الاخبار در ادامه افشاگری علیه ریاض در قالب اسنادی با عنوان «سعودی لیکس»، محتوای سندی جدید از عربستان را منتشر کرد که موضوع آن طرح براندازی نظام ایران طی 3 سال با مشارکت آمریکا بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری مهر ، روزنامه لبنانی الاخبار در ادامه افشاگری علیه عربستان سعودی در قالب اسنادی با عنوان «سعودی لیکس» امروز سه‌شنبه، محتوای سندی جدید از عربستان سعودی را منتشر کرد که موضوع آن طرح براندازی نظام ایران طی سه سال و با مشارکت آمریکا بوده است.

این رسانه می نویسد: آنچه عربستان و آمریکا به ویژه دونالد ترامپ را یکجا جمع می‌کند قرارداد بزرگی است که سازوکار سیاسی و سرنوشت ده‌ها میلیارد دلار مبادله شده میان دو طرف را مشخص می‌کند و اسنادی محرمانه که روزنامه الاخبار از طریق هک کردن به آن دست یافته است، ماهیت این رابطه، اسرار آن و درک میزان توازن و موفقیت آن را برملا می‌کند. از زمانی که خاندان آل سلمان در سال 2015 روی کار آمدند تحولات بزرگی در تمامی عرصه‌ها رخ داد که تنها مسئله ثابت در آن حضور آمریکاست که کلید درک تمامی آنچه رخ داده و درحال رخ دادن است، است. سند جدیدی که الاخبار به آن دست یافته است و مهر بسیار محرمانه و غیر قابل انتشار دارد به سال 2017 و اندکی قبل از سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به واشنگتن، پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به ریاض باز می‌گردد.

الاخبار در این مطلب نوشت: عربستانی‌ها به ترامپ به عنوان «فرصتی» برای ترمیم آنچه در زمان باراک اوباما از بین رفت و همچنین بازگشت به مرکزیت داشتن موضوع نفت در روابط دو طرف نگاه می‌کنند. طرح براندازی سه ساله ایران در قالب طرحی کلی‌تر درباره سیاست داخلی و خارجی آمده که عنوان آن «چارچوب شراکت راهبردی قرن بیست و یکم بین آمریکا و پادشاهی عربی سعودی» است. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی با این طرح، چشم‌انداز کشورش برای «تعمیق همکاری راهبردی مشترک و توسعه آن تا افق‌های جدید» را ارائه می‌کند که شامل شش هدف اصلی بدین شرح است:
۱- مبارزه با تروریسم و اندیشه افراطی.
۲- مقابله با سیاست‌های خصمانه نظام ایران در منطقه.
۳- برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل.
۴- تلاش مشترک برای یافتن راه حل مسائل خاورمیانه.
۵- توسعه همکاری نظامی و دفاعی به سطح راهبردی.
۶- تقویت همکاری متمایز دو کشور در حوزه‌های اقتصاد، سرمایه‌گذاری و نیرو.

الاخبار در ادامه آورده است: در میان این اهداف شش‌گانه، هدف دوم یعنی مقابله با ایران در «سعودی لیکس» مطرح می‌شود که بر اساس آن آمال عربستان، که در قالب وعده‌هایی به کاخ سفید ابلاغ می‌شود، به حدی رسیده است که می‌خواهد حکومت ایران را در جدول زمانی 3 ساله سرنگون کند و همزمان درگیری گسترده‌ای در لبنان در چهار محور سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و نظامی با هدف تضعیف حزب الله داشته باشد. بر این اساس، تصمیم گیرندگان در عربستان سعودی تنها به شعار «کشاندن جنگ به داخل ایران» که بن سلمان گفته بود، بسنده نکرده و به دنبال تشکیل «کارگروه مشترک» میان ریاض و واشنگتن هستند که هدفش نظارت بر موضوع براندازی در ایران است که در کمترین سطح، بی ثباتی را به درون خاک ایران بکشانند و در بیشترین سطح روی حکم آوردن رژیمی را که سرسپرده عربستان و آمریکا باشد. ریاض برای تحقق این اهداف، دو طرح ارائه داده است و ابتدا از «مقابله با عوامل ایران» شروع کرده که اول در یمن به « تمرد حوثی‌ها (نیروهای مردمی انصارالله) پایان دهد» و دوم در لبنان «مقابله با حزب الله» را اجرایی کند که نحوه این مقابله در سند ذکر شده ست. اما طرح دوم شامل برنامه‌هایی از جمله «طرح نمرود» و «پرونده عنکبوت» است که هدف آن، هدف قرار دادن برنامه هسته ایران، منزوی کردن ایران و تاثیر رسانه ای، اقتصادی و امنیتی گذاشتن بر آن است.

این رسانه لبنانی فاش کرد: سازوکارهای مطرح شده در این اسناد برای آمریکایی‌ها در سلسله نشست‌هایی میان «نقاط تماس» و کارگروه انتخاب شده است که از لحظه دیدار بن سلمان و ترامپ آغاز شد و تاکیدی است بر «مشارکت کامل» که سفر تاریخی ترامپ به عربستان آن را به اثبات رساند. مراجعه به سر فصل‌های این اسناد به فهم هر چه بهتر آنچه گفته شد کمک می‌کند:
۱. تغییر سیاست عربستان در قبال لبنان و برخی زمان‌ها دلایل نیاز به ایجاد تنش در عرصه لبنان.
۲. افراط ریاض در دشمنی با ایران و رسیدن به سرنگون کردن نظام ایران به عنوان پیوندی اضافی که موجب تقویت رابطه اش با آمریکا شود. شاهد مثال این کار تلاش‌هایی است که برای برقراری صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام داده است. با این کار مرکز بحران‌های منطقه‌ای از اراضی اشغالی به تهران منتقل می‌شود.
۳. مرکزیت قرار گرفتن ارتباط با آمریکا، اهمیتی که برای آن قائل هستند و همچنین میزان تکیه گاه بودن آن.
۴. بحرانی شدن روابط عربستان و آمریکا، سقوط و صعود آن در برخی اوقات. چرا که نیازمند بازسازی و تقویت است آنطور که معلوم است. بحران عدم قبول پیشنهادهای سعودی با بهای قانع‌کننده تا الان.
۵. علل و پشت پرده تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در عربستان تحت عنوان «چشم‌انداز ۲۰۳۰».
۶. عمق گرفتاری ریاض در جنگ یمن و درجا زدن جنگ نظامی و میزان نیاز به پیروزی در یمن.
۷. پشت پرده بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای ریاض که کمک می‌کند موفقیت‌های اندک و شکست‌های بزرگ آن را در بسیاری از موارد رصد کرد.
۸. اما بارزترین آن، غنیمت شمردن فرصتی به نام دونالد ترامپ برای محقق کردن همه اهداف و پاک کردن اثر همه سیاست‌های باراک اوباما چرا که برای عربستان نمادی از توافق هسته‌ای و حمایت از «بهار اخوان المسلمین» در دنیای عرب است.

الاخبار در پایان نوشت: این سند همچنین کمک می‌کند ماهیت نقش عربستان در جنگ آمریکا علیه ایران و در نتیجه حجم ناامیدی آن در حساب باز کردن روی آمریکا بهتر درک شود. اسناد موجود نشان می‌دهد که البته سر و راز هم نیست که برگ‌های اعتمادی که عربستان به آمریکا می‌دهد، هدف اصلی تحکیم روابط با آمریکاست تا شبیه روابط اسرائیل آمریکا شود و به این ترتیب حکومت سعودی حفظ و ریاض به عنوان شریک و وکیل نخست آمریکا در منطقه شناخته شود.