ترین برنامه تلویزیون ایران تا آن زمان یعنی «90» به مجری‌گری عادل فردوسی‌پور در دوران حسین آقازمانی شکل گرفت؛ البته باید ضلع سومی را برای این مثلث ساخت و آن علی‌اصغر پورمحمدی بود؛ فردی که با نفوذش شبکه سه را تا حد زیادی پیش برد.

رفته‌رفته اما مشکلات خودش را نشان داد؛ مساله حق پخش بازی‌های داخلی و خارجی به مشکلی بزرگ برای شبکه 3 تبدیل شد و البته دایره بسته تصمیم‌گیری مدیران ذیل شورایی به نام شورای سیاستگذاری ورزش صداوسیما که پورمحمدی، رئیس و دبیری حسین ذکایی تهیه‌کننده بسیاری از برنامه‌های مهم مسابقات پخش زنده، عرصه را برای دیگر برنامه‌های ورزشی شبکه‌های دیگر تنگ کرد و حتی کار را به جایی رساند که این‌گونه به ذهن‌ها تداعی شد که بخش ورزشی شبکه 3 به قول معروف بخش بزرگ کیک ورزش را برای خودش برمی‌دارد. شاید به همین دلیل بود که چند سال پیش شبکه مختص ورزش تاسیس شد اما مقاومت شبکه سه برای پخش مسابقات مهم‌تر مثل لیگ برتر و جام جهانی فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی، رونقی برای شبکه ورزش به ارمغان نیاورد. با حضور علی فروغی پیش‌بینی می‌شد که حسین آقازمانی مدیریت گروه ورزش را ترک کند. جالب اینجاست که پورمحمدی خیلی زود و بلافاصله پس از حکم عزل آقازمانی او را به‌عنوان دبیرشورای سیاستگذاری ورزش صدا و سیما منصوب کرد و حسین ذکایی یار دیگر این گروه هم به مشاورت رئیس شبکه 3 برگزیده شد. با این حال به‌نظر می‌رسد ‌شورای سیاستگذاری در واقع همانند گذشته نمی‌تواند روی برنامه‌های شبکه 3 اعمال حکم کند.»

حسین آقازمانی اما معتقد است این گزارش حاوی دروغ‌هایی است که می‌بایست به‌زودی درباره‌اش شفاف‌سازی صورت بگیرد. او می‌گوید با سردبیر رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده بارها تماس گرفته اما کسی پاسخگو نبوده است. او می‌گوید متاسف است که برخی رسانه‌ها یک جابه‌جایی ساده در درون یکی از گروه‌های شبکه سه را انقلاب در مدیریت ورزش می‌دانند چون اساسا این جابه‌جایی‌ها برای مردم موضوعیت خاصی ندارد. شاید اگر مدیری از شبکه‌ای برود مردم بخواهند درباره‌اش بدانند اما جابه‌جایی‌های درونی در گروه‌های سازمان گاها برای خود سیمایی‌ها هم چندان اهمیت ندارد چه برسد به مردم. او همچنین تاکید می‌کند که وقتی مدیر ورزش شبکه سه شده است 30ساله بوده نه 20ساله و البته در زمان امیرحسینی به این شبکه نرفته بلکه 5 مدیر بعد از امیرحسینی عوض شده‌اند که آقازمانی به این شبکه ملحق شده است. آقازمانی سپس تکرار می‌کند‌ بسیاری از مواردی که در این گزارش ‌آمده ‌دروغ است و نویسنده اطلاعات غلطی در اختیار مخاطبان قرار داده است. 

با همه اینها جابه‌جایی‌ها در بخش ورزشی شبکه سه نشان می‌دهد که شرایط تازه‌ای قرار است در این شبکه پیش بیاید. اما تبیین شرایط جدید لزوما با شتابزدگی همراه نیست. علی فروغی قصد دارد تغییرات جدی‌تری را هم در بخش ورزشی شبکه سه ایجاد کند. او با میدان دادن به محمد حسین میثاقی سعی کرده فضا را برای حضور و معرفی مجریان و تهیه کنندگان جدید در عرصه ورزش باز کند؛ موضوعی که چندی پیش مورد توجه برخی رسانه‌ها نیز قرار گرفت و از مرزبندی یا بروز اختلافات جدید میان میثاقی و فردوسی پور خبر دادند. 

محمدحسین میثاقی، گزارشگری است که در سال‌های گذشته به یار غار عادل فردوسی‌پور تبدیل شده و در برنامه‌های مختلف با او همراه بوده است. میثاقی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و شور و هیجانی که در اجراهای خود دارد همواره مقبولیت خوبی در عامه مردم دارد و حتی برخی اعتقاد دارند او دومین گزارشگر محبوب ورزشی تلویزیون است. پیشرفت فعلی میثاقی بدون شک حاصل شانس و تیزهوشی مجری برنامه ۹۰ است. فردوسی‌پور توانایی‌های میثاقی را از گزارشگری بازی‌های شیرین فراز کرمانشاه انتخاب کرد و به تدریج او را در بیشتر برنامه‌های تلویزیونی جا داد؛ به طوری‌ که این مجری توانمند اجرای برنامه فوتبال ۱۲۰ را با تهیه کنندگی عادل فردوسی‌پور در شبکه ورزش روی آنتن برد و موفق بود. با شروع فصل جدید برنامه ۹۰ اما خبری از محمدحسین میثاقی نبود؛ در حالی‌ که این دو نفر در سایر برنامه‌ها مثل فوتبال برتر مشکلی با یکدیگر نداشتند و همکاری می‌کردند. همین موضوع باعث شد شایعاتی درباره جدایی میثاقی از فردوسی‌پور شکل بگیرد؛ شایعه‌ای که با سکوت مجری برنامه ۹۰ همراه بود اما از سوی میثاقی تکذیب شد. او در این باره گفته بود: «مگر می‌شود آدم با رفیق و همکار و استاد خودش که سال‌های زیاد با او کار و زندگی کرده است، قطع همکاری کند و از او جدا شود؟ بارها و بارها از نقشی که عادل فردوسی‌پور و حمایت‌هایش در زندگی من داشته صحبت کردم؛ به هیچ عنوان از برنامه نود جدا نشده‌ام. منتها به خاطر مشغله کاری دیگر نمی‌توانم مثل گذشته برای گزارش‌های مختلف کار کنم.»

این اما پایان ماجرا نبود، شایعاتی در این باره به گوش‌مان رسیده که نشان می‌دهد با وجود تکذیب میثاقی، اصل خبر درست است. عادل فردوسی‌پور پیش از این نیز وقتی با جواد خیابانی به اختلاف خورد، ترجیح داد سکوت کند و هرگز درباره اختلافش با او صحبتی نکرد. خیابانی البته بارها این موضوع را تکذیب کرد اما بسیاری از هواداران می‌دانند این دو نفر با یکدیگر اختلاف اساسی دارند و به قولی آبروداری می‌کنند. ماجرای اختلاف محمدحسین میثاقی با فردوسی‌پور نیز از سوی نزدیکان عادل تایید شده است. برخی از آنها معتقدند این اختلاف بی‌ارتباط با میدان‌دادن علی فروغی به محمدحسین میثاقی نیست. به نظر می‌رسد فروغی با هدف گسترده‌تر کردن دایره تولیدات ورزشی در شبکه سه ناخواسته جدایی میثاقی از فردوسی‌پور را باعث شده است. میثاقی حالا از برنامه ۹۰ جدا شده و اجرای برنامه فوتبال برتر را بر عهده دارد. جالب است بدانید فردوسی‌پور حتی به دوستان نزدیکش نیز درباره دلایل اختلاف با میثاقی حرفی نزده و ترجیح می‌دهد در این‌باره سکوت کند و آن را به زمان بسپارد. هرچند که میثاقی در آخرین گفت‌وگوی خود قول اجرای چند آیتم را داده اما به نظر می‌رسد تا زمانی‌که اختلافات حل نشود، او به برنامه ۹۰ بازنمی‌گردد. به نظر می‌رسد شرایط برای عادل متفاوت شده است که بخش مهمی از آن به اتفاقات جام جهانی 2018 برمی گردد. آنجا که کارلوس پویول مجوز حضور در برنامه عادل فردوسی‌پور را به دست نیاورد تا این مجری با‌سابقه چند ساعتی از تلویزیون قهر کند و استودیو را محمدرضا احمدی بسپارد. هرچند عادل به استودیو برگشت اما خیلی‌ها اعتقاد دارند از همان روز شمارش معکوس برای محدود‌شدن دامنه قدرت فردوسی‌پور در شبکه سه آغاز شد. علی فروغی یک مدیر تحول‌گراست که اصلاحات را در شبکه3 آغاز کرده است.

آیا تغییرات در بخش مدیریتی ورزش شبکه سه در روزهای آینده تبعات بیشتری را نیز باعث خواهد شد؟ حتی اگر تبعات بیشتری در کار باشد، با توجه به سیاست‌های علی فروغی تا زمان عملی‌شدنش مدت زمان قابل‌توجهی وقت لازم است.