قنبری می گوید: واعظی در دولت روحانی نقش مشایی در دولت احمدی‌نژاد را داشت

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا – دولت دوازدهم در واپسین روزهای خود به سر می‌برد و اغلب رسانه‌ها به ارزیابی کارنامه هشت ساله روحانی مشغول شده‌اند. این درحالی است که حسن روحانی در این هشت سال کشورداری نکرده و همکارانی داشته که قطعا در آنچه امروز به عنوان کارنامه روحانی ذکر می‌شود، نقش داشته‌اند. بر این اساس خوب است که نگاهی نیز به اقدامات و عملکرد این افراد داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین چهره‌های دولت نیز محمود واعظی است.رئیس دفتر ریس جمهور که گفته می‌شود تاثیر زیادی بر تصمیمات و اقدامات دولت داشته و مشخصا اصلاح‌طلبان از وی دل خوشی ندارند.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگویی با «فردا» واعظی را در دولت روحانی به مشایی در دولت احمدی‌نژاد تشبیه کرد و گفت: « آقای واعظی در دولت آقای روحانی به خصوص در دور دوم نقش خیلی پررنگ و موثری داشت تا جایی که معاون اول را نیز به حاشیه برد. از این جهت می‌توان او را به رحیم مشایی در دولت احمدی‌نژاد تشبیه کرد».

وی افزود: «ظاهرا خود وزرا هم دل خوشی از نحوه ارتباط با رئیس جمهور ندارد و اخباری از گله‌مندی وزرا هم در این زمینه به گوش می‌رسد بخش قابل توجهی از این گلایه‌ها ناشی از عملکرد واعظی است. به هرحال دفتر رئیس جمهور خیلی تاثیر گذار بوده و در این تردیدی نیست.»

قنبری با تاکید بر نقش واعظی در به حاشیه رفتن جهانگیری در دولت دوم روحانی گفت: «به نظر من به حاشیه بردن جهانگیری و بها دادن به واعظی باعث ایجاد مشکلاتی شد. اولا دولت را از مدیریت مناسب جهانگیری که می‌توانست با کار کارشناسانه خیلی از مسائل را مدیریت بهینه کند، محروم کرد و دوما موجب نارضایتی‌های زیادی شد.»

وی در ادامه به نقش واعظی در دور کردن اصلاح‌طلبان از دولت روحانی اشاره کرد و گفت: «واعظی نقش خیلی منفی در ارتباط با جدا کردن اصلاح‌طلبان از روحانی بازی کرد و در کل عقبه حمایتی دولت را از او جدا کرد. به نظر من بخش قابل توجهی از این آرای انتخابات فعلی که نشان از دلسردی جامعه داشت، را بایستی ناشی از عملکرد آقای واعظی تلقی کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب: «او نقش مثبتی را آنطور که گفته می‌شود، بازی نکرد. صحبت‌های زیادی درباره او مطرح است که معلوم نیست چقدر درست باشد اما بر اساس شنیده‌ها او خیلی روی روحانی تاثیرگذار بوده و از آنجایی که ریاست دفتر را داشته ، اقدامات او در مجموع در جهت دور کردن اصلاح طلبان از روحانی بوده است.»

قنبری تاکید کرد: «حداقل در میان اصلاح طلبان دید مثبتی نسبت به واعظی وجود ندارد. آیا این صحبت‌هایی که به او نسبت داده می شود مبنی بر اینکه تلاش کند رئیس جمهور را از عقبه حمایتی خود یعنی اصلاح‌طلبان دور کند، درست است یا نه را نمی‌دانم اما بخشی از اصلاح طلبان این را به عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند».