سایت خبر سراسری در گزارشی آورد: سطوتی، همسر حسین فاطمی گفته بود که این دفترچه، خاطرات روزهای زندان فاطمی است که بعدها پرستاری به من رساند و من به آقای احمدی‌نژاد دادم.

ماجرای ارتباط همسر دکتر فاطمی با مشایی و احمدی‌نژاد چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث‌آنلاین، سایت خبر سراسری نوشت: در تمام عمر نام او سه بار در اخبار رسمی کشور بصورت گسترده مطرح شد که نخستین‌بار در زمان وزارت همسرش در وزارت امور خارجه دولت دکتر مصدق بود، سپس با شصت سال فاصله در دوران احمدی‌نژاد به علت سفر ایران و در نهایت اسفند1400 همزمان با مرگ نام پریوش سطوتی به اخبار آمد.

پریوش سطوتی متولد 1311 از خانواده‌ای نظامی و نسبتا تحصیل‌کرده پهلوی اول بود که پس از ازدواج با حسین فاطمی زندگی برای او به شکل دیگری رقم خورد.سطوتی برای فاطمی شرط کرده بود که برای ایجاد یک زندگی بی‌دردسر از دردسرهای سیاست استعفا دهد که گویا فاطمی نیز بر این عهد پایبند ماند و از سخنگویی دولت استعفا کرد اما با اعتراض و مطالبه دانشجویان و دولت مواجه شد که مجددا بر سر کار بازگشت.دوران تند ملی شدن صنعت نفت و کودتا 28مرداد و فرار فاطمی توسط توده‌ای‌ها و نهایتا دستگیری و اعدام او باعث شد. پریوش سطوتی پس از خانواده پدر در خانواده همسر چندان زندگی آرامی را تجربه نکند، پس از آن نیز میراث‌دار تمام آنچه از فاطمی باقی مانده بود محسوب می شد و با وقوع انقلاب ایران را برای سال‌های بسیار ترک کرد از سوی دیگر خواهر او نیز همسر مهدی رحیمی، فرمانده  ارتش شاهنشاهی بود که احتمالا یکی دیگر از دلایل خروج این خانواده از ایران همین ارتباط فامیلی بوده باشد.

سطوتی اما همیشه در خارج از کشور باقی نماند و در دوران ریاست جمهوری‌احمدی نژاد به ایران بازگشت؛ بازگشتی که همراه با بازداشت هم بود و او به دلایلی که هیچگاه به‌صورت قانونی و عینی روشن نشد، اردیبهشت 1390را در زندان گذراند. سفر او به ایران به دعوت اسفندیار رحیم مشایی، رئیس وقت شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور انجام شد و سطوتی زمان قابل توجهی را در هتل لاله اقامت کرد و گویا تمام هزینه‌های این سفر را هم شورای عالی ایرانیان  می‌پرداخت.

سفر او یک حاشیه دیگر هم به دنبال داشت و آن اهدا دفتر خاطرات روزمره حسین فاطمی به محمود احمدی‌نژاد بود. خانم سطوتی در این‌باره بعدتر این گونه توضیح داد: «این دفترچه، خاطرات روزهای زندان فاطمی است که بعدها پرستاری به من رساند و من به آقای احمدی‌نژاد دادم. این دفترچه در تمام این سال‌ها همراه من در لندن بوده و با این که بسیاری خواستار خرید آن بودند اما من اهل این کار نبودم و به ایران که آمدم به آقای احمدی نژاد دادم. آقای احمدی‌نژاد با آن رویه‌های مردمی که مورد قبول دکتر فاطمی بود   هم‌خوانی دارد وقتی به ایران آمدیم اولین ملاقات‌مان با آقای رحیم‌مشایی بود. ایشان را در آن زمان نمی‌شناختم ولی از همان روز اول، مهر بزرگی از آقای مشایی در دل ما جای گرفت و بعد از آن با آقای احمدی‌نژاد دیدار کردیم و آن دیدار نیز همه به گریه گذشت.  با این که در تمام دوران قبل و بعد از انقلاب تمام آقایان نهایت محبت و احترام را به دکتر فاطمی گذاشتند، ولی من احساس نزدیکی بیشتری با آقای احمدی‌نژاد می‌کنم و تنها موقعی که به ایران آمدم و خاطرات تلخی از آن ندارم این مقطع زمانی است.»

این سفر البته تنها حاشیه او در موارده با ایران پس از انقلاب نبود و در دوران دولت حسن روحانی هم گویا چندین بار به سفارت ایران در لندن مراجعه کرده بود.مریم سطوتی در تاریخ 1اسفند 1400 در لندن درگذشت.