قضاوت مار سی نیاک ستایش‌آمیز و استثنایی بود؛ او اگر بهتر از امباپه و مسی نبوده باشد، همراه با آنها ستاره فینال جام جهانی بوده است.

یک نفر از مسی و امباپه بهتر بود! (عکس)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سیمون مارسینیاک خوش‌شانس بود که امکان داوری در فینال را به دست آورد. تیم ملی کشورش لهستان، در یک هشتم نهایی به دست فرانسه حذف شد و اگر شکست مرحله گروهی مقابل آرژانتین نبود، او اصلا نمی‌توانست گزینه فینال جام جهانی باشد.

اما شاید خوش‌شانسی بیشتر برای فیفا بود که به شکلی شگفت‌انگیز امکان قضاوت این داور باتجربه در حساسترین بازی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برایش به وجود آورد. داوری که با قضاوت کم نقص و سوت‌های دقیق در صحنه های مهم، فینال بی حرف و حدیث جام جهانی را رقم زد.

سه پنالتی که گذر از هر کدام می‌توانست سرنوشت فینال را تغییر دهد، به اضافه ده‌ها صحنه مهم دیگر از جمله در آخرین دقیقه بازی که مدافع آرژانتین مقابل دروازه زانو زد و توپ را به گلر رساند و داور به درستی و به شکلی معجزه‌آسا تشخیص داد که این توپ، پاس به عقب نبوده، از سیمون مارسینیاک یک رییس مقتدر در زمین لوسیل ساخت. رییسی که اقتدارش را نه با فریاد و کارت‌هایش، بلکه با درستی سوت‌هایش به معرض نمایش می‌گذاشت.

او به حدی در صحنه‌های کلیدی، عملکردی مسلط و بی‌نقصی را ارائه کرد که بتوان از اشتباهات دیگرش هم چشم‌ پوشید. در ادامه چند صحنه مهم این بازی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

پنالتی دقیقه 21 برای آرژانتین

دی ماریا، دمبله را دریبل می زند و وارد محوطه جریمه می شود. پای دی ماریا روی ساق پای دمبله گیر می کند.(دایره زردی که در تصویر صفحه بعد علامت گذاری کرده ام را ببینید تا بهتر متوجه شوید) خودش را قلاب می کند و می‌‌افتد. این دمبله است که مسئول تماس است. چون پای خود را در مسیر دی ماریا قرار داده است و این نیز عامل و دلیل سقوط دی ماریا است. تصمیم صحیح مارسینیاک، بدون دخالت VAR.

دقیقه 79 پنالتی برای فرانسه:

درگیری واضح اوتامندی برابر کولو موانی خارج از محوطه جریمه شروع شد و به داخل محوطه جریمه ادامه یافت جایی که کولو موانی پس از یک تماس اضافی از طرف مدافع که به پشت زانویش برخورد کرد به زمین افتاد.

به ثانیه ششم این کلیپ با دقت نگاه کنید. مارسینیاک بعد از اعلام پنالتی با علامت دست نشان می دهد نگه داشتن مهاجم برای او دلیل اعلام پنالتی است. این یک پنالتی متفاوت از پنالتی آرژانتین است.

در کمال تعجب در اینجا مارسینیاک از هیچ کارتی استفاده نمی کند؛ حتی کارت زرد.

حتی ما می توانیم از کارت قرمز صحبت کنیم. دیگر مدافعان آرژانتین نمی توانستند دخالت کنند. مهاجم در یک موقعیت مطلوب برای گلزنی قرار داشت. یک فرصت آشکار گلزنی، بدون تلاش برای بازی با توپ از طرف مدافع. این عدم تلاش برای بازی با توپ باعث می شود که کارت قرمز به زرد تبدیل نشود. VAR دخالتی نکرد. احتمالاً می توانیم این دلیل را بیاوریم که مهاجم کنترل کامل توپ را در اختیار نداشته است.

در طول این مسابقات ما متوجه شدیم که فیفا مایل است تا آنجا که امکان دارد بازی ها با 11 بازیکن در مقابل 11 بازیکن به پایان برسد و این یعنی کارت قرمز کمتر. ما دیدیم که در این تورنمنت از کمترین کارت های قرمز استفاده شد. اتفاقی که برای متئو لاهوز افتاد و منجر به فرستادن او به خانه شد را به یاد بیاورید اما این موقعیت حتی یک کارت زرد نداشت؟

دقیقه 87، بدون پنالتی برای فرانسه:

فرناندز مدافع آرژانتینی توپ را از دست داد اما  پس از یک ضربه نافرجام پای خود را به موقع عقب کشید و پایین آورد. تورام بازیکن فرانسه فقط به دنبال یک تماس است تا خودش را به زمین بیندازد. مارسینیاک بدون تردید «شبیه‌سازی» را می شناسد و به تورام اخطار می دهد. یک تصمیم در کلاس جهانی. اگر چنین رفتارهایی را به درستی تشخیص دهید، خیلی سریع اقدام کنید و مجازات کنید بازیکنان می فهمند دفعه بعد چنین روشی را امتحان نکنند و شما را فریب ندهند.

دقیقه 116 پنالتی برای فرانسه:

مدافع آرژانتین پس از ضربه امباپه به سمت دروازه با دست راست دراز شده توپ را مهار کرد. بزرگ شدن غیر طبیعی بدن. یک خطای هند واضح. مارسینیاک به درستی اعلام پنالتی می کند. یک شوت به سمت دروازه. باید آن را یک قطع حمله موثر قلمداد کنیم. به درستی به مدافع اخطار داده می شود.

چهار موقعیت دشوار در محوطه جریمه. همه با دقت و اطمینان کامل تصمیم گیری شدند. همه تصمیم ها درست. حتی یکبار هم نیاز به VAR نبود.آن هم در فینال جام جهانی. واقعا عالی است. سیمون مارسینیاک به بازی اِشراف کامل داشت. زبان بدن واضح و خوب. بسیار مصمم و  متمرکز. ارریابی صحیح دمای بازی در هر زمان. محافظت از بازیکنان کلیدی ( مسی، امباپه....).

بنابراین می توانیم کارت گمشده اوتامندی را نادیده بگیریم. در مجموع مارسینیاک عملکردی عالی داشت که در خور این فینال با کیفیت بالا بود.

سه صحنه بحث برانگیز این بازی که در مورد آن ها سوالاتی به وجود آمد در ادامه مرور می‌کنیم:

دقیقه 4+90 : به نظر من کاری که رومرو انجام می دهد دور زدن قانون «پاس به عقب ممنوع است» می باشد. اگر او با پا به توپ ضربه بزند دروازه بان اجازه لمس توپ با دست را ندارد. بنابراین رومرو زانو می زند و با زانو توپ را به دروازه بان پاس می دهد. بنابراین این یک ترفند برای دور زدن قانون مورد بحث است که منجر به یک ضربه آزاد غیر مستقیم و یک اخطار برای رومرو است. اما مارسینیاک اجازه داد بازی ادامه پیدا کند. چرا؟

ما می توانیم بگوییم از نقطه نظر فنی شاید مارسینیاک این استدلال را بکند که برای من هیچ دور زدن قانونی نیست.

اما استدلال من این است که کسی در فینال جام جهانی اینطور سوت نمی زند (سوت زدن چنین صحنه های بحث برانگیزی). این فقط باعث استرس و فشار بر داور می شود. پس کار بهتر را انجام دهید: ادامه دادن بازی.

دقیقه 109: وقتی مسی گل سوم تیمش را به ثمر رساند دو بازیکن تعویضی آرژانتینی در زمین حضور داشتند. آنچه قوانین در مورد این صحنه می گوید را برای شما می گویم: گل باطل است. ضربه آزاد مستقیم از محل تخلف (محل شخص اضافه).

اما این اتفاق نیفتاد. چرا؟

خب حالا که در حال مرور این صحنه هستیم بیایید با هم این عکس را هم ببینیم. بازی فینال جام حذفی آلمان در سال 2017 بین بابرن مونیخ و اینتراخت فرانکفورت. این صحنه گل سوم فرانکفورت است. من حداقل 10 جانشین و کادر فنی تیم فرانکفورت را قبل از به ثمر رسیدن گل در زمین بازی شمارش کردم اما هیچکدام از آن ها مداخله‌ای نمی‌کنند و در جریان بازی تاثیر نمی گذارند. در مورد آرژانتینی ها هم همینطور است.

قوانین ممکن است در مورد این صحنه ها چیز دیگری بگوید اما آیا واقعاً ما می خواهیم چنین گل هایی به حساب نیایند و آن را مردود کنیم؟ قطعاً نه.

فرانسه در این بازی هفت تعویض انجام داد. در نگاه اول شاید این غیر عادی باشد‌.

پنج تعویض در سه نوبت برای هر تیم مجاز است. در وقت های اضافه نیز یک تعویض اضافه مجاز است.

مصدومیت سر: تیمی که یک بازیکن آن مشکوک به ضربه مغزی شده باشد یک تعویض اضافی دریافت می کند. هدف از این کار این است به تیم ها این اجازه و امتیاز را بدهند بازیکنی را که از ناحیه سر آسیب دیده از بازی خارج کنند. بدون اینکه نگران تعویض هایشان باشند یا با مشکل تعویض پایان یافته مواجه شده باشند. زیرا ادامه بازی با وجود ضربه مغزی احتمالی بدترین حالت ممکن است و می تواند زندگی بازیکن را به خطر بیندازد.

فرانسه از همه این تعویض های خود استفاده کرد.

در پایان باید گفت تصمیمات صحیح در مسائل انضباطی، دوندگی به موقع و عالی در محوطه جریمه، مدیریت بازی در سطح جهانی.

تنها اشتباه او عدم جریمه شخصی بازیکن آرژانتین در پنالتی اول فرانسه بود.

سه پنالتی و یک شبیه سازی. سه تصمیم کلیدی صحیح بدون مداخلات VAR.

در یک بازی پرسرعت، مارسینیاک در تمام صحنه ها حاضر بود و با چهار تصمیم بزرگ، بعد از بازی هیچ کس در مورد او حرف نزد.

برای علاقه‌مندان به داوری، قضاوت مارسینیاک یک پیام دارد: مارسینیاک همه این ها را بدون سرعت زیاد انجام داد. خیلی بهتر است که بدانیم کجا قرار داشته باشیم تا اینکه مثل یک خرگوش گیج در زمین بدویم و مارسینیاک در این زمینه یک کلاس آموزشی بود.

عبدالله عبدالهی، داور ملی و سابق فوتبال