​مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای به صورت رسمی و قانونی راه فروش هشت میلیارد دلار سلاح به عربستان و دیگر متحدان این کشور را مسدود کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا به لوایح ممنوعیت فروش بمب‌های هوشمند به عربستان و امارات به دلیل نقض‌های حقوق بشر و هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ یمن رای داد.

نمایندگان آمریکا به ممنوعیت فروش تسلیحات به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار به عربستان و هم‌پیمانان دیگر واشنگتن رای داد. نمایندگان آمریکا که بسیاری از آنها از عربستان به دلیل جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی عصبانی هستند به سلسله مصوبه‌های ممنوعیت فروش سلاح اذعان دارند.

این اقدام که شکستی برای طرح‌های تسلیحاتی دونالد ترامپ محسوب می‌شود رئیس جمهوری آمریکا را ملزم خواهد کرد که برای اجرایی کردن پروژه فروش سلاح از حق وتوی خود استفاده کند.

این دومین تقابل جدی مجلس نمایندگان با رئیس جمهوری آمریکا طی دو روز گذشته است. اعضای مجلس نمایندگان که اغلب آنها را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند روز سه شنبه نیز با تصویب قطعنامه‌ای اظهارات و حملات توییتری دونالد ترامپ بر ضد چهار نماینده زن رنگین پوست را به شدت محکوم و آن را «نژادپرستانه» قلمداد کردند.

نمایندگان مجلس آمریکا که بسیاری از آنها همچنان نسبت به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار معترض به سیاست‌های ریاض به دست عوامل دولتی عربستان و نیز ادامه تبعات نگران کننده مناقشه یمن خشمگین و نگرانند روز چهارشنبه به مجموعه‌ای از اقدام‌ها برای ممانعت از فروش جنجالی سلاح به عربستان سعودی و دیگر متحدان واشنگتن در منطقه خاورمیانه رای موافق دادند.

الیوت اینگل، عضو دموکرات کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در این خصوص گفت: «وقتی شاهد آن هستیم که در یمن چه اتفاقاتی روی می‌دهد بسیار مهم است که ایالات متحده نسبت به این شرایط موضع بگیرد.»

سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان است نیز پیشتر در ماه ژوئن با رای به چند قطعنامه مشابه در صدد لغو برنامه دونالد ترامپ برای استفاده از اختیارات ویژه جهت فروش سلاح به عربستان سعودی برآمده بود. رئیس جمهوری آمریکا پیشتر با توجه به تنش‌های جاری با ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس تلاش کرده بود که پروژه فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان و دو کشور امارات عربی متحده و اردن را با طرح وضعیت اضطراری توجیه کند.

قوانین آمریکا به دونالد ترامپ اجازه می‌دهد که در وضعیت اضطراری ضمن نادیده گرفتن قواعد و نرم‌های قانونی و بدون نیاز به مجوز کنگره اقدام به فروش سلاح کند.

رئیس جمهوری آمریکا برای بی‌اثر کردن قطعنامه‌های دو مجلس نمایندگان و سنا در مخالفت با فروش سلاح به عربستان نیاز به استفاده از وتو دارد که در صورت عملی شدن سومین مورد از به کار گیری این اختیار قانونی خواهد بود.

دو مجلس کنگره آمریکا نیز در مقابل برای بی‌اثر کردن وتوی رئیس جمهوری نیاز به رای اکثریت دو سومی خواهند داشت.

دونالد ترامپ ماه مه گذشته با طرح وضعیت اضطراری ناشی از تنش‌ها با ایران که برای دور زدن کنگره صورت گرفت مجوز فروش سلاح به عربستان را صادر کرده بود.