فردا نوشت: رسانه آمریکایی پولیتیکو اخیرا در گزارشی مدعی شد که مذاکرات به بن بست رسیده اما تحلیلگران در ایران این را تلاش برای امتیازگیری بیشتر آمریکایی‌ها می‌دانند و معتقدند که بن بستی در کار نیست.

ترفند آمریکایی برای امتیازگیری
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مذاکرات هسته‌ای در وین کند پیش می‌رود تقریبا خبر تازه‌ای نیست. غیر از اینکه یک رسانه آمریکایی مدعی شده کار به «بن‌بست» رسیده است! پولیتیکو در حالی در گزارش اخیرش به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته:«موضع ایالات‌متحده این بوده است که تا وقتی ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن، سپاه را از لیست تروریسم که خود فراتر از برجام است، حذف نخواهد کرد.» و تاکید کرده «این موضع تغییر نمی‌کند، به ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم علیه (آمریکایی‌ها‌» که اخیرا از مواضع آمریکایی‌ها نشانه‌های امیدوارکننده ای برداشت می‌شد! مثلا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفته بود که «ما همچنان امید داریم توافق انجام شود اما تنها در صورتی می‌توان به آن دست یافت که ایران آماده نهایی کردن توافق بدون مطرح کردن به طور مثال، مسائلی باشد که خارج از چارچوب برجامند. اگر این طور باشد، ما بر این باوریم که می‌توانیم در زمانی نسبتا کوتاه به بازگشتی دوجانبه به برجام دست یابیم و به چند دلیل، هدف ما هنوز همین است.» آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هم تاکید کرده بود که «بازگشت به پایبندی‌های برجامی بهترین مسیر در قبال چالش هسته‌ای ایران است».

با این حساب به نظر می‌رسد که ادعاهای این رسانه آمریکایی بیشتر در جهت وخیم نشان دادن اوضاع و تلاش برای امتیازگیری بیشتر از ایران باشد، از این رو است که در ایران، تحلیلگران خیلی به بن بست رسیدن مذاکرات را باور ندارند. مثلا «حسن بهشتی‌پور» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «فردا» با تاکید بر اینکه « در سیاست و دیپلماسی بن‌بست وجود ندارد» گفت: «دیپلمات هر زمانی که بخواهد می‌تواند به را‌ه‌های جدیدی فکر کرده و مسیر جدیدی را به وجود آورد.»

وی تجدیدنظر و تغییر رویکرد ایران و آمریکا در این مذاکرات را محتمل دانست و گفت: «به هرحال هم آمریکا و هم ایران می‌خواهند به توافق برسند منتها انتظارات حداکثری دارند و سعی می‌کنند در ازای بیشترین امتیاز‌، کمترین امتیاز را بدهند. بنابراین با وجود همه ناامیدی‌ها فکر می‌کنم که حتما راه‌حل‌های جدیدی وجود خواهد داشت.»

او با توجه به تحولات اخیر جهانی یعنی جنگ اوکراین و افزایش قیمت نفت و تغییر اولویت‌های آمریکا، وضعیت فعلی را طبیعی دانست اما تاکید کرد که طولانی شدن مذاکرات به نفع هیچ کدام از دو طرف نیست.