طبق گزارش رویترز، یک مقام ناشناس ایرانی به این خبرگزاری گفت این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای برجام نیست، در صورت ازسرگیری مذاکرات وین، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی ایجاد می‌کند

رویترز به نقل از مقام ایرانی: اقتصاد ایران چندان متکی به احیای برجام نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طبق گزارش رویترز، یک مقام ناشناس ایرانی به این خبرگزاری گفت این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای برجام نیست، در صورت ازسرگیری مذاکرات وین، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایرانی ایجاد می‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده سه مقام آشنا با سیاست تهران گفتند مسئولان ایران که از افزایش قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین جسارت یافته‌اند، عجله‌ای برای احیای برجام با قدرت‌های جهانی به منظور کاهش تحریم‌ها ندارند.

به ادعای این گزارش، در حالی که هدف نهایی هنوز احیای مجدد توافق و برداشته شدن تحریم‌هاست، مقامات ایرانی گفتند که افزایش درآمدها با افزایش قیمت نفت، دریچه فرصتی را برای ایران باز کرده و به اقتصاد آن فرصت چند ماهه تنفس داده است. 

در ادامه این گزارش آمده یک مقام ارشد ایرانی که از ذکر نامش خودداری کرد، افزود: برنامه هسته‌ای ما طبق برنامه پیش می‌رود و زمان به نفع ماست. طبق این گزارش، این مقام با بیان اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، پایان دنیا نخواهد بود»، افزود: این واقعیت که اقتصاد ایران اکنون چندان متکی به احیای توافق نیست، اگر و زمانی که مذاکرات (وین) از سر گرفته شود، اهرم قوی برای مذاکره‌کنندگان ایران ایجاد می‌کند. 

به ادعای رویترز، وزارت خارجه ایران بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد. به نوشته این رسانه انگلیسی، در پی بحران در اوکراین که نگرانی‌های عرضه را تشدید کرده، قیمت جهانی نفت خام همچنان بالاست و قیمت نفت خام برنت در ماه مارس به ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ است.