چه افرادی نیازمند مراجعه به کلینیک کلیه هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که چه زمانی نیاز دارید تا به یک متخصص کلیه مراجعه کنید؟ در پاسخ به این سوال، می گوییم که بهترین زمانی که افراد باید به متخصص کلیه مراجعه کنند، بسته به شرایط خاصی که دارند، کاملا متفاوت است. در بهترین وضع باید گفت: زمانی که کراتین بدن به مقداری زیاد است که سطح 4 خوانده می شود، مراجعه به کلینیک کلیه ضروری است. در ادامه در رابطه با انواع بیماری های کلیوی بیشتر توضیح خواهیم داد.

02

چه بیماری هایی توسط نفرولوژیت یا متخصص کلیه، تحت درمان قرار می گیرند؟

  • سنگ کلیه: سنگ هایی که در کلیه وجود دارند، معمولا از طریق ادرار از بدن دفع می گردند. سنگ های کلیه اندازه های متفاوتی دارند که متشکل از کانی های موجود در ادرار هستند.
  • نارسایی کلیه: نارسایی مزمن در کلیه به شرایطی گفته می شود که در آن، کلیه نتواند عملکرد های لازم مربوط به خود را انجام دهد.
  • بیماری آسیب حاد کلیه: این آسیب به معنای حمله سریع بیماری کلیه است و به شرایطی مانند عمل جراحی، ضربه عصبی و بی آبی بدن مرتبط می باشد.

01

مسائل مختلفی که بر روی عملکرد کلیه ها اثر گذارند

-چاقی مفرط

-سنگ کلیه ای که در رگ ها گرفتگی هایی را ایجاد کند.

-عفونت های مزمن در کلیه

-دیابت که مهم ترین عامل بروز نارسایی کلیه است.

-برخی از بیماری های خود ایمنی

-فشار خون بالا و یا برخی از بیماری های قلبی مرتبط با کلیه

کلیه ها چه کارهایی در بدن انجام می دهند؟

-تصفیه خون و در نتیجه از بین بردن سموم بدن

-متعادل نگه داشتن سطح مایعات بدن

-نگه داشتن میزانی از سدیم و پتاسیم

-حفظ عملکرد صحیح سلول ها

راه های تشخیص بیماری های کلیوی

برای تشخیص بیماری های کلیوی لازم است بعد مراجعه به کلینیک تخصصی کلیه و انجام آزمایش های که مربوط به این بیماری می‌شود. آزمایش هایی که برای تشخیص این بیماری ها گرفته می شوند عبارتند از:

  • BUN, CR, GFR: انواع آزمایش خون مانند
  • آزمایش ادرار(برای بررسی وجود پروتئین در ادرار)
  • آزمایش های عکس برداری مانند ام ار ای و سی تی

03

آیا می توان با یک کلیه زندگی کرد؟

برخی از افراد گمان می کنند که زندگی با یک کلیه برای افراد امکان پذیر نبوده و یا بسیار سخت است. اما لازم است این را بگوییم که یک کلیه توانایی این را دارد که میزان خون کافی را جهت حفظ عملکرد طبیعی بدن تصفیه کند. بنابراین، افراد با وجود یک کلیه در بدن می توانند به زندگی خود ادامه دهند. با این حال پزشکان متخصص کلیه برای این افراد توصیه هایی دارند که عبارتند از: ورزش منظم، داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم، مراجعه منظم به پزشک متخصص، کنترل فشار خون بالا، کنترل دیابت در صورت بروز، پرهیز از مصرف داروهای ضد التهاب.

نشانه های مشکلات کلیوی

  • تورم: ایجاد تورم در نقاط مختلف بدن وبه خصوص مچ پاها، ساق، اطراف چشم و دست می تواند یکی از علامت های مشکلات کلیه باشد. ذکر یک نکته در اینجا ضروری هست که احتباس مایعات می تواند به علت ناتوانی کلیه ها در دفع مایعات اضافی بروز کند.
  • تغییر در ظاهر ادرار: زمانی ادرار شما حاوی خون باشد، رنگ آن به صورت قهوه ای و یا قرمز در می آید. زمانی که کلیه ها به دلایلی مانند سنگ کلیه، سرطان، التهاب و یا کیست دچار آسیب شوند، ضعیف شده و نشت خون از آن ها بروز می کند. همچنین ادراری که دارای میزان زیادی کف باشد، نشان دهنده ی این است که نشت پروتئین در کلیه اتفاق افتاده است.
  • درد ناگهانی: گاهی اوقات این امکان وجود دارد که در افراد کمر درد یا پهلو درد شدیدی به وجود آید، این درد ممکن است نشان دهنده ی عفونت ادراری باشد که به طرف کلیه ها رفته و آن ها را آلوده کرده است.
  • گرفتگی ناگهانی عضله: جمع شدن سموم در گردش خون، موجب گرفتگی ناگهانی عضلات می گردد که ممکن است به علت بروز یک بیماری پیشرفته در کلیه باشد.
  • تنگی نفس: زمانی که کلیه ها دیگر قدرت دفع مایعات اضافی از بدن را نداشته باشند، این مایعات در قفسه سینه جمع شده و باعث درد و فشار در آن می شود. نارسایی کلیه، گاهی ممکن است با نارسایی قلبی یا بیماری آسم اشتباه گرفته شود.