29 ماه مدیریت در پرسپولیس با حواشی و اتفاقات مثبت و منفی زیادی از سوی محمد رویانیان همراه بوده است.

اولین و آخرین مدیرعاملی که خانه‌اش را برای پرسپولیس فروخت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، محمد رویانیان را می‌توان یکی از سیاسی‌ترین مدیران تاریخ باشگاه پرسپولیس قلمداد کرد؛ چهره‌ای که از سوی محمود احمدی‌نژاد ماموریت یافت تا اولین کار ورزشی تاریخی خود را دنبال کند و طی این مدت 29 ماهه حواشی عجیبی را نیز به دنبال داشت.

در دورانی که محمد عباسی به عنوان وزیر ورزش فعالیت داشت، حکم مدیریت رویانیان همانطور که او بارها ادعا کرده بود در جلسه‌ای با احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور وقت صادر و این ماموریت به گردن وی نهاده شد. 29 شهریور 92 و در شرایطی که جمع زیادی از خبرنگاران در محل ساختمان این باشگاه حضور یافته بودند، رویانیان با یک خودرو شاسی و با هیبتی جالب توجه اولین بار گام به خیابان پانزدهم گذاشت و روی صندلی مدیریت باشگاه حاضر شد.

عدم آشنایی او با اصول فوتبال در همان مقطع باعث شد تا خیلی زود گرفتار دلالان شده و حتی اتاق مدیریت او به جولانگاه آنها تبدیل شود. رویانیان هرچه در تلاش بود با نزدیک‌ کردن پیشکسوتان این باشگاه، بتواند از این مقطع عبور کند اما رفته رفته، رابطه او با این بخش و خصوصا رهبر پیشکسوتان یعنی علی پروین تیره و تار شد.

این تصویری است که روزنامه تماشاگران آن دوره و دقیقا 29 شهریور 93 که سومین سال بعد از انتخاب رویانیان به عنوان مدیرعامل پرسپولیس بود، روی جلد برده است. جایی که رویانیان با از دست دادن خانه و البته سمت مدیرعاملی‌اش در حال اسباب کشی و تجربه جدید اجاره‌نشینی‌اش از شمال تهران به سمت اکباتان است.

با این حال نوع مدیریت او که بر پایه خریدهای بزرگ بود، در آن مقطع موردتوجه هواداران نیز قرار گرفت تا از این حیث با دستیابی به ستاره‌های موردعلاقه‌شان به محبوبیت بالایی در این بخش دست یابد. رویانیان در آن مقطع با اهدای خودروهای گرانقیمت به بازیکنان، نقش پررنگی در جذب یکی از پرستاره‌ترین بازیکنان آن دوره در رقابت با سپاهان پولدار داشت.

با این حال رویانیان که در پلیس 110 و همچنین ستاد سوخت، یکی از بهترین دوران مدیریتی دولتی خود را به جا گذاشته بود، در پرسپولیس نیز اتفاقات خوبی نیز به جا گذاشته که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: بازگرداندن برند پرسپولیس (تا پیش از این این باشگاه با نام پیروزی خوانده می‌شد و این بزرگترین خواسته هواداران بود که برند پرسپولیس بازگردانده شود).

قرارداد همکاری با باشگاه‌های صاحبنام فوتبال اروپا از جمله اقدامات جالب توجه دوره مدیریت رویانیان محسوب می‌شود و البته دردسرهایی نیز برای وی داشت.

پورتال باشگاه پرسپولیس با برنامه‌ریزی جالبی از سوی باشگاه توانسته بود به درآمد ماهیانه حدود 50 میلیون دست یابد که از این حیث این مبلغ در آن مقطع عدد ویژه‌ای محسوب می‌شد.

یکی دیگر از اقدامات رونیان ثبت شرکت‌هایی زیرمجموعه باشگاه پرسپولیس بود که به واسطه آن موفق شد وام‌هایی را دریافت کند و بخشی از هزینه‌های سنگین باشگاه را تامین کند.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس جزو اولین مدیرانی بود که تلاش خود را برای خصوصی سازی این باشگاه دنبال کرد و به نتایج مثبتی نیز رسیده بود که البته با توجه به شرایط آن دوره نتوانست آن را نهایی کند.

نوشابه انرژی زای پرسپولیس؛ یکی دیگر از ایده‌های اقتصادی که هرگز به نتیجه نرسید. در این تصویر ویژه که فرشاد عباسی ثبت کرده، مدیرعامل وقت سرخ‌ها در حال تست این نوشابه در مراسم رونمایی از آن است.

اما قابل تقدیرترین اقدام رویانیان مربوط به دریافت کامل مجموعه درفشی‌فر است. مجموعه‌ای در غرب تهران با امکانات مناسب که قرار بود هتلی نیز در آن احداث شود تا باشگاه از این جهت نیز در مسیر حرفه‌ای شدن قدم بردارد. اتفاقی که البته هنوز رخ نداده و مدیران بعدی نتوانستند این برنامه را پیش ببرند.

البته رویانیان یک فتح الله زاده درون هم داشت و در بخش دیگری از اقدامات خود نسبت به طرح‌های کارت هواداری، برند نوشابه انرژی زا و هواپیمای اختصاصی نیز تلاش‌هایی داشت که هرگز به نتیجه مطلوب نرسید.

یکی از بزرگترین اقدامات پرسپولیس تحت مدیریت رویانیان، هواپیمای اختصاصی این باشگاه با لوگوی پرسپولیس بود. هرچند این موضوع نیز تنها چند ماه و برای چند سفر کوتاه فراهم شد و بعد به خاطره‌ها پیوست.

از جمله حواشی رویانیان هم می‌توان به همکاری با بابک زنجانی اشاره کرد. او همچنین با جملات نسنجیده خود بارها باعث ایجاد حواشی بزرگی شده بود که از جمله آن می‌توان به حضور در مراسم پهلوانی اشاره کرد که در جمله‌ای عنوان کرده بود "ما همه لنگی هستیم". جمله‌ای که در آن دوره با توجه به کری با رقیب اسباب حواشی بزرگی شکل داده بود. اختلاف نظر با علی کریمی و انتقادات تند و تیز علیه این بازیکن و در نهایت ایجاد شرایطی برای پایان همکاری او با این باشگاه و حضور در تراکتور و البته قرارداد عجیب با ژوزه مانوئل از دیگر اقداماتی بود که بارها با انتقاداتی از سوی هواداران پرسپولیس همراه شده بود.

رویانیان در دوره مدیریتش در پرسپولیس از محبوبیت بالایی برخوردار بود اما این روزها...

اما اکنون رویانیان به واسطه طلب آن دوره خود یکی از مدعیان کنونی باشگاه پرسپولیس محسوب می‌شود. در شرایطی که پرسپولیس در آن مقطع به پول ضرب الاجلی نیاز داشت، رویانیان به خیال تامین زودهنگام این مبلغ، راضی به قرار دادن سند خانه‌اش در رهن بانک می‌شود. مبلغی که گفته می‌شود قرار بوده به علی دایی برای پایان شکایت او از این باشگاه اختصاص داده شود. با این حال بعد از اینکه باشگاه نتوانست این مبلغ را برای بازپرداخت به بانک تامین کند، منزل لوکس رویانیان در اختیار بانک قرار گرفته و او شروع مستاجری‌اش را بعد از سال‌ها خدمت دولتی استارت می‌زند!

رویانیان تلاش زیادی داشت تا دوری از دنیای فوتبال را با حضوری گرم در تمرینات پرسپولیس و ثبت تصاویری ویژه بپوشاند. او اینجا در کنار بدنساز سرخپوشان حرکات ورزشی را دنبال می‌کند و البته با کشیدگی شکل گرفته، خیلی زود مجبور به فراخواندن پزشک تیم شده بود.

منزلی که در آن دوره در شمال تهران و با مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون توسط بانک قیمت‌گذاری شده و با ادعای رویانیان 18سند0 زیربنا داشته است. خرید چنین منزلی "اکنون" در همان منطقه حدودا بین 30 تا 40 میلیارد تخمین زده می‌شود و این در حالیست که رویانیان اکنون با حکمی که بعد سال‌ها دریافت کرده‌ مدعی است باید جریمه دیرکرد آن که حدودا 4 میلیارد می‌شود را دریافت کند. این حالیست که باشگاه پرسپولیس مدعی است تنها همان مبلغ واقعی طلب یعنی یک میلیارد و 900 میلیون را پرداخت خواهند کرد.

رویانیان علیرغم روحیه نظامی‌گری‌اش همواره در تلاش بود تا ارتباط مناسبی بین رسانه و هواداران برای خود شکل دهد.

مدیرعامل اسبق پرسپولیس با اشاره به اجاره‌نشینی‌ این روزهایش البته مدعی است که او حتی با دریافت جرایم دیرکرد نیز حتی قادر نخواهد بود که منزل مدنظر خود را خریداری کرده و کار همچنان برای او سخت خواهد بود. او مدعی شده که حقوق بازنشستگی این روزهایش نیز هزینه اجاره می‌شود تا روزگار برای مردی که روزی در فوتبال ایران به خرج‌های بی‌رویه و بی حساب و کتاب معروف بود، این روزها به سختی بگذرد. مردی که روزگاری برای پاداش حتی به اعضای تدارکات تیم نیز از دلار سود می‌برد و به آن اهدا می‌کرد و این روزها... .