اختتامیه رویداد ملی "نوآیند" با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار و طی این مراسم از برگزیدگان تقدیر شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

طی مراسمی در مرکز پژوهش‌های مجلس؛

اختتامیه رویداد ملی "نوآیند" با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار و طی این مراسم از برگزیدگان تقدیر شد.

 مراسم اختتامیه رویدا ملی "نوآیند" عصر پنجشنبه با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و اقبال شاکری نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در سالن شهید مدرس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این مراسم و در سخنان کوتاهی با بیان اینکه «مرکز پژوهش‌ها در دوره فعلی به دنبال آن است تا بیشتر از اینکه حرف بزند به پژوهشگران گوش دهد و از ظرفیت اندیشکده‌ها استفاده کند»، اظهار کرد: همه پژوهشگرانی که در رویداد ملی نوآیند مشارکت داشتند، مرکز پژوهش‌ها و مجموعه قانونگذاری کشور را در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط امروز به گونه‌ای است که هم حکمرانی نیاز به نوآوری دارد و هم نوآوری نیاز به حکمرانی دارد، گفت: ان‌شاءالله با تعامل خوب با نهادهای قانونگذار و نهادهای نوآور بتوانیم سرنوشت خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

اقبال شاکری نماینده اسلامشهر، تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه قطعاً نتایج اقدامات اندیشکده‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از فرآیندهایی است که در مجلس پیگیر آن هستیم، اظهار کرد: تاکنون بسیاری از اقدامات خوبی که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، از سوی نمایندگان تبدیل به قوانینی راه‌گشا شده‌است.

وی با اشاره به موافقت نمایندگان مجلس با بررسی طرح کنترل و ساماندهی اجاره‌ بهای املاک مسکونی با قید دو فوریت افزود: این طرح که با نگاهی هوشمندانه و عالمانه یکی از مشکلات حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون از مردم ما را مورد توجه قرار داده است و یکی از طرح‌هایی است که بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی از ایده‌های پژوهشگران استقبال می‌کنند، گفت: حدود ۹۰ درصد از نمایندگان این دوره بطور رسمی در استخدام دانشگاه‌های کشور هستند نه اینکه تنها مدرس دانشگاه باشند این بدان معناست که قطعاً همه آنها از خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و ایده‌های پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌های کشور استقبال و حمایت می‌کنند.

شاکری خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از نوآوری‌های پژوهشگران موجب می‌شود تا ما در فرآیند حکمرانی رنج کمتری ببریم؛ در همین راستا امیدوارم در مجلس شورای اسلامی بیشتر از قبل از ظرفیت اندیشکده‌ها و مرکز پژوهش‌ها استفاده نماییم.

به گزارش ایسنا، در این نشست مهدی عبدالحمید مدیر دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال ۵۰۰ ایده به دبیرخانه رویداد ملی نوآیند، گفت: از بین این ایده‌ها ۳۳ تیم به مرحله نهایی راه پیدا کردند که برگزیدگان در مراسم اختتامیه ارائه خواهند داشت.

وی با اشاره به ضرورت حفظ شبکه نخبگانی شکل گرفته در نتیجه برگزاری رویداد ملی نوآیند، اظهار کرد: صرفا با اکتفا به توان کارشناسی داخل مرکز پژوهش‌ها نمی توان سیاست گذاری و قانون‌گذاری موثری انجام داد و از ظرفیت نخبگان خارج از بروکراسی اداری کشور هم باید استفاده شود. رویداد ملی نوآیند تلاشی در این زمینه است.

دبیر شورای سیاستگذاری رویداد نوآیند همچنین با تاکید بر اینکه کارآفرینی اقتصادی در کشور شناخته شده و مورد حمایت دولت است، خاطرنشان کرد: با این وجود، ایده‌پردازی و خلاقیت در عرصه‌های عمومی هنوز چندان در کشور مورد توجه و حمایت نیست؛ رویداد ملی نوآیند نیز برای رفع این خلاء برگزار می‌شود.

عبدالحمید با بیان اینکه «در حال حاضر مسائل از رسانه‌ها وارد چرخه حکمرانی کشور می‌شوند»، تاکید کرد: سیستم حکمرانی کشور دچار روزمرگی شده است و آینده‌نگری و استفاده از افراد خلاق چاره حل این مشکل است و رویداد ملی نوآیند با همین دغدغه‌ها شکل گرفته است.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام احمد کوهی مدیر گروه آینده پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و دبیر علمی رویداد نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه با توجه به پیچیده‌تر شدن مناسبات حاکم بر دنیا، حکمرانی ما نیز باید از شیوه سنتی به شیوه خلاق و موثر تغییر پیدا کند، گفت: در حال حاضر با مدل های قدیمی و محدود کردن بازیگران برای حل مسئله، نمی‌توان حکمرانی موثری را اعمال کرد.

وی افزود: برای حل مشکلات حکمرانی باید مشارکت اجتماعی ایجاد کنیم و رویداد ملی نوآیند تلاش می‌کند در حد وسع خود این مشارکت را ایجاد کند.

در پایان این نشست دبیرخانه دائمی رویداد ملی نوآیند بطور رسمی آغاز به کار کرد. همچنین تیم‌های برگزیده، پس از ارائه ایده‌های خود با اهدای جوایزی مورد قدردانی قرار گرفتند.