انتخاب برترین مدافع میانی سال از نگاه مخاطبان "ورزش سه" به نظرسنجی گذاشته شده است.

بهترین مدافع میانی ۱۴۰۱ را انتخاب کنید (نظرسنجی)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، تعطیلی ۱۸ روزه مسابقات لیگ برتر در آستانه عید نوروز بهانه‌ای شد تا نظرسنجی برترین‌های هر پُست در سال ۱۴۰۱ را داشته باشیم و پس از انتخاب بهترین دروازه‌بان، حالا نوبت به مدافع میانی رسیده که ۱۰ بازیکن از این بخش در جمع کاندیداها قرار گرفته‌اند.

نقش مدافعان میانی فوتبال ایران در بسته ماندن دروازه تیم‌هایشان در یک‌ سال اخیر جالب توجه بوده و در کنار هفت بازیکن که در خط دفاعی تیم‌هایشان موثر کار کردند و جزو ستاره‌های لیگ برتر در سال ۱۴۰۱ بودند، سه مدافع لژیونر هم در این جمع درخشیدند و عملکردشان در دیدارهای ملی هم چشم‌گیر بود.

تحریریه وب‌سایت "ورزش سه" در روزهای پایانی سال، اقدام به معرفی بهترین‌های هر پُست در طول سال کرده که در این بین، کاندیداهای مدنظر را اعلام می‌کند و به نظرسنجی می‌گذارد تا مخاطبان فرد برتر از نگاه خود را انتخاب نمایند.

دومین مرحله نظرسنجی "ورزش سه" به معرفی برترین مدافعان میانی فوتبال ایران در سال ۱۴۰۱ اختصاص دارد که مخاطبان می‌توانند از بین ۱۰ گزینه موجود در زیر، یک نفر را انتخاب کنند (اسامی به ترتیب حروف الفبا در زیر آمده است):

سید مجید حسینی (کایسری اسپور ترکیه)

سال را در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ با دو بازی ملی مقابل کره جنوبی و لبنان آغاز کرد که عملکردش در تیم تحت هدایت دراگان اسکوچیچ تاثیرگذار بود و پس از آن هم غیر از سه مسابقه، در تمام بازی‌های سوپر لیگ و جام حذفی ترکیه برای کایسری اسپور به میدان رفت و حضور کامل داشت. نمایش خوب سید مجید حسینی در این تیم موجب شد همکاری‌اش با باشگاه ترکیه‌ای ادامه پیدا کند و در این فصل هم طی ۲۴ هفته، ۱۸ بار به میدان رفته و توانسته دو گل بزند و یک پاس گل تماشایی بدهد و غیبت‌اش در ۶ دیدار دیگر به دلیل محرومیت یا مصدومیت بوده است. در کنار این، مجید حسینی در سه بازی جام جهانی هم ۹۰ دقیقه بازی کرد و مهره مورد اعتماد کارلوس کی‌روش بود.

شجاع خلیل‌زاده (الاهلی قطر)

شاید اگر کارلوس کی‌روش به تیم ملی نمی‌آمد، او در کنار حضور پررنگ و تاثیرگذارش در مرحله مقدماتی جام جهانی، در سال ۱۴۰۱ در بازی‌های جام جهانی هم به میدان می‌رفت ولی در هیچ‌یک از سه مسابقه این شانس را به دست نیاورد، اما در رقابت‌های باشگاهی آن را جبران کرد. شجاع خلیل‌زاده در نخستین بازی امسال به‌عنوان مدافع راست مقابل کره جنوبی به زمین رفت و تا قبل از اینکه مصدوم شود، این دیدار بدون گل در جریان بود که خروجش در باخت دو بر صفر ایران تاثیرگذار شد. پس از آن شجاع ۶ بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان را از دست داد و نتوانست برای الریان به میدان برود ولی انتقال به الاهلی دوباره اوضاع او را بهتر کرد و غیر از سه بازی به دلیل مصدومیت یا محرومیت، در دیگر دیدارها یکی از ۱۱ نفر اصلی تیم قطری بوده که نمایش درخشانی برابر ستاره‌های نامدار تیم‌های لیگ ستارگان داشته است.

محمد دانشگر (استقلال- سپاهان)

بدون شک یکی از عوامل موفقیت آبی‌ها در فصل گذشته برای رسیدن به قهرمانی در لیگ برتر بود و حضورش در بسیاری از بازی‌ها کاری کرد بهترین آمار خط دفاعی را به خود اختصاص بدهند و بیشترین کلین‌شیت را داشته باشند. محمد دانشگر پس از اینکه جام را با استقلال بالای سر بُرد، در انتقالی خبرساز به سپاهان رفت و بعد از غیبت در هفته‌های ابتدایی، به مرور زمان کار را دست گرفت و در ۲۰ بازی برای طلایی‌پوشان اصفهان به زمین رفت و یک گل هم به ثمر رساند که اکنون بهترین شرایط را سپری می‌کند و همراه تیمش صدرنشین لیگ برتر است و می‌خواهد به دومین قهرمانی پیاپی برسد.

رامتین سلیمان‌زاده (آلومینیوم- مس رفسنجان)

از شروع سال ۱۴۰۱ تا پایان لیگ بیست و یکم در هفت بازی برای آلومینیوم به میدان رفت که نمایش موثرش دروازه این تیم را در سه مسابقه مقابل فجر سپاسی، نساجی و استقلال بسته نگه داشت و علاوه بر آن، حضور در فینال جام حذفی را همراه اراکی‌ها تجربه کرد که در نهایت با بدشانسی به جام نرسید. رامتین سلیمان‌زاده در تابستان با دریافت رضایت‌نامه از آلومینیوم به مس رفسنجان رفت و مطابق انتظار تبدیل به یکی از مهره‌های مورد اعتماد محمد ربیعی شد و غیر از یک بازی که بخاطر مصدومیت حضور نداشت، در ۲۲ مسابقه دیگر در ترکیب قرار گرفت و نمایش درخشان او به همراه دیگر مدافعان مس کاری کرد تا بهترین خط دفاعی لیگ برتر را به خود اختصاص بدهند و در این نظرسنجی هم جای بگیرد.

آرمین سهرابیان (گل‌گهر سیرجان)

خط دفاعی گل‌گهر در ۲۳ مسابقه این فصل لیگ برتر بارها دست‌خوش تغییر شده و امیر قلعه‌نویی حتی از هافبک‌های خود در این پُست بهره برده بود، اما در این بین آرمین سهرابیان با ثبات‌ترین بازیکن در ترکیب تیمش بود که غیر از یک مسابقه غیبت به‌خاطر محرومیت، در سه دیدار هم به علت مصدومیت به زمین نرفت و در ۱۹ بازی دیگر عملکرد درخشان‌اش موجب شد برابر رقبای خود به موفقیت برسند و اکنون هم جایگاه چهارم جدول را دراختیار داشته باشند. مدافع چپ‌پای گل‌گهر که با چهار گل زده یکی از بهترین گلزنان این فصل هم بوده، مهره نفوذناپذیر تیمش در سال ۱۴۰۱ بوده تا رتبه چهارمی را در پایان فصل قبل و این فصل داشته باشند.

رافائل سیلوا (استقلال)

وقتی سیاوش یزدانی سرباز شد، خیلی زود به‌عنوان یک مدافع وسط مطمئن با تجربه بازی در لیگ عربستان به استقلال آمد و آن‌قدر در خط دفاعی آبی‌ها خوب کار کرد که بتوانند در خرداد ماه ۱۴۰۱ جشن قهرمانی بگیرند و کمترین گل خورده را با این مدافع برزیلی داشته باشند. رافائل سیلوا در ۲۳ هفته این فصل لیگ برتر هم فقط در یک بازی غایب بوده و حضورش در ۲۲ بازی دیگر کاری کرده تا سال را با حضور در رده دوم جدول و سه امتیازی سپاهانِ صدرنشین به پایان برسانند. سیلوا که قدرت سرزنی و توپ‌گیری فوق‌العاده‌ای دارد، در بازی‌سازی از عقب زمین هم یکی از بهترین‌های لیگ برتر به شمار می‌رود و با حضورش خط دفاعی آبی‌ها بیمه شده است.

عارف غلامی (استقلال)

از شروع سال ۱۴۰۱ تا پایان فصل گذشته لیگ برتر، استقلال هفت بازی انجام داد و در نهایت هم جام قهرمانی را بالای سر بُرد که عارف غلامی در تمام این مسابقات، مهره مورد اعتماد فرهاد مجیدی بود و نمایش تاثیرگذارش کاری کرد تا به موفقیت در این بازی‌ها برسند. در فصل جاری لیگ برتر هم که ۲۳ هفته از آن سپری شده، عارف غلامی به‌خاطر مصدومیت، بازی‌های زیادی از دست داد، اما در ۱۶ مسابقه به میدان رفت که هر زمان حضور داشته، تیمش توانسته نمایش بهتری نسبت به همیشه در خط دفاعی ارائه دهد و در آخرین بازی هم برابر فولاد عملکرد مطمئن و کم‌اشتباهی داشت تا به رتبه دوم برسند. او در سال ۱۴۰۱ یک بازی ملی هم در چهارمین روز نوروز برابر کره جنوبی انجام داد و در دو دیدار برابر لبنان و الجزایر نیمکت‌نشین بود.

سامان فلاح (پیکان)

پدیده جمع ۱۰ نفره کاندیداهای بهترین مدافع سال که سومین فصل حضورش در لیگ برتر را پشت سر می‌گذارد، در ۲۳ هفته گذشته ۲۲ بار در ترکیب پیکان بوده و یک مسابقه را به‌خاطر محرومیت از دست داده که در حضورش، خودروسازان در ۱۵ مسابقه شکست نخوردند. سامان فلاح که بعید نیست در پایان فصل از پیکان برود، در ۲۱ سالگی مثل یک مدافع باتجربه کار می‌کند و در نبردهای هوایی و زمینی موفقیت بیشتری نسبت به بازیکنان مقابل خود دارد و از سوی دیگر، حتی به کاپیتانی این تیم هم رسیده که آخرین بازی آن‌ها با آلومینیومِ سرسخت بدون گل خورده به پایان رسید.

محمدحسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)

غیر از دیدار مقابل انگلیس و کره جنوبی که تیم ملی شرایط آشفته‌ای داشت و دروازه‌اش باز شد، حضور این مدافع تنومند در چهار بازی ایران برابر لبنان، اروگوئه، سنگال و نیکاراگوئه بدون گل خورده و عملکردش قابل دفاع بود، اما مثل شجاع در جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت قرار گرفتن برابر ولز و آمریکا را به دست نیاورد. محمدحسین کنعانی‌زادگان در کنار بازی‌های ملی، مهره بدون جایگزین و ستاره بی‌چون و چرای الاهلی هم بوده که در تمام ۱۶ مسابقه این فصل حضور ثابت و کامل در خط دفاعی تیم قطری داشته و توانسته آمار جالب توجه ۶ گل زده در لیگ ستارگان را به ثبت برساند که به‌عنوان یک مدافع میانی جالب توجه است.

گئورگی گولسیانی (سپاهان- پرسپولیس)

یکی از با ثبات‌ترین و بهترین مهره‌های فصل گذشته سپاهان برای حضور در کورس قهرمانی و رقابت با استقلال و پرسپولیس بود و علی‌رغم اینکه تیمش به جام نرسید، عملکرد درخشان‌اش کاری کرد یحیی گل‌محمدی دست روی او بگذارد و برای ترمیم خط دفاعی ضعیف فصل قبل سرخ‌پوشان، این بازیکن را به تیمش بیاورد. غیبت گولسیانی آنجا مشهود شد که برتری دو بر صفر پرسپولیس در تبریز با دریافت دو گل به تساوی تغییر پیدا کرد و برابر سپاهان هم خط دفاعی متزلزل سرخ‌ها بدون گولسیانی (تا اواسط نیمه دوم) فضای زیادی به بازیکنان سپاهان داد تا حمله کنند. این مدافع گرجستانی که نقش مهمی در بسته ماندن دروازه پرسپولیس در ۱۲ مسابقه داشته، توانسته سه گل هم به ثمر رساند تا نمایش او در سال ۱۴۰۱ بیشتر به چشم بیاید.